مجسمه فوتبالیست‌ها همیشه بحث‌برانگیز است/دردسرهای سیاسی آقای کریستیانو رونالدو

Cristiano Ronaldo: Statue of Man Utd and Portugal forward unveiled in Goa,  India in bid to 'inspire next generation' | Football News | Sky Sports


سایت بدون – این اولین بار نیست مجسمه فوق‌ستاره دنیای فوتبال جنجال ایجاد می‌کند و این بار ماجرا در هند رخ داده است. با گذشت چند روز از رونمایی از مجسمه کریستیانو رونالدو در گوا، هنوز هم اعتراض‌ها و انتقادها به این اقدام در هند ادامه دارد و ماجرا جنبه سیاسی پیدا کرده است.
آنطور که فرماندار ایالت گوا در مراسم پرد‌ه‌برداری از مجسمه ستاره پرتغالی گفت، این کار با هدف ایجاد علاقه به فوتبال در میان جوانان انجام شده: «به خاطر عشق به فوتبال و به درخواست جوانان خودمان، مجسمه کریستیانو رونالدو را در پارک قرار دادیم تا الهام‌بخش جوانان ما برای پیشرفت فوتبال باشد. رونمایی از این مجسمه مایه افتخار است.»
در حالی که مجسمه‌های دیگر رونالدو به خاطر شباهت نداشتن آنها به این بازیکن مورد انتقاد قرار گرفته و بحث‌برانگیز شده بود این یکی در گوا حساسیت سیاسی را برانگیخته است. گوا در خلیج غربی هند کوچکترین ایالت این کشور محسوب می‌شود و ۴۵۰ سال تحت حاکمیت پرتغالی‌ها قرار داشته. البته این حاکمیت در سال ۱۹۶۱ به پایان رسیده است. یک معلم هندی که در زمینه قدرت بخشیدن به جوانان برای فعالیت به‌عنوان شهروندان جهانی کار می‌کند، در توئیتر، رونمایی از این مجسمه را غیرعاقلانه خوانده و یک کاربر دیگر گفته چرا به جای رونالدو از ستاره‌های فوتبال هند مانند سونیل چتری و بایچونگ بوتیا اینطور تجلیل نمی‌شود.
بوتیا، کاپیتان سابق تیم ملی هند که در این کشور به دیوید بکام معروف است، نخستین بازیکن هندی شد که با یک قرارداد حرفه‌ای به تیمی در اروپا رفت؛ او سال ۱۹۹۹ با بیوری انگلیس قرارداد بست. چتری که همچنان در ۳۷ سالگی در سوپرلیگ هند بازی می‌کند، در جدول بهترین گلزنان ملی که همچنان بازی می‌کنند، پشت سر رونالدو با ۸۰ گل نفر دوم است. او با لیونل مسی که هفت بار به‌عنوان بهترین بازیکن جهان توپ طلا را برده، برابر است. در رده‌بندی کلی هم پشت سر رونالدو، علی دایی، مختار داهاری از مالزی و فرانس پوشکاش پنجم است. رونالدو با ۱۱۵ گل شش گل بیشتر از علی دایی زده است. البته بعضی‌ها هم مجسمه رونالدو را تحسین کرده‌اند و گفته‌اند این یک قدم اساسی است برای اینکه هند بزودی به جام جهانی برود.
سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا یک بار فوتبال هند را «غول خفته» توصیف کرده بود اگرچه این کشور هرگز در جام جهانی حاضر نشده است. تیم ملی هند در سال ۱۹۵۰ از سوی فیفا دعوت شد که در جام جهانی بازی کند اما در نهایت این اتفاق نیفتاد چون سفر به برزیل برای حضور در جام جهانی خیلی گران تمام می‌شد و بازیکنان تیم ملی هند نمی‌توانستند با کفش فوتبال بازی کنند چون عادت داشتند پابرهنه بازی کنند.

ماجرای مجسمه
در سال ۲۰۱۷ در فرودگاه بین‌المللی کریستیانو رونالدو در زادگاه او در مدیرا از مجسمه‌ای رونمایی شد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. خیلی‌ها این مجسمه را بیشتر به نیال کویین، مهاجم سابق تیم ملی ایرلند جنوبی و یان آرنه ریسه مدافع سابق نروژ و لیورپول شبیه دانستند اما خالق مجسمه، امانوئل سانتوس از کارش دفاع کرد و گفت حتی خدا هم نمی‌تواند همه را راضی کند. چهار سال قبل هم یک مجسمه برنزی سه و نیم متری از رونالدو بیرون موزه اختصاصی او در مدیرا نصب کردند. در آستانه جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه نیز با مجسمه‌ای یخی در مسکو از رونالدو تقدیر کردند. مجسمه دیگری هم بیرون ورزشگاه سانتیاگو برنابئو در مادرید از رونالدو به نمایش درآمده است. این یکی را مجسمه‌ساز مشهور اسپانیایی، خوسه آنتونیو ناوارو آرتگا ساخته که بیش از همه مجسمه‌ها به بهترین گلزن تاریخ رئال مادرید شباهت دارد.

از مارادونا تا جورج بست
شباهت نداشتن مجسمه به صاحب آن، یکی از جنجال‌هایی بوده که همیشه با انتقاد مواجه شده. دو سال قبل در بلفاست از مجسمه جورج بست رونمایی شد برای آنکه ۷۳ سالگی او را جشن بگیرند. این مجسمه در نزدیکی ویندسورپارک، نصب شد که نمایش‌های درخشان بست در تیم ملی ایرلندشمالی در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در آن صورت گرفت. اما یکی گفت مجسمه بیشتر شبیه لیونل ریچی خواننده است و دیگری آن را شبیه پل اسکولز دانست با موهای دهه ۷۰٫ یکی هم آن را بدتر از مجسمه رونالدو در مدیرا توصیف کرد. اصولاً ساختن مجسمه یک اسطوره فوتبالی کار پردردسری است. چهار سال قبل یک نفر مجسمه مارادونا را در هند ساخت در حالی که جام قهرمانی جهان در سال ۱۹۸۶ را بالای سر برده بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی اما گفتند بیشتر شبیه سوزان بویل، خواننده گات تلنت بریتانیا است تا ستاره جام جهانی مکزیک. مجسمه محمد صلاح در شرم‌الشیخ هم با واکنش‌های مشابهی مواجه شد.
مورد آخر هم به اندی ماری مربوط است که معلوم نیست چه احساسی داشته وقتی در مسترز شانگهای در سال ۲۰۱۱ از مجسمه او با لباس جنگجویان چینی رونمایی شد.
منبع: CNN و BBC

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *