سایت بدون – جدیدترین کتاب حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با عنوان «خیال و ذوق و زیبایی در آرای امام محمد غزالی» از سوی انتشارات فرهنگستان هنر منتشرشده و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
امام محمدغزالی، همان طور که در مقدمه کتاب هم آمده بیتردید یکی از بزرگترین متفکران جهان اسلام است که در احیای راستین اندیشههای اسلامی و نیز انس عقل و دل یا شریعت و تصوفْ نقشی بینظیر و بیبدیل دارد. القابی چون «امام»، «حجت الاسلام»، «مجدّد» و «زینالدین» مصداقهایی بر این ادعا هستند.
هر چند همانگونه که بلخاری هم در کتاب آورده، نمیتوان از برخی تعصبات غزالی چشم پوشید و دیده بر کلماتی اینچنین فروبست: «این مسائل که (آرای فیثاغورث و ارسطو) جزو حشویات فلسفه است در رسائل اخوانالصفا آمده است. با این همه در شگفتم از کسی که همه عمر خود را در طلب دانش به رنج میاندازد و به اینگونه مزخرفات قانع میشود و پیش خود میپندارد که به نهایت دانشها دست یافته است.»
اینگونه سخن گفتن و رسائل اخوانالصفا را بهعنوان اولین دانشنامه جهان اسلام (که در بسیاری موارد مستند به آیات و روایات است) مزخرف نامیدن، حسی ناخوشایند و بالطبع حس و قضاوتی در انسان برمیانگیزد که آیا در موارد مختلف میتوان به حکم این متکلم اعتماد کرد و سخنش را بهعنوان سخنی مستدل پذیرفت؟! با وجود این و با اغماض از این آرای نامستدل و برخاسته از احساس (و نه اندیشه)، غزالی درست در میان دو رویکرد درخشان فلسفه و حکمت اسلامی، متأثر از دیروز خویش و بسیار مؤثر بر فردای خود، سربلند و سرافراز ایستاده است. گرچه تهافتالفلاسفه را مینویسد اما مقاصدالفلاسفه را نیز نوشته و البته در بسیاری از اندیشههای خود وامدار فلاسفه پیش از خویش بوده است؛ همچون مباحث مربوط به نفس و خیال و زیبایی که محور اصلی این پژوهش است و نگارنده به سیر تاریخی آن و تأثیرپذیری صریح غزالی از فلاسفه پیشین واقف است.
به هر حال قصد این نوشتار بررسی این مناقشه بلند تاریخی نیست، بلکه تنها تأمل بر آرای عمیق و تأثیرگذار او در احیاءالعلوم، کیمیای سعادت، مشکوهالانوار و برخی دیگر از آثار او چون مقصد الاسنی فی شرح اسماء الحسنی درباره هنر (فن)، زیبایی، خیال و بویژه ذوق است که همه از بنیادهای اصلی فلسفه هنر و زیباییشناسی محسوب میشوند.
بابی مستقل و وسیع در باب موسیقی، هم در احیاءالعلوم و هم در کیمیای سعادت نگاشتن، تأملات بسیار غنی و عمیق درباره جمال و زیبایی در احیاءالعلوم ارائه نمودن، لطایفی در کارکرد قوه خیال و کارکردهای عظیم هنری آن بیان داشتن، تحلیل قَدَری از قوه ذوق ارائه دادن و مهمتر استناد به مثالهای هنری چون نقاشی چینیان و رومیان، از جمله اختصاصات آرا و نظرات غزالی و کارکردهای فلسفه هنری آثار اوست.
برچسبامام محمد غزالی بدون حسن بلخاری حسن بلخاری قهی سایت بدون معرفی کتاب
مطلب پیشنهادی
تماس کارتال با دو بازیکن ترکیهای برای تقویت پرسپولیس
سایت بدون – با نزدیک شدن به دیدار حساس پرسپولیس مقابل الهلال، گمانهزنیها درباره تقویت …