قهرمانی همیلتون در گرندپری جذاب و مهیج روسیه /مثل درام‌های چخوف

ژیلس ریچارد


جذاب و هیجان انگیز، افشاگرانه و گویا؛ گرندپری روسیه مثل درام‌های چخوف بود که قدرت و ضعف را در قله فرمول یک نمایان کرد. پیروزی لوییز همیلتون خوشایند و شکست، فراری ناخوشایند بود. همیلتون و مرسدس به همه گوشزد کردند حتی وقتی در اوج نیستند از رقابت پا پس نمی‌گذارند اما ناکامی فراری در سوچی، لبه تیغ رویارویی با راننده‌ها را به شکلی عریان به نمایش گذاشت.
پیروزی همیلتون در سواحل دریای سیاه تحسین‌برانگیز بود. راننده و تیمش یک قهرمانی غیرمحتمل به‌دست آوردند. فراری تیم سریع‌تری بود اما تغییر استراتژی مرسدس برای شروع با تایرهای متوسط جواب داد. همیلتون که در رده دوم مسابقه را شروع کرده بود، در رقابت با دو راننده فراری، سباستین فتل و شارل لوکلرک ماند و بعد با توجه به توقف‌های آنها پیش افتاد. بعد هم مسابقه را کنترل کرد و با حفظ برتری‌اش اول شد. نهمین قهرمانی او در رقابت‌های امسال باعث شده یک دستش روی جام قهرمانی باشد، برای ششمین‌بار.
همیلتون که با ۷۳ امتیاز اختلاف نسبت به هم‌تیمی‌‌اش، والتری بوتاس، در رده دوم، صدرنشین است، گفت: «با توجه به مبارزه سختی که داشتیم روزی باورنکردنی برای تیم است. فراری در حال حاضر هنوز خیلی قدرتمند است بنابراین کار خیلی ویژه‌ای لازم بود برای اینکه بتوانیم در این گرندپری بالاتر از آنها قرار بگیریم.»
فراری در دو روز منتهی به مسابقه شانس اول قهرمانی بود تا اینکه رقابت‌شان از هم گسیخت. مثلث لوکلرک، فتل و مدیر تیم، ماتیا بینوتو دچار اختلافی پیچیده و غیرضروری شدند. با توجه به اینکه در دور تعیین خط، لوکلرک نفر اول شد، به‌دنبال این بودند که انحصاری دونفره در پیشانی مسابقه به‌دست آورند. وقتی فتل از رده سوم توانست همیلتون را پشت سر بگذارد، همه‌چیز ایده‌آل به‌نظر می‌رسید، برنامه ریخته بودند لوکلرک اجازه ندهد همیلتون شانسی برای عبور داشته باشد اما فتل با جلو زدن از لوکلرک نفر اول شد. تیم به فتل دستور داد این موقعیت را پس بدهد. فتل خودداری کرد با این استدلال که به هر صورت خودش می‌توانسته این رده را بگیرد و اینکه لوکلرک به اندازه کافی نزدیک نیست. فتل جلوتر رفت، با نزدیک شدن همیلتون، تیم فراری برابر فتل عقب نشست و به لوکلرک گفت در مراحل بعدی جایشان را با هم عوض می‌کنند.
فتل به‌دلیل نقص در واحد ژنراتور حرکتی موتور مجبور به کناره‌گیری شد و لوکلرک هم به‌خاطر از دست دادن زمان در تعویض تایرها عقب افتاد تا دو راننده مرسدس برای هشتمین‌بار در این فصل در رتبه‌های اول و دوم قرار بگیرند. اختلافات در فراری اما بعد از این مسابقه جان گرفت، در سنگاپور استراتژی تیم باعث شد لوکلرک صدرنشینی‌اش را از دست بدهد. بعد از مسابقه نخواست به اختلاف دامن بزند و گفت: «اعتماد میان ما تغییر نکرده و من و سب باید به هم اعتماد کنیم چون به نفع تیم است که در موقعیت‌های مختلف بتواند روی راننده‌هایش حساب کند که جور همدیگر را بکشند، این خیلی مهم است و ما به هم اعتماد داریم.»
فتل هم گفت: «نمی‌دانم دقیقاً چه اتفاقی افتاد. ما با هم توافق کرده بودیم و من قبل از مسابقه با شارل صحبت کردم. نمی‌دانم، همه‌چیز روشن بود. شاید چیزی یادم رفت، باید درباره‌اش حرف بزنیم.»
بینوتو هم گفت قرار بوده لوکلرک برای فتل راه باز کند. او شاید می‌خواست به شیوه‌ای دیپلماتیک آبروداری کند: «فتل خیلی سریع بود، بنابراین فکر می‌کنم باید هر تصمیمی به عقب می‌افتاد.» فتل سریع‌تر بود و شروع فوق‌العاده‌ای داشت اما خودداری از دستور تیم یعنی کاری که در گرندپری مالزی در سال ۲۰۱۳ انجام داده بود، از سوی لوکلرک و فراری فراموش نمی‌شود. فتل آن سال با مارک وبر، دیگر راننده تیم ردبول به‌دلیل آنکه دستور تیم را نادیده گرفت درگیر شد.
فتل بدون شک نفر اول تیم در آغاز فصل بود اما لوکلرک ۲۱ساله در طول فصل راننده بهتری بوده و اینکه تیم فراری به او بهای بیشتری داده، باعث ناخرسندی راننده آلمانی شده. اتومبیل این تیم به‌شدت رقابتی و آماده مسابقه برای فصل بعد است، لوکلرک جایگاه خود را به‌عنوان نفر اول تیم پیدا کرده و فتل به‌صراحت اعلام کرده گاهی دستورات تیم را پیشنهاد به‌حساب می‌آورد. این ترکیب ایده‌آل و هماهنگی نیست بخصوص با توجه به اینکه لوکلرک در نخستین سال حضور در فراری توانایی‌هایش را به نمایش گذاشته هرچند گرندپری روسیه فشار را به تیم‌ ایتالیایی بیشتر کرد.
در رده‌بندی رانندگان بعد از شانزدهمین گرندپری فصل در سوچی روسیه، همیلتون با ۳۲۲ امتیاز در صدر است و بوتاس، هم‌تیمی‌اش با ۲۴۹ امتیاز در رتبه دوم قرار دارد. لوکلرک با ۲۱۵ امتیاز سوم است، مکس فرستاپن، راننده هلندی ردبول با ۲۱۲ امتیاز چهارم است و فتل که در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۰ چهار قهرمانی پیاپی فرمول یک را به‌دست آورده، با ۱۹۴ امتیاز در رده پنجم قرار دارد.
گرندپری بعدی ۲۱ مهر در سوزوکای ژاپن برگزار می‌شود و ممکن است دو هفته بعد با برگزاری گرندپری مکزیک، ششمین قهرمانی همیلتون رقم بخورد. بعد از آن آمریکا، برزیل و امارات متحده عربی میزبان سه گرندپری پایان فصل هستند.
منبع: گاردین

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «تا خورشید هست، ماه نمی‌تابد»

سایت بدون – ضرب‌المثل “تا خورشید هست، ماه نمی‌تابد” به‌ طور کلی به اهمیت و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *