مزایا و معایب خودروهای چینی بازار ایران را بشناسیم / از جک تا دانگ فنگ

سایت بدون -ده سال پیش وقتی پای نخستین خودروهای چینی به بازار ایران باز شده بود، کسی فکرش را هم نمی‌کرد، روزی برسد که در هر کوچه حداقل یک خودروی چینی ببینیم! اما شرایط بازار کشور، گستردگی و فراگیرتر شدن محصولات صنعت خودروسازی این کشور و از همه مهم‌تر افزایش چشمگیر کیفیت ساخت و بهبود طراحی (چه ظاهری و چه فنی) در این خودروها، این‌طور ایجاب کرده که امروز تعداد قابل توجهی از خودروهای چینی در بازار حضور داشته باشند و بسیاری از آنها نیز گزینه‌های موفق و محبوبی محسوب شوند که هم سود خوبی برای شرکت عرضه‌کننده همراه داشته باشد و هم رضایت مصرف‌کننده را در وضعیت مناسبی قرار دهد، اما این بهبود کیفیت و موفقیت نسبی، به معنای اصلاح کامل خودروهای چینی و بی‌نقص‌بودن تمام آنها نیست. هرچند نقایص عمده آنها از تعداد کثیری از محصولات تولید داخل قابل تحمل‌تر است، اما باز هم مشکلات و نقص‌های انحصاری در بسیاری از این خودروها به چشم می‌خورد که با هم برخی از این موارد را مرور می‌کنیم. دانگ فنگ اچ۳۰ کراس:  یک پژوی پلاستیکی


این هاچ‌بک مینی‌کراس که از سال ۱۳۹۵ از جانب ایران‌خودرو به بازار کشور عرضه می‌شود و اخیرا با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های تولید، با روند حذف برخی امکانات مثل رینگ‌های اسپرت آلومینیومی مواجه شده، محصولی از کمپانی دانگ‌فنگ چین است که از پلتفرمی مشترک با سری۳ پژو بهره می‌برد. اچ۳۰ کراس موتور چهار سیلندر ۶/۱ لیتری تی‌یو۵ (TU5) مشابه ۲۰۶ تیپ۵ و پژو ۲۰۷ دارد که از این رو در صورت بروز مشکلی در پیشرانه، از حیث مکانیک و قطعات مالک را دچار مشکلات نمی‌کند. اما مساله مهم در رابطه با این خودرو هم مشکلاتی است که بعضا برای گیربکس و به‌خصوص پوسته آن پیش می‌آید که با توجه به تفاوت گیربکس این خودرو با نمونه قرار گرفته روی ۲۰۷ و کمبود قطعات یدکی، مالک را دچار دردسر می‌کند، اما نکته مهم درباره این خودرو، قیمت مناسبی است که در قیاس با خودروهای هم‌رده، بعضا شرایط بهتری را برای شما فراهم می‌سازد. هرچند   
اگر جزو افرادی باشید که روی کیفیت ساخت ادوات داخلی حساس هستند، ممکن است حجم صفحات پلاستیک فشرده این خودرو کمی شما را دلسرد کند.

لیفان ۸۲۰:
خوش‌قیمت، اما نه‌چندان باکیفیت


این سدان سایز متوسط خانوادگی که از پلتفرمی مشترک با تویوتا کمری (مربوط به ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰) بهره می‌برد، خوش‌قیمت‌ترین سدان (سواری صندوق‌دار) بازار در این رده است. هرچند نزدیک به یک سال از پایان تولید آن در کرمان خودرو می‌گذرد، کماکان می‌توان نمونه‌های صفرکیلومتر مدل ۱۳۹۷ لیفان ۸۲۰ را خریداری کرد. سواری راحت، موتور قدرتمند
۲۴۰۰ سی‌سی با ۱۵۳ اسب بخار قدرت، فضای کابین و صندوق مناسب،
ظاهر مدرن و زیبا و… از جمله نکات مثبت این خودرو است، اما اگر ۸۲۰ را انتخاب می‌کنید باید با مصرف سوخت نه‌چندان پایین‌اش، مشکلات برقی برخی از نمونه‌ها، از تنظیم خارج شدن پیاپی چرخ‌های عقب، گیربکس نه‌چندان جان‌سخت و… کنار بیایید. کیفیت ادوات داخلی ۸۲۰ در نگاه اول به نسبت هم قطاران چینی‌اش قابل قبول است، اما جنس پلاستیک به کار رفته در بخش‌هایی از کابین مثل قسمت زیرین کنسول وسط، کمی ناامیدکننده بوده و البته چرم به‌کار رفته برای صندلی و غربیلک فرمان، بر اثر استفاده مکرر
خیلی زود مستهلک می‌شود که این موضوع اتفاق خوبی نیست.


ام‌وی‌ام ایکس۲۲:
خوش‌چهره و کم‌قدرت

https://cdn01.zoomit.ir/2017/8/89331d09-373e-4148-a359-cd8424fce7f4.jpg


ایکس۲۲ یک مینی‌کراس خوش‌چهره است که پس از موفقیت ۳۱۵ و ایکس۳۳ به بازار کشور راه پیدا کرد و اتفاقا از پلتفرم مشترکی هم با ۳۱۵ بهره می‌برد.
این محصول که موتور ۵/۱ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری دارد، خودروی چندان قدرتمندی نیست و به‌ویژه در نسخه خودکار، ضعف شتاب‌گیری را به وضوح به راننده القا می‌کند. ضمن این که گیربکس چهار سرعته نسخه خودکار این خودرو نیز چندان هوشمندانه و راضی‌کننده عمل نمی‌کند و نفوذ صدای موتور به داخل کابین کمی بیش از حد است. اما اگر به دنبال یک خودروی کوچک شهری با ظاهری شبیه شاسی‌بلندها هستید و با مشکل کمبود قطعات آن به‌ویژه در شرایط حاضر کنار می‌آیید، ایکس۲۲ گزینه چندان بدی نیست و بازار فروش نسبتا
خوبی هم دارد.

هایما اس۷ توربو:  نازنازی و سوپرخوار

https://gadgetnews.net/wp-content/uploads/2018/12/Haima-S7-Turbo.jpg


هایما اس۷ در ابتدا با نسخه ساده تنفس طبیعی به بازار کشور پا گذاشت که در آن زمان چندان نتوانست خودروی خوشنام و موفقیت‌آمیزی باشد. اما پس از مدتی، ایران خودرو به عنوان شرکت عرضه‌کننده این خودرو، نسخه توربوی اس۷ را با ظاهری اصلاح‌شده روانه بازار کرد که این خودرو با توجه به طراحی خوب و جذاب، موتور قدرتمند ۸/۱ لیتری توربوشارژ با ۱۷۰ اسب بخار قدرت
(چیزی نزدیک به جک اس۷)، فهرست امکانات ایده‌آل و… توانست قدرتمندتر از نسخه تنفس طبیعی ساده ظاهر شود و خریداران بیشتری را به سمت خود بکشاند.
اما مساله مهم در رابطه با اس۷ یا هر خودروی توربوی دیگر، اهمیت نوع سوخت و نحوه نگهداری از خودرو است. در واقع در استفاده روزمره از خودروهای توربو، هر بار پس از استارت باید چند ثانیه‌ای به خودرو مجال دهید که روغن به‌طور کامل بین اجزای موتور و توربوشارژر گردش کند و در زمان استارت سرد هم بهتر است پیش از حرکت کمی تا گرم‌شدن موتور تأمل کنید. ضمن این که بنزین سوپر یا بنزین ساده به همراه مکمل اکتان مرغوب (که با توجه به شرایط ارزی کشور، حداقل برای هر باک باید ۷۰ هزار تومان هزینه کنید) به دلیل تراکم بالای پیشرانه خصوصا در هایما اس۷ کاملا ضروری است. کما این که تعویض روغن موتور، زودتر از موعد (مثلا هر ۵۰۰۰ کیلومتر) نیز از جمله مواردی است که می‌تواند به سلامت موتور خودروهای توربو کمک کند. با توجه به اوصاف فوق، موارد متعددی دیده شده که این خودرو در اثر استفاده ناصحیح و حتی بعضا با وجود این مراقبت‌ها دچار مشکلاتی مثل شکستن پیستون (در اثر ناک)، سوختن واشر سرسیلندر و ضعیف شدن رینگ پیستون شده است. مشکلات برقی به‌خصوص در ادوات داخلی نیز در مواردی به چشم می‌خورد. ضمن این که کیفیت قطعات پلاستیکی داخل کابین به‌ویژه در رودری‌ها، آنقدرها بالا نیست.این خودرو فرمان‌پذیری بالایی نداشته و در صورت تغییر جهت ناگهانی، با بازی‌های عرضی بدنه مواجه خواهد بود.

آمیکو آسنا: پر ابهت، اما ضعیف

Image result for ‫آمیکو آسنا‬‎


این وانت که تحت برندی ایرانی تولید و با توجه به ظاهر خوب و قد و هیکل پرابهتش با استقبال نسبت خوبی مواجه شده است، در واقع یک نمونه ایرانی شده از وانتی چینی با نامی نه‌چندان آسان (Huanghai DD1032K) است که شرکت عرضه‌کننده مانور بسیار زیادی روی قابلیت‌های آفرود این خودرو به‌خصوص با توجه به بهره‌گیری از سیستم چهارچرخ متحرک به همراه قفل دیفرانسیل اتوماتیک داده بود، اما حقیقت امر این است که پیشرانه چهار سیلندر ۴/۲ لیتری این خودرو با ۱۴۳ اسب بخار قدرت
و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، خروجی مفیدی برای جثه نزدیک به دو تُنی
(۱۹۵۰ کیلوگرم طبق اعلام سازنده) ندارد و تجربه مالکان نشان داده که آمیکو در گذر از شیب‌های نسبتا تند نمی‌تواند آن‌طور که باید چالاک باشد و در بسیاری از موارد نیز خیلی راحت متوقف می‌شود. کیفیت ساخت کابین و ادوات داخلی برای یک خودروی ۳۰۰ میلیون تومانی، آن‌قدرها توجیه‌پذیر نیست و سر و صدای موتور به‌ویژه با توجه به بهره‌گیری از گیربکس و دیفرانسیلی با ضریب سنگین، در مسیرهای جاده‌ای به‌شدت به کابین منتقل می‌شود.
آسنا تنها خودروی چینی موجود در بازار ایران است که به صورت استاندارد و فابریک کارخانه با کپسول سی‌ان‌جی به خریدار ارائه می‌شود. اما افت توان خودرو در صورت استفاده از گاز کاملا ملموس است. ضمن این که ساختار این پیشرانه (که مشابه نمونه مورد استفاده روی کاپرا، وینگل و لندمارک با اندکی تغییرات است) مناسب گاز سی‌ان‌جی با دمای احتراق بالاتر و چربی کمتر نسبت به بنزین نیست. جدا از این، مصرف سوخت آمیکو آسنا روی حالت بنزین هم چیزی فراتر از عدد اعلامی از طرف کارخانه است.

بسترن بی۳۰ :  نه‌چندان زیبا و کم‌خرج

https://car.ir/uploads/files/brands/faw/tips-cover/besturn-b30.jpg


بی۳۰ آخرین محصول از کمپانی «فاو» چین بود که به بازار ایران راه پیدا کرد و پس از آن به اوضاع فعلی صنعت خودرو رسیدیم. این محصول که بعد از بی۵۰ و بی۵۰ اف سومین سواری فاو در گروه بهمن‌خودرو به‌شمار می‌رود، یک سدان کامپکت (سواری صندوق‌دار فشرده) است که در حال حاضر می‌توان نمونه صفر کیلومتر آن را در بازار آزاد خریداری کرد. اما این سدان با ظاهری عجیب که نمی‌توان گفت زشت یا زیباست (برخلاف بی۵۰ اف که ظاهری جذاب و عوام‌پسندتر دارد)، با موتور چهار سیلندر ۶/۱ لیتری ۱۰۷ اسب بخاری و گیربکس شش سرعته آیسین ژاپن، به دلیل قدرت نه چندان زیاد و همچنین گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متری که برای این رده آن‌قدرها هم اغواگر نیست را نمی‌توان خودروی چندان سریع و چابکی دانست. عملکرد گیربکس این خودرو نسبت به محصولات هم‌رده‌اش هوشمندانه و راضی‌کننده است، اما بی۳۰ ها هنوز هم عمدتا به کارکردهای بالا نرسیده‌اند و تجربه بی۵۰ اف ثابت کرده که گیربکس این خودرو برخلاف ژاپنی بودنش، چندان کم‌خرج نیست و با نزدیک شدن به کارکرد
 صد هزار کیلومتر نیاز به تعمیر خواهد داشت؛ ضمن این که سواری این خودرو را نمی‌توان آن‌قدرها نرم دانست و کیفیت قطعات داخلی آن هم کمی از
برادر بزرگ‌تر خود یعنی بی۵۰ اف پایین‌تر است؛ ضمن این که بسیاری از مالکان از سیستم مالتی‌مدیای این خودرو راضی نیستند.

جک اس۵: کپی چینی توسان

Image result for ‫جک اس5‬‎


این کراس اوور چینی که شباهت فراوانی به نسل پیشین هیوندای توسان دارد (در واقع یک کپی تمام عیار هوشمندانه از این خودروست) از همان ابتدای عرضه با توجه به یدک‌کشیدن عنوان «شاسی بلند»، ظاهر مدرن، موتور ۰/۲ لیتری توربوشارژ با قدرت مناسب ۱۷۴ اسب بخاری و از همه مهم‌تر پرداخت نیمی از قیمت یک هیوندای توسان برای خرید این محصول جک، توانست بازار خوبی برای خود رقم بزند. اما نکته مهمی که بسیاری از خریداران به آن اشاره دارند، مصرف سوخت بسیار بالای این خودرو به ویژه در روزهای ابتدای استفاده و دوران آب‌بندی است که بعضا به بیش از ۲۰ لیتر در صد کیلومتر هم می‌رسد! همچنین زوزه‌های گیربکس و سوخت زودهنگام صفحه‌های جعبه دنده بر اثر فشار بیش از اندازه یا پیمایش یک سربالایی طولانی در نسخه اتوماتیک، بروز خرابی در توربوشارژر و سیستم تنفس پرخوران خودرو (مشکلاتی مثل سوختن کارتریج توربو و…)، شکستن پیستون در اثر عدم استفاده از بنزین سوپر یا مکمل نامرغوب و… از جمله ایراداتی است که برای این خودرو گزارش شده است. با این حال شتاب بسیار عالی در هر دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای (به لطف گشتاور
۲۳۵ نیوتن متری)، امکانات مناسب و… از جمله موارد مثبت این محصول است.

مطلب پیشنهادی

حتما باید خواند/ راسته کنسروسازان؛ شوخی با لایه های عمیق اجتماع

سایت بدون – کتاب «راسته کنسروسازان» (Cannery Row) یکی از آثار مشهور نویسنده برجسته آمریکایی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *