معرفی بازی/تاینی تیناز وندرلندز؛سرزمین‌های عجیب مرزی

سایت بدون – سری بازی‌های بوردرلندز فراز و نشیب‌های زیادی را تا امروز داشته‌اند اما چیزی که مشخص است، جذابیت بالای یک لوتر شوتر اول شخص است که المان‌های نقش‌آفرینی مختلفی را هم در این بین گنجانده است. Tiny Tina’s Wonderlands که در واقع یک نسخه فرعی از این مجموعه بازی پرطرفدار محسوب می‌شود، قدم در همان راه برادر بزرگ‌ترش یعنی بوردرلندز می‌گذارد اما قبل از هر چیزی، این سوال که «چه می‌شد اگر بوردرلندز با دیابلو ترکیب می‌شد؟» را هم طرح می‌کند و به خوبی به آن پاسخ می‌دهد. فانتزی تجربه یک بازی متفاوت از دنیای بوردرلندز، بالاخره به حقیقت پیوسته اما با کاستی‌های خودش همراه است.

به تاریخ بازی‌های D&D
همه چیز برای تاینی‌تینا یا شخصیت دوست‌داشتنی بازی‌های بوردرلندز، از یک محتوای دانلودی به نام Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep  شروع شد. این اکسپنشن در واقع یک شوخی بامزه با بازی‌های D&D یا همان Dungeons and Dragons بود که امروزه طرفدارهای خیلی بیشتری هم دارد. 
قضیه از وقتی جالب شد که تاینی‌تینا خیلی زود به یکی از شخصیت‌های محبوب Borderlands ۲ تبدیل شد و سال‌ها بعد، حالا یک بازی مستقل از خودش دارد. با این که دی‌ال‌سی بوردرلندز ۲ لحظات عجیب و غریب و متفاوتی را می‌ساخت اما تجربه خیلی جذابی محسوب می‌شد که حالا گیرباکس پس از سال‌ها تصمیم گرفته تا دوباره سری به آن بزند.
برخلاف بوردرلندز ۳ که یک تاینی‌تینا بزرگسال‌تر را به ما نشان می‌داد، تینا در این بازی یک نسخه جوان‌تر از نسخه سوم است. 
این شخصیت که علاقه خاصی به مواد منفجره و ترقه‌بازی‌های خاص خودش داشت، حالا موفق شده تا یک گروه جدید بسازد. 
گروهی که حالا به نوعی بازیکنان جدید همان بازی D&D خود هستند و به پناهگاه تینا پیوسته‌اند. این بازی برخلاف D&D  خشونت‌های خاص خودش را دارد و یک بازی مناسب فضای پساآخرالزمانی بوردرلندز است. 
قصه اینجا کمی پیچ می‌خورد و پس از این که لورد اژدهایان این بازی از زندان خود فرار می‌کند، یک گروه برای پیدا کردن این اژدها متحد می‌شوند که در راس قصه، شخصیتی به نام Fatemaker قرار می‌گیرد که همان بازیکن است.
اما در بحث گیم‌پلی و روان بودن سیستم‌های بازی، تاینی‌تینا یک بازی کاملا وفادار به بوردرلندز است. همان‌طور که اشلی برچ یا صداپیشه شخصیت تینا، پیش از عرضه بازی به این موضوع اشاره کرده بود، گیرباکس تمام تلاش خود را کرده تا بازی تاینی‌تینا را تا حد ممکن به تجربه بازی‌های قبلی بوردرلندز، به خصوص نسخه سوم شبیه کند. در واقع اگر برخی از تغییرات ریز را نادیده بگیریم، تاینی‌تینا یک ورژن کوچک‌تر و سرحال‌تر از بوردرلندز ۳ است. از تشابه‌های سیستم کوله‌پشتی بازی گرفته تا جمع کردن منابع، ریسپاون شدن و امتیاز گرفتن در بازی، همگی چیزهایی هستند که تاینی‌تینا از DNA بوردرلندز به ارث برده است.
 به ساعت دیابلو
اما تشابه‌ها پایان تمام ماجرا نیست. در حالی که تاینی‌تینا شباهات زیادی با بازی‌های بوردرلندز دارد، تغییرات جزئی که روی بازی اعمال شده‌اند، همگی در راستای بهبود تجربه بازیکن و بخشی از تم D&D بزی هستند. بزرگ‌ترین تفاوت بازی این است که حالا بازیکن‌ها به جای این که یک شخصیت کاملا شخصی‌سازی‌شده و مشخص را در ابتدای بازی برای انتخاب داشته‌باشند، می‌توانند شخصیت خودشان را از پایه بسازند. این یعنی از اول دیگر خبری از کلاس‌های مختلف با شخصی‌سازی‌های محدود نیست و واقعا می‌توانید مثل هر بازی نقش‌آفرینی حرفه‌ای، شخصیت خودتان را بسازید. در ادامه و پس از نهایی‌کردن شخصیت، می‌توانید از بین شش کلاس مختلف، یکی را برای بازی انتخاب کنید. بازی تاینی‌تینا تنوع مختلفی را بین تمام کلاس‌های بازی برقرار کرده است. از یک درخت مهارت متفاوت که حالا می‌توانید پرک‌های مختلف را با لول‌آپ کردن آزاد کنید تا قابلیت اضافه‌کردن یک کلاس اضافه به شخصیت فعلی‌تان که می‌تواند نقاط قوت و ضعف بازیکن را به خوبی پوشش دهد. در ادامه، بازی تاینی‌تینا حتی یک جای خالی برای سلاح سرد یا همان کاتانایی که در بوردرلندز ۲ با کلاس زیرو دیده بودیم، اضافه کرده که می‌تواند شمشیر، تیغه یا تبر به جای آن قرار بگیرد. برای برخی  کلاس‌ها، استفاده از این سلاح سرد می‌تواند جذاب و بسیار کاربردی باشد. بزرگ‌ترین تغییر بازی نسبت به بوردرلندز، تغییر ساختار بازی است. به جای دنیاهای به شدت بزرگ بوردرلندز که می‌توانستید بین آنها صدها مرحله فرعی مختلف را انجام دهید، حالا تاینی تینا یک بازی به شدت منسجم‌تر است که اجازه می‌دهد مثل خیلی از بازی‌های نقش‌آفرینی جمع و جور، همه چیز را از طریق یک هاب مشترک داشته‌باشید که با پل‌های مختلف به همدیگر وصل شده است. اگر به جادوی بازی‌های بوردرلندز و البته تغییرات جدید بازی تاینی‌تینا علاقه دارید، Tiny Tina’s Wonderlandsبازی در حال حاضر با قیمت ۶۰ دلار روی پی‌سی و کنسول‌های نسل هشتم و نهم در دسترس است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *