مستر المپیای ۲۰۱۸ درگذشت/چرا ستاره‌های بدنسازی زود می‌میرند؟


سایت بدون – خبر درگذشت «شان رودن» در ۴۶ سالگی، خیلی‌ها را شوکه کرد. او سال ۲۰۱۸ رکورد پیرترین قهرمان مستر المپیا را زده بود


امسال، سال خوبی برای قهرمانان بدنسازی نبوده است. شان رودن آخرین ورزشکاری است که در سال ۲۰۲۱ جان باخته است. رودن در سال ۲۰۱۸ قهرمان مستر المپیا و تبدیل به پیرترین فردی شد که این عنوان را کسب می‌کند.
او در ۴۶سالگی درگذشت، در حالی که جامعه بدنسازی هنوز در غم از دست دادن جرج پیترسون، جان میدوز، و اندی هامان بود. رودن دچار حمله قلبی شد و جان باخت. پیترسون هم ماه گذشته درگذشت. دلیل مرگ او نامشخص است.
رودن ساعاتی پیش از مرگش در اینستاگرام نوشت: «با کسی باش که از تو مراقبت کند. نه از نظر مالی، بلکه کسی که مراقب روحت، سلامتت، قلبت و همه چیزت باشد.»
حالا نگاه‌ها معطوف صنعت بدنسازی و زندگی ستارگانش شده است و اینکه رسیدن به اندام بی‌نقص، گاهی چه هزینه‌هایی در پی دارد. ورزشکاران بدنساز عضلات و فیزیک فوق‌العاده‌ای دارند و بسیاری فکر می‌کنند آنها کاملاً سالم هستند اما ریچ پیانا، بدنساز دیگری که درگذشته، در سال ۲۰۱۶ گفت استفاده از استروئیدها به بدن آنها آسیب می‌رساند. او گفت استروئیدها در ورزش حرفه‌ای بسیار استفاده می‌شوند.
پیانا که در سال ۲۰۱۷ جان باخت، گفته بود: «اگر باید بین طبیعی ماندن و استفاده از استروئیدها یکی را انتخاب کنید، اولی گزینه‌تان باشد. دلیلی ندارد که از استروئیدها استفاده کنید. شما با این کار فقط به بدن‌تان آسیب می‌رسانید. اما اگر می‌خواهید ورزشکاری حرفه‌ای شوید چه؟ باید استروئید استفاده کنید. انتخاب دیگری ندارید.»
پس از کالبدشکافی پیانا مشخص شد او دچار مشکلات قلبی شدید بوده و مواد مخدر هم استفاده می‌کرده است. پلیس بعدتر اعلام کرد بطری‌های تستوسترون و پودری سفید را در خانه او پیدا کردند و نامزدش هم گفت او بیش از ۲۰ سال دوپینگ می‌کرده است.
پیانا کمی پیش از مرگش گفت: «بدن من کل روز با من مبارزه می‌کند. بدن من نمی‌خواهد ۱۴۰ کیلو باشد. وزن من چه عضله باشد و چه چربی، قلبم تفاوت‌شان را تشخیص نمی‌دهد. من‌ بی‌تردید به افراد توصیه می‌کنم به سراغ این نروند که بدنساز مشهوری شوند.»
جان میدوز هم چند ماه پیش درگذشت. او برای ۳۰ سال به ورزش می‌پرداخت و طرفدارانش گفتند احتمالاً مرگ او مرتبط به سکته قلبی بوده که یک سال و نیم پیش داشت.
پیش از میدوز هم اندی هامان، اسطوره بدنسازی در ۵۴سالگی جان باخت. او که لقب «آقای شگفت‌انگیز» را داشت به‌دلیل مشکلاتی که پس از عمل جراحی روی مفصل آرنجش پیش آمد درگذشت. میشل، همسر او گفت: «پزشکان بر این باورند که دلیلش لخته‌های خون بزرگی بود که به قلب، ریه‌ها و مغز او راه یافتند.»
در اوایل تابستان بود که «اودالیس سانتوس منا» ۲۳ساله جان باخت. او به‌دلیل عرق بیش از حد زیر بغل تحت عمل جراحی ساده‌ای قرار گرفت اما سکته قلبی کرد و درگذشت. پزشکان گفتند این دختر بدنساز احتمالاً به‌دلیل تداخل استروئیدها با داروی بیهوشی از دنیا رفته است.
اما مرگ زودهنگام تنها مختص بدنسازان مشهور نیست. در سال ۲۰۱۷ بود که رابی رایدر، یک بدنساز جوان انگلیسی داروهایی را مصرف کرد که باعث شد جانش را از دست بدهد. او این ترکیب داروها را از «دارک وب» خریداری کرده بود. او تنها چند ساعت پس از خرید غیرقانونی این ترکیب بود که در خانه‌اش درگذشت.
بن هارنت ۳۷ساله که در رقابت‌های قوی‌ترین مرد انگلیس دوم شده بود، در سال ۲۰۱۹ و پس از مصرف استروئید پیش از یک رویداد ورزشی، جان خود ار از دست داد. او تازه ازدواج کرده بود و به این ترتیب دختر پنج‌ماهه‌اش را تنها گذاشت.
اریک آرمسترانگ، مسئول رسیدگی به پرونده او می‌گوید: «او به بدنش افتخار می‌کرد اما این افتخار بیش از حد شد و او برای اینکه به حداکثر توانش برسد از استروئید استفاده کرد. من عمیقاً امیدوارم مرگ او در دنیای بدنسازی بازتاب داشته باشد و مردم دریابند چه خطراتی را متحمل می‌شوند. این مرگی بود که می‌توانست اتفاق نیفتد.»
پدر او نیز گفت: «او از باشگاه رفتن لذت می‌برد. زندگی او همین بود.»
منبع: سان

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *