معرفی بازی/Age of Empires ۴ ؛بازی تاج و تخت بازی

بیش از ۲۰ سال از زمانی که استودیوی رلیک برای اولین بار Age of Empires ۲ را عرضه کرد، می‌گذرد؛ بازی‌ای که توانست خیلی زود به یکی از استانداردهای ژانر نقش‌آفرینی همزمان تبدیل شود و جادوی خودش را حتی بعد از دو دهه حفظ کند. حالا بعد از گذشت سال‌ها، این استودیو بالاخره قسمت جدید این مجموعه بازی یعنی Age of Empires ۴ را به بازی عرضه کرده است و نشان می‌دهد که بازی چطور از عناوین قبلی خودش درس گرفته و سعی کرده تا تغییرات جدیدی را هم در این ژانر اعمال کند.   حس خوب نوستالژی
قبل از هر چیزی، احتمالا بازیکن‌های قدیمی و جدید با این چالش روبه‌رو هستند که بازی‌کردن یک استراتژی کلاسیک در سال ۲۰۲۱ چه شکلی است. Age of Empires ۴ پر از مودهای بازی مختلف، یک بخش آموزشی و یک سیستم درجه سختی قابل قبول است که راه را برای
هر بازیکنی با هر پیش‌زمینه‌ای از عناوین استراتژی
هموار می‌کند.
همین موضوع باعث شده تا -چه بازیکن جدید بوده و چه بیشتر از دو دهه با بازی‌های استراتژی زندگی کرده باشید- بازی برایتان محتوا و مسیر پیشرفت طراحی کرده است. با این که شاید قدیمی‌ترها در نگاه اول حس کنند که بازی چیز جدیدی به فرمول Age of Empires اضافه نمی‌کند اما تجربه بازی نسبت به بازی‌های قبلی بسیار گوناگون و گسترده است.
اولین چیزی که نظر شما را در مورد بازی به خود جلب می‌کند، قطعا تغییرات گرافیکی بازی است. با این که استودیوی رلیک در سال‌های اخیر سعی کرده بود تا با انتشار نسخه بهبودیافته از سه بازی قبلی مجموعه، کمی عطش ما را برای بازی کمتر کند اما Age of Empires ۴ قطعا زیبا‌ترین مناظر و طراحی‌ها را در کل مجموعه دارد. برای این که متوجه این موضوع شوید، فقط کافی است بازی را برای
چند دقیقه با هر کدام از ملیت‌ها تجربه کنید.
البته بازی فعلا هشت ملیت مختلف دارد که
چهار ملیت با کمپین داستانی جداگانه عرضه شده‌اند. این عدد احتمالا در ادامه بالاتر خواهد رفت و محتوای بازی را کامل‌تر خواهد کرد.
بازی Age of Empires ۴ برای تمام این فکشن‌ها یک معماری متفاوت و منحصر به فرد دارد که
باعث می‌شود بازی بیش از پیش ارزش تکرار داشته باشد.
  استراتژی؛ سرحال‌تر از همیشه
نکته مهم بعدی در کار با بازی، UI و HUD بازی به عنوان یک اثر استراتژی و غالبا شلوغ است. در بازی‌های استراتژی، معمولا HUDها طراحی هوشمندانه‌تری دارند و زمان بیشتری برای آنها صرف می‌شود تا بازیکن‌ها بتوانند خیلی راحت‌تر همه چیز را مدیریت کنند.
در Age of Empires ۴ هم خوشبختانه همه چیز طوری طراحی شده تا در دسترس مخاطب قرار بگیرد و بتواند بدون این که نیاز به حفظ کردن تعداد زیادی کلید مختلف داشته باشد، از بازی بدون توقف لذت ببرد.
بازی سعی کرده تا سادگی خودش را در تمام بخش‌ها حفظ کند و همین باعث شده تا بازی برخلاف خیلی از عناوین استراتژی دیگر مثل مجموعه
Total War، مسیر یادگیری ساده‌تری داشته باشد.
اما بخش اصلی بازی که می‌توانست بازی را از آن چیزی که همه از آن انتظار داشتند دورتر کند، گیم‌پلی آن و احتمال تکراری‌شدنش بعد از گذشت این همه سال بود.
با این که رلیک هسته اصلی گیم‌پلی بازی را حفظ کرده تا مخاطبان قدیمی را راضی نگه دارد، اما با اضافه‌کردن یک‌سری جزئیات ریز و درشت، تجربه بازی را عمیق‌تر از قبل هم می‌کند.
مثلا ملیت‌های مختلف، حالا به یک‌سری دست بالاتر در بعضی موارد دسترسی دارند که آنها را در بعضی از زمینه‌ها قوی‌تر از رقبایشان می‌کند.
برای مثال ملیت انگلیسی‌ها می‌تواند با ساخت مسیرهای مختلف، سرعت تولید محصولات غذایی را بالاتر ببرد یا روس‌ها می‌توانند در سازه‌های دفاعی پیشتاز باشند.
به طور کلی هر ملیت با ملیت دیگر به‌گونه‌ای متفاوت است که نقاط قوت خاصی به بازیکن پیشنهاد می‌دهد.
با تمام اینها، گفتنی است که Age of Empires ۴
ژانر استراتژی را متحول نکرده است. اگر با این ذهنیت سراغ بازی می‌آیید یا انتظار یک بازی کاملا متفاوت با نسخه دوم را دارید، احتمالا بازی چیز خاصی برای شما ندارد.
با این حال، Age of Empires ۴ در زمینه‌های مختلفی پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته که به ترتیب در بخش هنری و معماری، صداگذاری بی‌نظیر و منحصر به فرد آن و گیم‌پلی غنی‌تری است که به بازیکن ارائه می‌دهد.
با این که به نظر می‌رسد بازی مسیر ساخت دشوار و چالش‌برانگیزی را پشت سر گذاشته، اما برای یک بازی پر از جزئیات ریز و درشت، Age of Empires ۴
نه‌تنها با کمترین مشکلات فنی
عرضه شده، بلکه یک بازی کامل است که به مرور با آپدیت‌های آتی کامل‌تر هم خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *