معرفی فیلم/«شنگ چی و افسانه ۱۰حلقه» ؛پسر در برابر پدر

سایت بدون – بعد از موفقیت کلان مالی و انتقادی «بلک پنتر/ پلنگ سیاه» که برای اولین بار یک ابرقهرمان رنگین‌پوست را در رأس ماجراهایش داشت، مشخص بود مدیران شرکت مارول برای فیلم کمیک استریپی بعدی‌شان سراغ یک ابرقهرمان متفاوت تازه خواهند رفت. در این میان، چه کسی بهتر از یک ابرقهرمان آسیایی تبار؟ از یک سو، پرده سینما تا به‌حال ابرقهرمانی از این دست را به خود ندیده و از سوی دیگر، چنین ابرقهرمانی می‌تواند توفانی از هنرهای رزمی و ورزش کونگ‌فو را در معرض دید تماشاگران جهانی قرار دهد. در عین حال نباید فراموش کرد که در قاره آسیا، غولی به نام چین وجود دارد که هم می‌تواند تأمین‌کننده هزینه‌های بالای محصولی ابرقهرمانانه باشد و هم بازار سینمایی‌اش، حرف اول را در جدول گیشه نمایش فیلم‌ها در سطح جهانی می‌زند. بااین اوصاف و چنین اوضاع و احوالی است که کمپانی والت دیزنی و شرکت مارول سراغ «شنگ چی و افسانه ۱۰حلقه» می‌روند. بیست و پنجمین اثر کمیک استریپی و ابرقهرمانانه مارول به کلی با کمیک استریپ‌های قبلی‌اش فرق دارد. حال و هوای کلی شنگ چی بیشتر شبیه اکشن‌های سطح بالایی است که ژانگ‌ییمو و دیگر هنرمندان چینی در ابتدای سده جدید در سرزمین مادری‌شان ساختند و باعث شدند منتقدان و تماشاگران بین‌المللی انگشت به دهان بمانند. بخش بسیار مهمی از اکشن ماجراجویانه شنگ‌چی اختصاص به فعالیت‌های رزمی بازیگرانش دارد و صحنه‌های باشکوهی از این هنرها را به نمایش می‌گذارد. به گفته منتقدان سینمایی بهترین صحنه رزمی فیلم هم در ابتدای آن رخ می‌دهد که بسیار آهنگین هم هست.
 یک کانادایی در چین
شخصیت شنگ‌چی، یکی از بی‌شمار ابرقهرمان‌های دنیای رنگارنگ مارول است که در نسخه سینمایی آن توسط سیمو لئو، بازیگر چینی تبار مقیم کانادا بازی شده است. طبیعی است که بازیگر این نقش بیش از هر چیز باید توانایی انجام و اجرای حرکات ورزشی کونگ‌فو را داشته باشد و به نظر می‌رسد دستین دانیل کرتون، کارگردان فیلم انتخاب درستی کرده است. آکوافینا، بازیگر جوانی که در یک سال اخیر موفقیت زیادی در سطح بین‌المللی به دست آورده، نقش مقابل لئو را بازی می‌کند. میشل یو، بازیگر کلاسیک چینی که به نظر می‌رسد قصد بازنشستگی از حضور در فیلم‌های رزمی را ندارد هم نقش مهمی در ماجراهای فیلم داشته و در نیمه دوم آن حضوری تعیین کننده دارد. تونی لیونگ و بندیکت وونگ هم در فیلم بازی دارند تا جمع آسیایی تبارهای آن تکمیل شود. در کنار همه اینها نباید از بن کینگزلی فارغ بود که نقشی کوتاه اما بسیار بانمک در این اکشن ماجراجویانه دارد.
داستان فیلم درباره شوان، جوانی معمولی است که به‌عنوان یک کارگر معمولی هتلی لاکچری زندگی ساده‌ای دارد و به‌زودی مجبور به رویارویی با گذشته‌اش می‌شود. او می‌فهمد پدرش ونوو (تونی لیونگ) رئیس سازمان ۱۰حلقه است و قصد دارد با استفاده از گردنبند یادگاری همسرش به شاون و ژیالینگ خواهرش، روح همسرش را نجات دهد. این موضوع پدر و پسر را با یکدیگر درگیر کرده و خیلی زود شاون متوجه می‌شود ابرقهرمانی به نام شنگ چی با موهبت‌هایی بزرگ است. شاون با کمک خاله خود یینگ یانگ (میشل یو) و اهالی دهکده مخفی او، رودرروی ونوو و اژدهای مرگباری که آزاد کرده، می‌ایستند و بقیه ماجراهای فیلم را جلو می‌برند.
نسخه سینمایی شنگ‌چی در حالی دو ماه قبل روانه پرده سینماهای جهان شد که بحث تولید آن به سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد. در این زمان درام‌های اکشن روانکاوانه مجهز به هنرهای رزمی محبوبیت بسیار زیادی در سطح بین‌المللی پیدا کرده و به‌عنوان یک ژانر بسیار موفق جای ویژه‌ای را بین گونه‌های دیگر سینمایی به خود اختصاص داده بودند اما تهیه‌کنندگان فیلم نگران آن بودند که محصولشان در سطح جهانی با موفقیت بالای مالی روبه‌رو نشود. برای تولید فیلم هزینه‌ای هنگفت لازم بود و این تردید وجود داشت که حضور بازیگران آسیایی تبار که شباهتی به ستارگان مشهور روز هالیوود ندارند، مانع همراهی و همدلی عموم تماشاگران شود. در حقیقت باید سال‌ها می‌گذشت تا در اواسط سال ۲۰۱۸ مدیران کمپانی والت دیزنی برای ساخت فیلم چراغ سبز نشان دهند. با انتخاب کرتون به عنوان کارگردان در مارس۲۰۱۹، مارول به صورت جدی کار تولید اولین فیلم ابرقهرمانانه آسیایی خود را شروع کرد. صحنه‌های فیلم فوریه ۲۰۲۰ در شهر سیدنی فیلمبرداری شد و این در حالی بود که شیوع بیماری کرونا، وقفه‌ای چند ماهه در کار فیلمبرداری و تولید آن ایجاد کرد.
 جای خالی براندون لی
مدیران والت دیزنی، شنگ چی را انحصارا در سالن‌ سینماها اکران عمومی کردند و استقبال بسیار بالای تماشاگران از این اقدام، نشان داد مردم هنوز هم دوست دارند محصولات سینمایی را در سالن تاریک و روی پرده سینما تماشا کنند. این موضوع باعث شد تا والت دیزنی اعلام کند تعداد بیشتری از فیلم‌هایش را فقط پخش سینمایی خواهد کرد و از پخش همزمان سینمایی و اینترنتی آنها خودداری می‌کند. فروش جهانی ۴۳۰میلیون دلاری فیلم (که ۲۲۴میلیون آن اختصاص به جدول گیشه نمایش آمریکای شمالی دارد) حکایت از موفقیت این کمپانی در شیوه نمایش فیلم‌هایش می‌کند. منابع نزدیک به والت دیزنی می‌گویند استن لی، خالق داستان‌های مصور ابرقهرمانانه در زمان حیات خود و در دهه ۸۰میلادی به مدیران کمپانی پیشنهاد تولید فیلم شنگ لی را با بازی براندون لی، پسر بروس لی داده بود. او حتی مایل بود نقش مادر یا خاله شنگ چی را هم لیندا لی، مادر بازیگر به عهده بگیرد.
استن لی گفته بود هنگام طراحی شخصیت شنگ لی، بروس لی و توانایی‌های رزمی او را خیلی در نظر داشته است.آنگ لی هم سال۲۰۰۴ صحبت‌هایی با کمپانی والت دیزنی کرد تا کارگردانی فیلم سینمایی را انجام دهد. سال۲۰۰۳ کمپانی دریم ورکز هم از علاقه‌اش برای ساخت شنگ چی خبر داد. کمپانی والت دیزنی بعد از استقبال عالی مردم از بلک پنتر و «آسیایی‌های خرپول» (که داستانی آسیایی را با حضور بازیگرانی آسیایی تبار تعریف می‌کرد) مطمئن شد زمان مناسب برای تولید فیلم ابرقهرمانانه‌اش با حضور بازیگر و شخصیتی آسیایی فرا رسیده است.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *