ماجرای جنجالی بنیانگذار استارت‌آپی در سیلیکون‌ولی که ادعاهایش تقلبی از آب در آمد

سایت بدون – دوشنبه ۱۳بهمن هیأت‌منصفه دادگاهی در ایالات متحده، الیزابت هُلمز، بنیانگذار شرکت ترانوس را به‌دلیل کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران در استارت‌آپ آزمایش خون مجرم شناخت و او را در چهار مورد از ۱۱مورد محکوم کرد.
دادستان‌ها گفتند هلمز ۳۷ساله بین‌سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ از سرمایه‌گذاران خصوصی کلاهبرداری کرده و آنها را متقاعد کرده دستگاه‌های کوچک ترانوس می‌توانند طیف وسیعی از آزمایش‌ها را فقط روی یک قطره خون از طریق نمونه‌برداری از انگشت انجام دهند.
سرمایه‌گذاران شهادت دادند هلمز یک‌سری ادعاهای گمراه کننده در مورد ترانوس مطرح کرد، از جمله این‌که دستگاه‌های این شرکت را ارتش ایالات متحده در میدان نبرد استفاده می‌کند. دادستان‌ها گفتند اگر هلمز با سرمایه‌گذاران و بیمارانش صادق بود، این استارت‌آپ هرگز بودجه خاصی را جذب نمی‌کرد. جف شنک، دستیار دادستان ایالات متحده در آغاز بحث پایانی گفت: «او تقلب را به شکست تجاری ترجیح داد. او انتخاب کرد دروغگو باشد. این انتخاب نه تنها بی‌رحمانه بلکه جنایتکارانه بود.»
این پرونده تلاش ناموفق ترانوس را برای ایجاد انقلابی در تست‌های آزمایشگاهی روشن کرد. دادستان‌ها گفتند این شرکت مخفیانه به دستگاه‌های معمولی تولید شده در شرکت زیمنس برای انجام آزمایش‌های بیماران متکی بود.
هلمز پس از تأسیس ترانوس در سال۲۰۰۳ در ۱۹سالگی در سیلیکون‌ولی به شهرت رسید. البته یک دلیل دیگر شهرت او علاقه‌اش به پوشیدن لباس‌های یقه اسکی مشکی شبیه استیو جابز است. هلمز سرمایه‌گذاران ثروتمند برجسته از جمله روپرت مرداک، غول رسانه‌ای و اعضای برجسته هیأت مدیره شرکت او را جذب کرد. نشریه فوربز دارایی خالص او را در سال ۲۰۱۵ میلادی ۵/۴میلیارد دلار برآورد کرد.
دادگاه اکنون هلمز را به‌دلیل کلاهبرداری مجرم شناخت اما از سه فقره کلاهبرداری از بیمارانی که هزینه آزمایش‌های ترانوس را پرداخت کرده‌اند از اتهام توطئه مرتبط تبرئه شد. همچنین هیأت منصفه نتوانست در سه مورد مربوط به سایر سرمایه‌گذاران فردی تصمیم‌گیری کند. هلمز همچنین به گمراه‌کردن بیماران در مورد دقت آزمایش‌ها متهم اما از این اتهامات تبرئه شد. او احتمالا درخواست تجدیدنظر خواهد کرد اما وکلای دادگستری و سخنگوی دادستان به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. رأی هیأت‌منصفه پس از هفت روز رایزنی صادر شد.
در طول محاکمه در سن خوزه کالیفرنیا ـــ که در ماه سپتامبر آغاز شد ـــ اعضای هیأت منصفه شهادت کارمندان سابق ترانوس را شنیدند که گفتند شرکت را پس از مشاهده مشکلات فناوری آن ترک کردند. بیماران سابق شهادت دادند اگر می‌دانستند این آزمایش‌ها درست جواب نمی‌دهد از دستگاه‌های ترانوس استفاده نمی‌کردند.
هلمز به اتهام کلاهبرداری از بیماران تبرئه شد. وکلای او استدلال کرده بودند هیچ شواهد آماری وجود ندارد که نشان دهد خطاها با چنان سرعت بالایی اتفاق افتاده که هلمز مطلع بوده باشد از این که آزمایش‌ها نادرست هستند.
هلمز در دفاع از خود در دادگاه شهادت داد و گفت هرگز قصد فریب کسی را نداشته است و مدیران آزمایشگاه ترانوس مسؤول کیفیت آزمایش‌ها هستند. در بحث پایانی، کوین داونی، وکیل مدافع هلمز نیز گفته است شواهد نشان نمی‌دهد انگیزه هلمز حاکی از یک مشکل تأمین نقدینگی برای تولید ترانوس بوده باشد، بلکه فکر می‌کند او «فناوری‌ای می‌سازد که جهان را تغییر می‌دهد.» 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *