معرفی فیلم/ دسته دختران؛ مقاومت در خرمشهر

«دسته دختران» با نقش‌آفرینی ویژه نیکی کریمی،فرشته حسینی و پانته‌آ پناهی‌ها که در اکران عید فطر به نمایش درآمد فیلمی پرزحمت، پرهزینه و تماشایی است که لحظاتی تأثیرگذار و جذاب را از دفاع مقدس به مخاطب سینما هدیه می‌کند

سایت بدون – یکی از فیلم‌های اکران عید فطر که از چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه در سینماها به نمایش درآمد، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی است که در ژانر درام جنگی ساخته شده و اثری دفاع مقدسی به شمار می‌آید. این فیلم اگرچه از کیفیت مناسب ساخت برخوردار است که درباره آن می‌خوانید، اما در هفته نخست اکران عمومی، نتوانست فروش خوبی داشته باشد و با گیشه ۵۷۰ میلیون تومانی، به قرارگیری در رتبه نهم جدول فروش هفتگی اکتفا کرد. این فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی و در ۷ رشته نامزد دریافت جایزه شد که در نهایت یک سیمرغ فنی (جلوه‌های ویژه بصری) و یک دیپلم افتخار بازیگری نقش مکمل زن برای فرشته حسینی گرفت. در ادامه درباره این اثر می‌خوانید:

قصه زنان مدافع خرمشهر

قصه «دسته دختران» در آخرین روزهای پیش از سقوط خرمشهر می‌گذرد و یک ماجرای زنانه و در عین حال جنگی و مردانه را روایت می‌کند. فیلم داستان دسته کوچکی از خانم‌های رزمنده به فرماندهی یک معلم به نام «یگانه کمایی» را روایت می‌کند که به شکل جداگانه می‌خواستند از شهرشان دفاع کنند، اما با یکدیگر متحد می‌شوند تا بتوانند تأثیرگذار باشند. آن‌ها بعد از چند مخالفت برای حضور در خط مقدم جنگ شهری با نیروهای بعثی، تصمیم می‌گیرند به پادگان سقوط ‌کرده «دژ» خرمشهر بروند، مهمات بردارند و به دست مدافعان شهر در نقطه‌ای دیگر از خرمشهر برسانند. بیشتر زمان قصه فیلم، این ماجرا را روایت می‌کند.

سازندگان چه کسانی‌اند؟

فیلم «دسته دختران» را منیر قیدی کارگردانی کرده؛ فیلم سازی که در نخستین تجربه کارگردانی بلند سینمایی، فیلم تحسین‌شده «ویلایی‌ها» را در سال ۹۵ ساخت و در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر بسیار مورد توجه قرار گرفت. «ویلایی‌ها» ۳ سیمرغ از جمله جایزه استعداد درخشان بهترین فیلم اول سینمایی را برای منیر قیدی به ارمغان آورد. قیدی کارگردان و یکی از نویسندگان «دسته دختران» است و این اثر را به تهیه‌کنندگی همسرش محمدرضا منصوری ساخته است. ابراهیم امینی فیلم نامه‌نویس آثار محمدحسین مهدویان و فیلم شاخص «موقعیت مهدی» و میلاد اکبرنژاد دیگر فیلم نامه‌نویسان فیلم «دسته دختران» هستند.

فیلمی پرستاره

فیلم جدید منیر قیدی را اثری پرستاره می‌توان دانست. این فیلم از حضور نیکی کریمی به عنوان بازیگر نقش اصلی معلم و فرمانده «دسته دختران» بهره می‌برد؛ نقشی که در ابتدا قرار بود توسط لیلا حاتمی ایفا شود، اما این بازیگر با گذشت مدت کوتاهی از شروع فیلم برداری اثر، از این پروژه جدا شد و جای خود را به نیکی کریمی داد. فرشته حسینی، پانته‌آ پناهی‌ها، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری دیگر اعضای «دسته دختران» را تشکیل می‌دهند که همراه با «خانم کمایی» به دفاع از خرمشهر می‌پردازند. از دیگر هنرپیشه‌های شناخته‌شده فیلم به حسین سلیمانی می‌توان اشاره کرد. مهدی حسینی‌نیا چهره شاخص نقش‌های منفی سینما و نمایش خانگی نیز در این فیلم بازی می‌کند و نقش کوتاهی دارد.

خشن با درام تأثیرگذار

«دسته دختران» فیلم بسیار پرهزینه و بزرگی است که گفته می‌شود فیلم برداری آن حدود ۳ ماه طول کشیده است. اثری که تولیدی پرزحمت داشته و شایستگی تماشا روی پرده بزرگ سینما را دارد. با این حال نخستین نکته درباره این فیلم که مورد توجه بسیاری از تماشاگران قرار می‌گیرد، پیرنگ اصلی آن است که چندان قانع‌کننده نیست و عزیمت شماری بانوی زن رزمنده به یک پادگان سقوط‌کرده، منطقی به نظر نمی‌رسد. فیلم که تقریبا ۱۰۵ دقیقه زمان دارد، در یک ساعت دوم از کش‌داری بیش از حد نیز ضربه می‌خورد. با این حال «دسته دختران» درام‌های جذاب و تأثیرگذار و صحنه‌های جنگی چشمگیری دارد که معمولا برای مخاطبان بسیار جذاب است. این امر البته در زمان‌هایی که فیلم انفجار، خون و جسد نمایش می‌دهد، در عین واقع‌گرایی، می‌تواند واکنش منفی تماشاگر را نیز در پی داشته باشد؛ کما این که در کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی، بخشی از بینندگان از میزان بالای انفجار، سروصدا و خشونت در این فیلم ناراضی‌اند. با این حال نقش‌آفرینی نیکی کریمی مثل همیشه استاندارد است و پانته‌آ پناهی‌ها و فرشته حسینی بازی‌های خوبی از خود به جا گذاشته‌اند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *