معرفی کتاب/ اما؛یک عاشقانه کلاسیک از خانم جین آستین

سایت بدون – . بعید است فهرستی از بهترین رمان‌های کلاسیک دنیا تهیه شود و نام کتاب اما اثر خانم جین آستین در آن جایی نداشته باشد

اما عاشقانه ای است که درباره برداشت های نادرست از دلباختگی نوشته شده است.

این رمان برای اولین بار در سال ۱۸۱۵ میلادی به چاپ رسید و با گذشتن تقریبا ۲۰۰ سال، هنوز مردم علاقه دارند که این کتاب را مطالعه کنند و داستان زیبا آن را بخوانند.

داستان این رمان نیز مانند بسیاری از رمان های جین آستین به درگیری ها و دلبستگی های زنان در دوره جورجی انگلستان مربوط است

پیش از نوشتن داستان آستین نوشت:«می خواهم قهرمان زنی بیاورم که هیچکس جز خودم خیلی دوستش نخواهد داشت». و این گونه اما خلق شد. آستین در اولین خط داستان نیز شخصیت اصلی را به این شکل معرفی می کند:«اما وودهاوس، شیک، باهوش و ثروتمند»

اما وودهاس دختری است خوش قلب ولی خیالباف که تصور می کند همهٔ آدم ها را می شناسد و می تواند سرنوشت آن ها را رقم بزند. به تدریج پردهٔ پندار کنار می رود و اِما در جریان حوادث از خودفریبی به خودشناسی می رسد. جین آستین در این رمان اوج هنر طنز خود را به نمایش گذاشته است.

درباره رمان اما

رمان اِما یکی از سرگرم کننده ترین رمان های جین آستن است. رمانی که طنزی آکنده از اشتباهات، سوءتفاهم ها، برنامه ریزی های غلط شخصیت اصلی آن اِما وودهاوس است. رمان اِما اشتراکاتی با غرور و تعصب دارد. ولی اِمای خودسر، لوس و خودمحور رمان اِما را نمی توانیم به اندازه الیزابت دوست داشته باشیم.

همین نیز در خدمت جذابیت رمان اِما است. جایی که جین آستن به خوبی توانسته تضاد عالی را بین حقایقی که ما خوانندگان در مورد اِما می دانیم و برداشت خود شخصیت از خصوصیاتش به وجود بیاورد.

جان مولان می گوید که این رمان در کنار آثار فلوبر، جویس و وولف به عنوان یکی از بزرگترین رمان های تجربی قرار دارد.

در نگاه اول رمان اما ، خیلی داستان عجیبی ندارد، داستان در یک روستای با چند خانه و خانواده رخ می دهد

روایت داستان دختری ثروتمند و زیباست که دارد عشق را تجربه می کند

اما آن چه رمان را متفاوت می کند، انقلابی است که جین آستین در فرم و تکنیک نویسندگی به کار می برد

این فرم و تکنیک همان چیزی است که آن را در دسته رمان های تجربی قرار می دهد

قهرمان اصلی رمان یعنی اما یک دختر خود فریب است . یعنی ما در طول داستان با توهمات او رو به رو هستیم که دارد با ما به اشتراک می گذارد

یعنی روایتی که از اما به ما می رسد ، در ابتدا یک روایت تحریف شده در خودآگاه ذهن قهرمان داستان است

یعنی ما به جای واقعیت با قضاوت های اما درباره واقعیت روبه رو هستیم

نوآوری‌های سبکی رمان به آن اجازه می‌دهد که نه تنها احساسات یک شخصیت، بلکه به طرز خنده‌داری، ناآگاهی عمیق او از احساسات خود را بررسی کند.

و این جین آستین است که با کارگردانی درست، ما را در این نگاه و رشد شخصیت اما در طول داستان همراهی می کند

برای همین است که می گویند آستین اولین کسی است که رمان را از دیدگاه نوشت

داستان اما

همان‌طور اشاره شد، رمان اما در خصوص زندگی دختر جوان، زیبا و ثروتمندی به نام اما است که همواره زندگی بی‌دغدغه‌ای داشته است. وی با پدر بیمار و افسرده خود در یک خانه بزرگ زندگی می‌کند. شاید در نگاه اول اما به عنوان دختری پرافاده به نظر برسد، ولی درعین‌حال دختری است که به دل می‌نشیند. شاید برایتان عجیب باشد، ولی یکی از تفریحات اصلی اما خواستگاری کردن از افراد مختلف است. در واقع وی از تنظیم کردن قرارهای عاشقانه برای دیگران لذت می‌برد؛ اما یک دختر فقیر را زیر پر و بال خود گرفته است، در ادامه داستان وی این‌گونه تصور می‌کند که آقای آلتون عاشق و دلباخته هریت شده و بنابراین این موضوع را با هریت در میان می‌گذارد. هریت نیز فکر عشق و عاشقی با آقای آلتون را در ذهن خود می‌پروراند که در ادامه داستان آقای آلتون به علاقه قلبی خود نسبت به اما اعتراف کرده و به همین جهت نیز هریت با فهمیدن این موضوع سرخورده و افسرده می‌شود.
علیرغم اینکه اما در مقابل دل باختن و ازدواج خود مقاومت می‌کند و با خود عهد بسته که تا آخر عمر با کسی ازدواج نکند، ولی متوجه علاقه خود نسبت به آقای نایتلی؛ برادرشوهر خواهر بزرگ‌تر خود می‌شود.

شخصیت‌های رمان عاشقانه اما

اِما وودهاس: دختری زیبا، باهوش و خیالباف که مادر خود را در کودکی از دست داده است و از زمانی که خواهر بزرگتر او ازدواج کرده است، خانم خانه شده است.

جورج نایتلی: مردی سی و شش ‌ساله، دوست نزدیک و تنها یاور اما و تنها کسی است که از او خرده می‌گیرد.

جین فیرفاکس: دختر یتیمی، زیبا و باهوش است که در نواختن پیانو و آواز چیره دست است. او تنها کسی است که اما به او رشک می برد.

هریت اسمیت: دختر جوان و دوست اما که او را تنها راهنما، یاور و غمخوار خود می‌داند. اما نیز از او بسیار پشتیبانی می کند و می کوشد تا همسر خوبی برای هریت پیدا کند.

خانم آنه وستون یا خانم تیلور که سرپرستی اما را به مدت ۱۶ سال بر دوش داشت تا این که با آقای وستون ازدواج کرد. ازدواج خانم تیلور باعث شد تا اما به رساندن دلباختگان به یکدیگر علاقه‌مند شود..

هنری وودهاوس: پدر خودبیمارانگار و گوشه‌گیر دوشیزه اما است که مرتب غرغر می‌کند.

ایزابلا نایتلی: خواهر بزرگتر اما است.

اقتباس سینمایی از اما

اقبال بینندگان از تماشای آثار جین آستین باعث توجه فیلم‌سازان به آن‌ها شده است. فیلم اما در سال ۱۹۹۶ بر اساس همین رمان عاشقانه به کارگردانی «دیارمود لارنس» ساخته شد. در سال ۲۰۰۹ نیز مینی سریالی بر اساس این رمان توسط شبکه‌ی BBC ساخته شد که حال و هوای رمان عاشقانه  اما را به خوبی منعکس می‌کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *