زنی که تلاش میکند لیگ حرفهای فوتبال زنان ژاپن به راه بیفتد تقریباً ۱۱هزار کیلومتر آنطرفتر زندگی میکند. کیکوکو اوکاجیما در شهر بالتیمور مریلند ساکن است. او رئیس هیأت مدیره «لیگ قدرتبخشی به زنان» (WE) است و نمیخواهد فقط لیگ زنان را راهاندازی کند، بلکه میخواهد فرهنگ پیرامون آن را هم تغییر دهد. اوکاجیما میگوید: «چالش ما این است که این اولین دوره لیگ حرفهای است. در ژاپن هرگز نگاه حرفهای به ورزش زنان نشده است. در ژاپن تیم فوتبال حرفهای نداریم. البته گلفبازهای حرفهای داریم؛ ورزشهای انفرادی اینطور هستند اما هیچ تیمی که حرفهای باشد نداریم.» اوکاجیما بازیکن سابق تیم ملی زنان ژاپن است و پس از فوتبالش، به سراغ دنیای تجارت رفت و موفقیتهای بسیاری را در ژاپن و در آمریکا کسب کرد. او حالا میخواهد این موفقیتها را در فوتبال تکرار کند. نام لیگ فوتبال حرفهای ژاپن «لیگ قدرتبخشی به زنان» خواهد بود. این لیگ از پاییز سال آینده و پس از المپیک توکیو آغاز میشود. تاکنون ۱۷ تیم در این رقابتها ثبت نام کردهاند که این فراتر از انتظارات بوده است. هشت تیم متعلق به باشگاههای حاضر در لیگ فوتبال مردان ژاپن هستند. اوکاجیما میگوید که احتمالاً ۱۰ تیم از بین آنها انتخاب شده و در لیگ حضور خواهند یافت. قرار است لیگ WE دسته برتر فوتبال زنان ژاپن شود و بالاتر از لیگ نادشیکو قرار بگیرد. بیش از سه دهه است که لیگ نادشیکو برگزار میشود. چند بازیکن این لیگ دستمزد میگیرند اما اکثر آنها آماتور هستند و دستمزدی دریافت نمیکنند. در لیگ WE، هر تیم باید دست کم ۱۵ بازیکن با قرارداد حرفهای داشته باشد و پنج بازیکن دست کم ۵۰ هزار دلار در سال درآمد داشته باشند. دست کم یکی از مدیران تیمها باید زن باشد و در عرض سه سال، باید نیمی از کادر مدیریتی تیمها را زنان تشکیل بدهند. اوکاجیما امیدوار است که این لیگ بازیکنان بسیاری را از سراسر دنیا جذب کند اما هدف دیگر او این است که بازیکنان ژاپنی در این لیگ پرورش یابند. ژاپن در سال ۲۰۱۱ قهرمان جام جهانی زنان شد و در حال حاضر رده ۱۱ دنیا را دارد. اوکاجیما میگوید: «خوب است که بازیکنان تیم ملی فرصت بازی مقابل بازیکنان خارجی را دارند اما اگر در تیم ملی نباشید، بعید است که بتوانید کنار یک بازیکن خارجی یا رودرروی او بازی کنید. پس برای همه بازیکنان ژاپن خوب است که یک همتیمی از آمریکا یا اروپا داشته باشند.» یکی از چالشهای او این است که برای این لیگ مخاطب پیدا کند، آن هم در میانه بحران ویروس کرونا. طرفداران نادشیکو عموماً مسن هستند و در هر بازی حدود ۱۵۰۰ نفر به ورزشگاه میآیند. اکثر بازیهای این لیگ در زمانی برگزار میشوند که کودکان در مدارس هستند اما اوکاجیما میخواهد زنان و دختران برای تماشای بازیها بیایند و زمان برگزاری دیدارها هم وقتی باشد که خانوادهها بتوانند تماشا کنند. او میخواهد افراد بتوانند بیرون ورزشگاه میوه و سبزی یا صنایع دستی بفروشند، یا حتی پزشکان بیایند و زنان را معاینه کنند. هدف او این است که در سال اول، میانگین ۵۰۰۰ نفر در هر بازی ثبت شود. مهمترین نکته برای بقای لیگ این است که اسپانسر پیدا شود. اوکاجیما امیدوار است که موفقیت لیگ فوتبال زنان آمریکا را تکرار کند و بتواند با شرکتهای بزرگی قرارداد امضا کند. او گفته که در حال حاضر یک اسپانسر پیدا شده است و امیدوار است که شرکتهای دیگری هم در راه باشند: «اسپانسرهای شرکتی عموماً علاقهای به سرمایهگذاری روی فوتبال زنان ندارند. ما باید این را تغییر دهیم و نشان دهیم که فوتبال زنان میتواند برای آنها ارزش خلق کند.» منبع:AP
برچسببدون سایت بدون فوتبال زنان
مطلب پیشنهادی
ریشه و داستان ضرب المثل «کارکردن خر و خوردن یابو»
سایت بدون – ضربالمثل «کار کردن خر و خوردن یابو» به وضعیتی اشاره دارد که …