معرفی فیلم/ کودا؛ دوراهی خانواده و علاقه

بر سر دوراهی خانواده و علاقهCoda مخفف Children of Deaf Adults (فرزند والدین ناشنوا) است. این فیلم ماجرای دختری در شهری کوچک است که بین ماندن در شهر و یاری به خانواده یا ترک آنها و سفر به سوی آرزوهایش مردد است.روبی دختر نوجوان خانواده‌ای چهار نفره و تنها عضو شنوای این خانواده است. او سال‌هاست که در نقش یک مترجم زبان اشاره، به والدین و برادرش کمک کرده و در تمام این سال‌ها پل ارتباطی خانواده‌اش و دنیای بیرون بوده است. تعلیق فیلم زمانی اتفاق می‌افتد که معلم روبی استعداد خوانندگی او را کشف می‌کند و سعی دارد تا به او برای دریافت بورسیه کالج موسیقی کمک کند اما جدا شدن روبی از خانواده تبدیل به یک چالش جدی می‌شود. شنوا بودن این دختر نوجوان باعث شده که تقریباً تمام امور این خانواده که ماهیگیر هستند وابسته به حضور او باشد. او در یک جدال درونی بین رؤیای خواننده شدن و کمک به والدینش گیر می‌افتد؛ آن هم خانواده‌ای که به‌دلیل ناشنوا بودن استعداد او را جدی نمی‌گیرند.
سیان هدر کارگردان و نویسنده فیلم عناصر و مؤلفه‌هایی مثل مسائل خانوادگی، درک متقابل و علایق شخصی را در لحظاتی دراماتیک به هم آمیخته است. فیلم روایتی از اصالت و انسجام خانواده است؛ خانواده‌ای که با وجود نقیصه جسمی و بحران مالی سعی در جلب ترحم ندارند و حتی در حیطه شغل خودشان (ماهیگیری) کنش‌مند هستند و برای احقاق حق خود جسارت دارند.
«Coda» بدون شعارزدگی مفاهیم را در نمایشی‌ترین شکل منتقل می‌کند. فیلمساز بدون جانبداری سعی می‌کند به جای توضیح و تفسیر خوب و بد، اتمسفر لازم را در فضای خانواده، مدرسه و کار بسازد. روابط انسانی و عاطفی حاکم بر روابط از کودا یک فیلم انسانی ساخته است. کودا همچنین بدرستی واقعیت‌هایی را از زندگی افراد ناشنوا به شکلی تأثیرگذار و کاملاً نزدیک به واقعیت روایت می‌کند. بازیگران شخصیت‌های ناشنوا واقعاً ناشنوا هستند.
coda
کارگردان: سیان هدر
بازیگران: امیلیا جونز، تروی کوتسور، مارلی متلین، دنیل دورانت
محصول: ۲۰۲۱ امریکا و فرانسه

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *