معرفی کتاب /رمان «بیمار انگلیسی» به فارسی ترجمه شد

سایت بدون – ماجرای رمان «بیمار انگلیسی» اینطور است که در جنگ جهانی دوم خلبان گمنامی دچار حادثه می‌شود و در شمال آفریقا سقوط می‌­کند و تا انتهای داستان هویتش به علت شدت جراحات و سوختگی‌­های ناشی از سقوط و شوک روانی ماجرا مشخص نیست.

بدن نیمه‌جان و سوخته خلبان، توسط گروهی از اعراب صحرانشین پیدا می‌­شود و بعد از مدتی به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده می­‌شود. بعد از تحویل او به نیروهای متفقین، پرستاری به نام هانا در صومعه‌­ای در ایالت توسکانی ایتالیا که به دلیل جنگ تبدیل به بیمارستان شده، مراقبت از او را به عهده می­‌گیرد. بعد از بمباران صومعه، آنجا تخلیه می­‌شود اما هانا به‌علت وخامت حال بیمار در این صومعه باقی می­‌ماند. در ادامه داستان با پیدا شدن سروکله کاراواجیو که از دوستان قدیمی خانوادگی هاناست و یک ستوان هندی‌تبار و مین‌یاب به نام کیپ سینگ در صومعه، زندگی هانا و بیمار انگلیسی دگرگون می‌شود و خلبان انگلیسی گذشته خود را به یاد می­‌آورد.

مایکل اونداتیه متولد ۱۲ سپتامبر ۱۹۴۳ و یک نویسنده کانادایی سریلانکایی‌تبار است. او یکی از نویسندگان مطرح جهان است که در کارنامه کاری خود پنج رمان و ۱۱ مجموعه شعر و سه گلچین ادبی دارد. او با کتاب­‌های بیمار انگلیسی و پوست شیر به شهرت جهانی رسید و با کتاب «بیمار انگلیسی» برنده جایزه من بوکر سال ۱۹۹۲ شد. کتاب «بیمار انگلیسی» در سال ۲۰۱۷ جایز من بوکر طلایی را نیز کسب کرده است. آخرین رمان او «شبح آنیل» پس از انتشار فروش بی­‌سابقه‌­ای داشت و نشان شوالیه فرهنگ و ادب فرانسه را برای این کتاب دریافت کرد. نثر اونداتیه نثری ساده و روان است. از جمله کتاب­‌های او که در ایران ترجمه شده می‌توان به «میز گربه»، «بیمار انگلیسی»، «شبح آنیل» و «در پوست شیر» اشاره کرد. 

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«کلارا، می­دانی پاتریک چطور در خانه پرنده‌­ها تمام کرد؟ گروه او را سوخته و زخمی جا گذاشته بود. لباس­‌هایش سوخته بود و قست­‌هایی از پوست تن و سینه عزیزش، و پدر من چطور سوخت؟ مردی سوخته بود و من یک پرستار، می­‌توانستم از او پرستاری کنم. غم جغرافیا را می­‌فهمی؟ شاید می‌­توانستم او را نجات دهم یا حداقل تا آخرین لحظات زندگی‌­اش با او باشم. چیزهای زیادی درباره سوختن می‌­دانم… »

کتاب «بیمار انگلیسی» با ترجمه نیلوفر سرحدی در ۱۰۰۰ نسخه با قیمت ۲۱۰۰۰تومان از سوی انتشارات جمهوری چاپ شده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *