معرفی فیلم ونوم / یک موفقیت زهر آگین



سایت بدون – توفیق نسخه جدید فیلم کمیک بوکی «زهر» (Venom)  در گیشه‌های جهان در اواخر پاییز ۲۰۲۱ به این معنا که سازندگان این فرانچیز تازه شکل گرفته، به دو قسمت ساخته شده قناعت نمی‌ورزند و بیش از پیش متقاعد شده‌اند که نسخه‌های بعدی را هم تدارک ببینند. قسمت دوم که «زهر: بگذار آشوب شود» نام دارد، در پی پنجاه روز  اکران جهانی از مرز ۴۷۰ میلیون دلار فروش هم فراتر رفته که اگرچه با احتساب هزینه تولید ۱۴۵ میلیون دلاری‌اش و همچنین براساس باورها و توقعات تجاری استودیو‌های هالیوودی رقم اندکی است و اصلاً سود به حساب نمی‌آید اما بر مبنای آمار و انگاره‌های عصر کرونایی سینمای جهان دستاورد جالب توجهی است و نشان می‌دهد که اندی سرکیس کارگردان این فیلم و همراهانش هدف‌گیری دقیقی داشته و توانسته‌اند انتظارهای موجود را برآورده کنند. تام هاردی ایفاگر نقش اصلی «بگذار آشوب شود» هم با توجه به نکات فوق از حالا تأکید کرده که حاضر است در قسمت سوم «Venom» نیز نقش‌آفرینی کند و با این که تمامی تار و پود دوگانه «زهر» فقط براساس افسانه و باورهای کمیک استریپی است، اما از حالا خیلی‌ها می‌گویند برخورد کاراکتر اصلی با برخی دشمنان نیرومندش تا چه میزان می‌تواند در  نسخه‌های بعدی جذاب‌تر و حاوی نکاتی جالب و نادیده باشد و همه چیز به یک آشوب عظیم ختم شود و کل دنیا به سوی ویرانی سوق یابد.

یک همکاری اجتناب‌ناپذیر
در نسخه دوم «زهر» تام هاردی در نقش «ادی براک » یا همان کاراکتر زهر، مردی است که از هیچ عرصه‌ای نمی‌هراسد اما واقعیت ماجرا این است که او حتی لحظه‌ای هم آسایش ندارد و هنوز از یک رویارویی رهایی نیافته، درانتظار دوئل بعدی است. شایعات و واقعیات درباره هرچیز مرتبط با «Venom» حتی در فیلم‌های مرتبط با سایر کاراکترهای کمیک بوکی آن قدر زیاد شده‌اند که انگار از در و دیوار بالا می‌روند و یکی از آنها این است که در اولین نسخه سینمایی از روی داستان کمیک بوکی «موربیوس» که قرار است در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ماه ۱۴۰۰) به نمایش درآید، ونوم برای دقایقی در کنار موربیوس (با بازی جارد لتو) مشاهده شود و پایه همکاری‌ای بین آنها گذاشته شود که شاید در قسمت‌های بعدی Venom و Morbius یکی از راه‌های اصلی برای سرکوب اشرار باشد. درهمین راستا گفته می‌شود که ونوم سری به پروژه «کری‌ون شکارچی» هم زده که نخستین نسخه سینمایی از روی داستان‌های کمیک استریپی «کری‌ون» است و البته اکران آن زودتر از تابستان ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) نخواهد بود. آگاهان می‌گویند ترکیب کاراکتر ادی براک با کری ون که ایفای نقش او با آرون تیلور جانسون است، چنان به درستی و دقت صورت گرفته که امکان ندارد سازندگان کری ون به استمرار و تجدید این همکاری طی قسمت‌های بعدی این فیلم نیندیشند.
به رسم و سیاق داستان‌های ترکیبی
البته چه موربیوس و چه کری‌ون براساس اتفاقات قصه‌هایشان بارها با ونوم جنگیده و با سلاح‌های لیزری و گاهی هم به مدد سلاح‌های سنتی و کهن به جان یکدیگر افتاده‌اند و اگر همه این موارد نزدیک به یقین را هم فقط یک احتمال برشمریم، باید توضیح بدهیم که شکی وجود ندارد کاراکترهای ونوم، کری‌ون و موربیوس به‌عنوان تازه‌واردهای عرصه اقتباس‌های سینمایی از روی کمیک‌بوک‌ها، آینده‌ای کم و بیش مشترک دارند و امکان ندارد که برای پرورش و اعتلای هرچه بیشتر آنها نوعی همکاری و تلاش واحد بین آنان به مرحله طراحی و اجرا درنیاید. این را هم به ملاحظات موجود بیفزایید که ساختن فیلم‌های ترکیبی و دربردارنده چندین و چند قهرمان کمیک استریپی و به تصویر کشیدن تلاش مشترک آنها برای محو تبهکاران روش و رسمی است که در سال‌های اخیر باب شده و قهرمانان معروف‌تر و متقدم‌تری مانند آیرون من، کاپیتان آمه‌ریکا، هالک، ثور و کاپیتان مارول بارها در فیلم‌هایی از این دست که بهترین‌های آن چهارگانه «اونجرز» و همچنین چند نسخه «آیرون من» و «کاپیتان آمه‌ریکا» است،به کار گرفته شده و مأموریت‌های بزرگ و البته خیالی و تبلیغاتی‌ای را در مقابل اشرار جهانی به انجام رسانده‌اند.
زندگی در عین مرگ
همه این مسائل و اتفاقات حتمی و رویدادهای احتمالی نباید سبب فراموشی این نکته شود که Venom به رغم تازه وارد بودن در دنیای فیلم‌های کمیک بوکی پیشینه‌ای طولانی در عرصه  محصولات انتشاراتی و نسخه‌های کاغذی کمیک استریپ‌ها دارد و برای این مهم و پرسابقه تلقی شدن نیازی به همکاری با سایرین و استفاده از شهرت ابرقهرمانان متقدم‌تر ندارد و نه تنها بی‌نیاز از دنیای بسیار شلوغ و الوان و سرشار از اتفاق اونجرز است بلکه به نظایر اسپایدرمن هم احتیاجی ندارد. اضافه بر این لازم است بدانید واژه Carnage که در عنوان نسخه دوم ونوم می‌آید، نه فقط نشانگر آشوبی است که جهان را دربر می‌گیرد، بلکه مصداق و نام یکی از کاراکترهای سلسله داستان‌های Venom هم است ، اگرچه در برخی موارد در رویارویی مستقیم Venom و «آشوب» شاهد مرگ دومی هستیم اما آشوب و نابسامانی و درگیری تنها عوامل همیشه حاضر در سلسله داستان‌های کمیک بوکی هستند و وقتی کاراکتر «آشوب» به دست ونوم کشته می‌شود، برای حیات مجدد و بازگشت به صحنه زندگی در قسمت بعدی این سری داستان‌ها و فیلم‌ها حاضر و آماده و صاحب نفس و حیات است.
مثل یک پسرخوانده
کاراکتر موسوم به «آشوب» هر وصف و شکلی که داشته باشد و هر آتیه‌ای را که برای او قائل باشیم، تنها موجودی نیست که «ونوم» در نسخه دوم فیلم «زهر» با وی مواجه است و او باید به تقابل با کارآگاه مولیگان (استیفن گراهام) هم بیندیشد و این مولیگان کاراکتری است که در کمیک بوک‌های «Venom» با اسم توکسین شناسایی و معرفی می‌شود. فرق آشکاری که سازندگان قسمت دوم Venom بین مولیگان و کاراکتر توکسین ایجاد کرده‌اند، چشم‌های آبی رنگ مولیگان و برخی تحرکات و کارهای حساب شده اوست که با حرکات به تصویر کشیده توکسین در کمیک بوک‌های ونوم متفاوت است و پرخاشگری‌ها و تندی‌های توکسین جایی در مرام و رفتار مولیگان ندارد. اگر به همین دفترچه‌ها و کمیک بوک‌ها رجوع کنیم، می‌بینیم که توکسین حالتی مانند یک پسر یا حداقل پسرخوانده را برای کارنیج (Carnage) دارد و تأثیرپذیری او از کاراکتر آشوب را می‌توان به وضوح دید.
شکارچی اجیرشده
البته در این کمیک بوک‌ها و داستان‌های مصور و جای گرفته در دل مجلدهای کوچک نیز توکسین نوعی ضد قهرمان است که با اشرار می‌ستیزد و به عنوان مثال زندانیانی را که از یک محبس تحت مراقبت شدید به نام RaFT گریخته‌اند، می‌یابد و به زندان بازمی‌گرداند. با چنین اوصافی توکسین یک شکارچی اجیر شده و مردی است که برای کسب سود شخصی و البته بهبودی احوالات اجتماعی این آمادگی را دارد که هر چهره ناآرامی را اسیر و روانه زندان کند و می‌تواند به تبع آن دستیاری مناسب برای ونوم باشد. برای مردی که واژه زهر فقط نشانگر قسمتی از وجود دووجهی اوست و شمشیری دولبه نشان می‌دهد که هم می‌تواند جوامع را متزلزل کند و هم عوامل ایجاد نابسامانی را در آن اسیر سازد.
* منبع: Newyork  Times

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *