مثلث جذاب مسی، نیمار و امباپه در پاری سن ژرمن/بهترین خط حمله قرن ۲۱؟


سایت بدون – نیمار به این دلیل در سال ۲۰۱۷ به پی‌اس‌جی رفت که از زیر سایه مسی بیرون آید. علاوه بر نیمار، امباپه، آنخل دی‌ماریا و مائورو ایکاردی هم در پاریس هستند. با وجود این همه ستاره، پیدا کردن توازن در تیم کار سختی است
برای خیلی‌ها باورپذیر نیست اما رفتن لیونل مسی از بارسلونا قطعی شده و او فصل آینده پیراهن تیم دیگری را به تن خواهد کرد.
باشگاه‌های بزرگ اروپا سال‌هاست که به دنبال مسی هستند اما از نظر مالی امکانش را نداشتند. حتی اگر بحث مبلغ انتقال او نبود، باز هم تنها چند باشگاه می‌توانستند دستمزدش را بپردازند. حالا مذاکرات بر سر پیوستن او به پاری سن ژرمن در جریان است.
قانون بازی جوانمردانه مالی، اوضاع را حتی برای پی‌اس‌جی پیچیده می‌سازد اما اگر مسی به پاری سن ژرمن برود، دوباره در کنار نیمار بازی خواهد کرد و البته کیلیان امباپه هم مهاجم سوم این خط حمله خواهد بود، امباپه‌ای که خیلی‌ها معتقدند جایگاه مسی را به عنوان بهترین بازیکن جهان می‌گیرد.
رفتن مسی به پی‌اس‌جی باعث می‌شود گزینه‌های پیش روی پوچتینو بسیار متفاوت شود و خط حمله‌ای جذاب در اختیارش باشد. مسی تمام دوران باشگاهی‌اش را در بارسلونا گذرانده و در اکثر مواقع محور تیمش بوده است. آیا در پی‌اس‌جی هم همین اتفاق می‌افتد؟ آیا این نظم تیم را به هم نمی‌ریزد؟

ایجاد تعادل در تیم
همه از دوستی مسی با نیمار خبر دارند اما گفته می‌شود که نیمار به این دلیل در سال ۲۰۱۷ به پی‌اس‌جی رفت که از زیر سایه مسی بیرون آید. علاوه بر نیمار، امباپه، آنخل دی‌ماریا و مائورو ایکاردی هم در پاریس هستند. با وجود این همه ستاره، پیدا کردن توازن در تیم کار سختی است.
اما مسی سال‌ها در پست شماره ۹ کاذب در بارسلونا خوش درخشید. او می‌تواند به عقب برگردد و برای نیمار و امباپه فضا ایجاد کند. به این ترتیب، پوچتینو ممکن است از او در این پست بازی بگیرد. البته او در سال‌های اخیر، در بارسلونا در سمت راست خط حمله بازی می‌کرد.
اینکه این مثلث خوب کار کند بستگی به عملکرد نیمار هم دارد. آمار نیمار در چهار فصل اخیر در لیگ یک فرانسه افول کرده است. او در فصل ۱۸-۲۰۱۷، در ۲۰ بازی ۱۹ گل زد و ۱۳ گل ساخت اما آمار نیمار در ۱۸ بازی فصل گذشته، به ۹ گل و ۵ پاس گل کاهش یافته است.
اما امباپه گلزن اصلی تیمش شده است. او در فصل گذشته لیگ، در ۳۱ بازی، ۲۷ گل زد و ۷ پاس گل هم داد. مسی بی‌تردید توازن بیشتری به این خط حمله می‌بخشد اما یک علامت سؤال بالای سر نیمار خودنمایی می‌کند.

بهترین مثلث هجومی با حضور مسی؟
سؤال این است: آیا این بهترین خط حمله‌ای خواهد بود که مسی در آن بازی کرده؟
با توجه به رابطه مسی با نیمار و انتظاری که از امباپه می‌رود، ممکن است این را بهترین خط حمله ممکن بدانیم اما مسی در دوران بازی‌اش در کنار بازیکنان بزرگی به میدان رفته. او در نوجوانی کنار رونالدینیو بازی کرد که استاد او در روزهای نخستین بازی‌اش در بارسا بود. ساموئل اتوئو هم دیگر بازیکن این خط حمله بود.
وقتی پپ گواردیولا در سال ۲۰۰۸ آمد، تصمیم گرفت رونالدینیو را بفروشد و مسی را بازیکن اصلی تیم سازد. از آن هنگام بود که همه چیز اوج گرفت. گواردیولا در اولین فصل حضورش در بارسلونا اولین سه‌گانه تاریخ باشگاه را گرفت. مسی هم در کنار اتوئو و تیری آنری بازی می‌کرد.
مسی در آن هنگام تنها ۲۱ سال داشت، ولی در ۵۱ دیدار در تمامی رقابت‌ها، ۳۸ گل زد و آنری و اتوئو هم با هم ۶۲ گل به ثمر رساندند. مسی در سال ۲۰۰۹ اولین توپ طلای خود را به دست آورد.
او در فصل ۱۱-۲۰۱۰ در کنار داوید ویا و پدرو رودریگس بازی می‌کرد. نام این خط حمله را MVP گذاشته بودند. این مسأله مطرح بود که ویا که مهاجم مرکزی است، چطور در کنار میدان بازی خواهد کرد اما او هم مانند اتوئو، بی‌ دردسر نقش جدیدش را پذیرفت و کمک کرد که بارسلونا فاتح لالیگا و لیگ قهرمانان شود. این سه نفر روی هم ۹۸ گل زدند و مسی ۵۳ گل را به ثمر رساند.
اما شاید مشهورترین خط حمله‌ای که مسی در آن حضور داشته، MSN بوده است؛ مسی در کنار لوییس سوارس و نیمار. آمدن سوارس از لیورپول در سال ۲۰۱۴ باعث شد مسی به سمت راست برگردد تا سوارس در مرکز خط حمله قرار بگیرد. آنها در سه فصلی که کنار هم بودند و در فصل اولش هم سه‌گانه دوم تاریخ باشگاه را کسب کردند، روی هم ۳۶۴ گل زدند و ۱۷۴ گل ساختند.

بهترین خط حمله سه‌ نفره حال حاضر دنیا
خط حمله لیورپول بسیار جذاب به نظر می‌رسد. از زمانی که محمد صلاح در سال ۲۰۱۷ به لیورپول پیوست، او به همراه سادیو مانه و روبرتو فیرمینو، روی هم ۲۷۳ گل زده‌اند و ششمین قهرمانی باشگاه‌شان در لیگ قهرمانان را هم به دست آورده‌اند. آنها همچنین تیم را برای اولین بار در ۳۰ سال به قهرمانی لیگ رساندند.
خط حمله بایرن مونیخ هم غبطه‌انگیز است. هرچند روبرت لواندوفسکی فصل گذشته با ۴۰ گلی که زد، تیترها را از آن خود کرد اما سرژ گنابری و توماس مولر هم در کنار او عالی بودند.
در یوونتوس هم کریستیانو رونالدو در کنار آلوارو موراتا و فدریکو کیه‌زا بازی می‌کند. طرفداران منچستر سیتی و منچستر یونایتد هم بی‌صبرانه منتظر دیدن بازی ستارگان جدیدشان، یعنی جک گریلیش و جیدون سانچو هستند.
اما بهترین خط حمله سه‌ نفره در قرن حاضر کدام است؟
مسی در بارسلونا گزینه اصلی است اما رقابت سختی حاکم است. گرت بیل و کریم بنزما در کنار کریستیانو رونالدو رئال مادرید را به چهار قهرمانی لیگ قهرمانان در پنج سال رساندند. اینتر و بایرن مونیخ هم در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ سه‌گانه را فتح کردند و اتوئو اولین بازیکن تاریخ شد که دو سه‌گانه پیاپی با باشگاه‌های متفاوت به دست می‌آورد.
اتوئو در تیم ژوزه مورینیو در کنار دیه‌گو میلیتو و گوران پاندف بازی می‌کرد. بایرن مونیخ با یوپ هاینکس هم از آرین روبن، فرانک ریبری و ماریو مانجوکیچ بهره می‌برد.
سر الکس فرگوسن به پرورش بازیکنان مشهور بود و خط حمله منچستر یونایتد با رونالدو، وین رونی و کارلوس توس، در حالی که دیمیتار برباتوف گزینه چهارم‌شان بود، آنها را به موفقیت در فصل ۰۸-۲۰۰۷ رساند.
میلان هم روی کاستا را داشت که برای آندری شوچنکو و فیلیپو اینتزاگی گل می‌ساخت. آنها با این ترکیب در سال ۲۰۰۳ فاتح اروپا شدند. چهار سال بعد، کلارنس سیدورف، کاکا و اینتزاگی قهرمانی هفتم میلان در لیگ قهرمانان را به دست آوردند.
پتانسیل خط حمله متشکل از مسی، نیمار و امباپه کاملاً مشخص است. ترکیب آنها می‌تواند لیگ یک فرانسه را جذاب کند اما بسیار سخت بتوان گفت این ترکیب ۳ نفره از خطوط حمله‌ای که بالاتر از آنها اسم برده شد، خیلی برتر است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *