معرفی کتاب /فیلم به مثابه فلسفه؛نگاهی به ۱۰ فیلم تاثیرگذار تاریخ سینما


فیلم به مثابه فلسفه ؛از اسم کتاب نترسید و با دیدن واژه «فلسفه» نگران مواجهه با یک اثر سخت‌فهم و سرشار از واژگان نامفهوم فلسفی نشوید.  در این ۱۰ جلد کتاب برخی از فیلم‌های مهم و تاثیرگذار تاریخ سینما هدف قرار داده شده و مولف مواجهه‌ای متفاوت نسبت به نقد فیلم -به آن معنی که همیشه سراغ داریم– را در هر یک از کتاب‌ها به مخاطب عرضه کرده است.

این مجموعه شامل ۱۰جلد کتاب است که در مورد ۱۰ فیلم مهم و تاثیرگذار تاریخ سینما نوشته و ترجمه شده‌اند که از زاویه فلسفی و تازه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در کتاب‌های این مجموعه، نظریه‌های مختلف فلسفی در زمینه نقد فیلم به کار رفته‌اند.
در هر کتاب این مجموعه، فیلم به مثابه یک متن فلسفی دیده شده و مولف تلاش کرده مواجهه‌ای متفاوت نسبت به نقد فیلم به آن معنی که همیشه سراغ داریم،داشته باشد.
«کازابلانکا»، «همشهری کین»، «پرسونا»، «راشومون»، «سال گذشه در مارین‌باد»، «آنی هال»، «کپی برابر اصل»، «ماگنولیا»، «حرکت اشتباه» و کتابی دیگر تحت عنوان «سینما به‌مثابۀ تمثیلِ غار افلاطون» کتاب‌های این مجموعه هستند.
نجفی در مقدمه‌ای که برای این مجموعه نوشته، آورده است: «اگر فیلم‌های سینمایی را منهای تنش دراماتیک آن‌ها بخوانیم، چه‌چیز برای‌شان می‌ماند؟… راست این است که بسیاری از فیلم‌ها و شاید اکثر فیلم‌ها منهای تنش دراماتیک حرفی برای گفتن ندارند. شاید هم داشته باشند. شاید روزی باید تمام فیلم‌های «خوب» و «بد» تاریخ سینما را از منظر تنش‌های «غیر» دراماتیک‌شان بازدید/بازخواند.
شاید آن هنگام بتوان به‌شیوه‌ای نو به فیلم‌ها و به جهانی که دیگر بدون فیلم‌ها قابل ادراک-تصور نیست نگریست، جهانی که به نظر می‌رسد دیری است می‌کوشد از سینما تقلید کند…»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «فی سبیل الله»

سایت بدون – فی سبیل الله یعنی در راه خدا این یک اصطلاح فقهی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *