معروف‌ترین گرمابه‌های قدیمی که به محل‌های گردشگری پربازدیدی تبدیل شده اند/ توریست زیر دوش


سایت بدون -بیشتر حمام‌های تاریخی برخلاف آثار تاریخی دیگر، خوشبختانه از گزند حوادث دور مانده‌ و امروزه در قالب موزه، رستوران و … زنده نگه داشته شده‌اند. در ادامه به معروف‌ترین و البته زیباترین حمام‌های قدیمی ایران نگاهی خواهیم داشت.  

حمام ‌گنجعلی‌خان | بنایی ضد زلزله! کجاست؟ کرمان            چه دوره ای ساخته شد؟ صفویه    این گرمابه به دستور حاکم کرمان در زمان شاه‌عباس صفوی ساخته شد. در حمام گنجعلی‌خان تمام‌ نماد‌های معماری سنتی یک حمام رعایت شده است. برای مثال در رختکن آن، گوشه‌هایی خلوت و تودرتو تعبیه شده که محل مناسبی برای گپ و گفت، استراحت و حتی عبادت بوده‌ است. حجاری‌های منقوش، کاشی کاری‌های معرق و خشتی، کاربندی‌های چشم نواز و … اوج معماری صفوی را در این بنا متجلی ساخته است. این گرمابه از آب قنات بهره می‌گرفته و در زمان خود بنایی ضد زلزله بوده است. این مکان امروزه موزه‌ مردم‌شناسی شده است.      

حمام فین|  محل قتل امیرکبیر کجاست؟ کاشان چه دوره ای ساخته شد؟ صفویه از بین گرمابه‌های تاریخی ایران، حمامی که رگ امیرکبیر را در آن زدند، معروف‌تر از بقیه است و ممکن نیست که فردی به کاشان برود و از این حمام، بازدید نکند. حمام فین در باغ فین کاشان قرار دارد که نمونه زیبایی از باغ‌های ایرانی است. در جنوب باغ فین، دو حمام کوچک و بزرگ وجود دارد. تاریخ ساخت حمام کوچک به عصر صفویه مربوط است و همراه با بنای اولیه باغ ایجاد شده است. با ساخت حمام بزرگ در دوره فتحعلی‌شاه‌قاجار، حمام بزرگ به حمام سلطنتی معروف شد و به رجال‌دولتی اختصاص یافت. این مجموعه در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.    

حمام چهارفصل |بزرگ‌ترین حمام قدیمی ایران کجاست؟ اراک چه دوره‌ای ساخته شد؟ قاجار

بزرگ‌ترین حمام تاریخی ایران با بیش از هزار و ۶۰۰متر مربع مساحت، در اراک قرار دارد و در اواخر دوره قاجار بنا شده است. از تزیینات به‌کار ‌رفته در این بنا می‌توان به انواع کاشی کاری‌های زبردستانه اشاره کرد که طرح‌هایی از انسان، حیوان و گیاهان را نمایش می‌دهد. کاشی هفت رنگ، معرق و معقل از مهم‌ترین تزیین‌های به کار گرفته شده در این حمام است. نقاشی‌ها از چهارفصل سال در چهارگوشه این گرمابه، علت نام گذاری آن به چهارفصل است و این حمام هم موزه‌ مردم‌شناسی شده است.

حمام قلی بیک |دارای ۱۳ لایه نقاشی! کجاست؟ مشهدچه دوره‌ای ساخته شد؟ صفویه حمام «مهدی قلی‌بیک» در مشهد یکی از بزرگ‌ترین گرمابه‌های ایران است که با قدمت ۴۱۲ سال بنا به خواسته فردی به نام «مهدی قلی‌بیک» ساخته و وقف مردم شد و تا همین بیست و چند سال پیش مورد استفاده عموم بود. معماری خارق‌العاده این گرمابه حکایت از شکوه و عظمت معماری اصیل ایرانی آن دارد. در سال ۱۳۸۵ و بعد از چند سال ترمیم، درهای حمام «مهدی قلی‌بیک» با عنوان موزه تخصصی مردم‌شناسی رو به مردمان گشایش یافت. از زیبایی این حمام، همین  نکته کافی است که نوعی گالری نقاشی است که در زمان‌های مختلف و به‌فراخور مسائل اجتماعی هر روزگار، نقاشی‌هایی به‌روی سقف این حمام کشیده شده، به‌صورتی که ۱۳ لایه نقاشی به‌روی دیوارها در گذر تاریخ جا خوش کرده است!     دیگر حمام‌های تاریخی ایران گرمابه گلشن لاهیجان، حمام‌ خان در یزد، گرمابه علی قلی‌آقا و حمام رِهنان در اصفهان و … نشان ‌دهنده ذوق و نبوغ معماران ایرانی در زمان‌های مختلف بوده‌اند. در خور ذکر است که پس از سلسله صفویه نیز شیوه حمام‌‌سازی به سبک معماری اصفهان ادامه یافته که حمام‌های وکیل شیراز (زندیه) و مصباح کرج (متعلق به دوره قاجار) نمونه‌های عالی از گرمابه‌های قدیمی ایران هستند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *