مشکلات باشگاه‌ها برای جذب لئو/ خرید مسی، ضرر است

سایت بدون – لیونل مسی در صورت پیوستن به هر باشگاهی هزینه‌های مالی هنگفتی به آن باشگاه تحمیل می‌کند، به همین دلیل است که منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن، که متعلق به امارات و قطر هستند، بیش از سایر باشگاه‌ها به‌دنبال جذب او هستند، چراکه از پس هزینه‌های بالای او برمی‌آیند. اما هر باشگاهی که مسی را جذب کند، در صورتی که در هر فصل حضور مسی فاتح سه‌گانه شود، باز هم دچار زیان مالی می‌شود. در حال حاضر مسی در بارسلونا طبق درآمد هفتگی، پاداش‌ها و حق پخش تصویر، ۱۱۲میلیون یورو در سال دریافت می‌کند. بسیار بعید به نظر می‌رسد که یک باشگاه بتواند در یک فصل با درآمدهای خود این مبلغ را پوشش دهد؛ همه اینها در حالی است که تصور کنیم بارسلونا مسی را به‌صورت رایگان واگذار کند. این ایده که باشگاه با فروش پیراهن مسی درآمد لازم را کسب خواهد کرد هم صحت ندارد. اکثر باشگاه‌ها در بهترین حالت ۱۵درصد قیمت فروش پیراهن را به دست می‌آورند. برای مثال پیراهن سایز بزرگسال سرخیو آگوئرو با نام و شماره او، ۱۲۰پوند قیمت دارد. اگر سیتی از فروش هر پیراهن او ۱۸پوند کسب کند (که بسیار بعید است)، آنها باید بیش از ۵/۵میلیون پیراهن مسی را در هر فصل بفروشند تا بتوانند دستمزد او را بپردازند. این در حالی است که سیتی در فصل گذشته، روی هم رفته، کمی بیش از یک‌میلیون پیراهن در سراسر دنیا فروخت. البته آمدن مسی باعث می‌شود یک باشگاه برای اسپانسرها جذاب شود. پس از آنکه یوونتوس کریستیانو رونالدو را در سال ۲۰۱۸ جذب کرد، آنها قراردادی به ارزش ۵۰میلیون یورو با آدیداس امضا کردند که ارزشش دوبرابر مبلغ قرارداد قبلی بود.  جیپ که نامش روی پیراهن یووه نقش می‌بندد هم قراردادش را تمدید کرد و حالا ۲۵میلیون یورو بیشتر به این باشگاه می‌پردازد (هرچند این پول در نهایت به حساب خانواده آنیلی، مالکان یوونتوس واریز می‌شود). به این ترتیب حضور رونالدو باعث شده ۵۰میلیون یورو بیشتر به حساب باشگاه بیاید. اما این در حالی است که رونالدو با احتساب مبلغ انتقالش، سالانه ۸۵میلیون یورو برای باشگاه هزینه دارد. به این ترتیب آنها در کوتاه‌مدت دچار زیان شده‌اند، به‌ویژه که رونالدو نتوانست آنها را فاتح لیگ قهرمانان کند. با این حال جذب رونالدو در بلندمدت می‌تواند وجهه یوونتوس را بهبود ببخشد. تعداد فالوئرهای یوونتوس در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافت و آنها در بازارهای نوظهور مانند چین توانستند حضور بسیار قدرتمندتری داشته باشند. به این ترتیب شاید رونالدوی بعدی فوتبال ترجیح بدهد به یوونتوس بپیوندد. با این حال شرایط حال حاضر دنیا نامشخص است و معلوم نیست در آینده چه خواهد شد. در حالت معمول، خرید مسی تأثیر مالی مثبت‌تری نسبت به خرید رونالدو داشت، اما حالا در بحران ویروس کرونا هستیم و اسپانسرها و طرفداران، همه از نظر مالی در مضیقه هستند. اگر مردم کالای یک شرکت را نخرند، دلیلی ندارد آن شرکت برای تبلیغاتش هزینه بیشتری داشته باشد. مسأله دیگر برای سیتی و پی‌اس‌جی این است که آنها با مقررات بازی جوانمردانه مالی هم درگیر هستند. اگر یکی از این دو باشگاه مسی را بخرد، زیر ذره‌بین مقامات یوفا قرار خواهد گرفت. هر دو باشگاه پیش‌تر مقررات بازی جوانمردانه مالی را نقض کرده‌اند. اما پاداش قهرمانی در مسابقات چطور؟ مبلغ پاداش بر خلاف تخمین‌هایی که در بالا زده شد، کاملاً مشخص است. سیتی در فصل گذشته نایب‌قهرمان لیگ برتر شد. اگر آنها قهرمان می‌شدند تنها ۲میلیون پوند بیشتر کسب می‌کردند.  اگر تیم پپ گواردیولا به‌جای حذف از مرحله یک‌چهارم نهایی، فاتح لیگ قهرمانان می‌شد، یوفا ۲۸میلیون پوند بیشتر به آنها می‌پرداخت، پاداش‌های اسپانسرها هم این مبالغ را بیشتر می‌کرد. اما تضمینی وجود ندارد که خرید مسی منجر به موفقیت زودهنگام شود.  یکی از دلایل بحران مالی بارسلونا، دستمزد بسیار سنگین مسی بوده است. البته باشگاه‌های بسیاری هستند که مدیریتی بهتر از بارسلونا داشته باشند. اما در دوران پس از ویروس کرونا باید مالکان بسیار ثروتمندی داشته باشید تا به یک فوتبالیست ۳۳ساله بیش از ۱۰۰میلیون پوند در سال بپردازید

دن کینگ

منبع: سان

مطلب پیشنهادی

پایداری باور؛ چرا ما مقابل تغییر در عقایدمان مقاومت داریم

سایت بدون – مقاومت در برابر تغییر باور، که به اثر بازگشتی یا محافظه‌کاری مفهومی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *