مغالطه «شاه ماهی سرخ» چیست و چگونه باید با آن مقابله کرد؟

سایت بدون – در وقت شکار گاهی سگ ها حواسشان به یک خرگوش جلب می شود و قصد دارند آن را شکار کنند و این مساله باعث می شود که تمرکزشان از کار اصلی دور شود .سگ تا حواسش به خرگوش است ، کمک حال شکارچی نمی شود. پس شکارچیان چه کار می کنند؟می آیند و یک شاه ماهی سرخ را که دودی شده و بوی بسیار تندی دارد را در مسیری مخالف خرگوش قرار می دهند ، حواس سگ شکاری از بوی ضعیف خرگوش جلب بوی قوی و جذاب ماهی دودی می شود و در این فرصت از منطقه دور می شود.

از این مثال برای توصیف مغالطه ای استفاده می کنند که در استدلال های روزمره اتفاقا بسیار پر کاربرد است به این مثال توجه کنید:

به جای این که با دزدی ها و رانت های بزرگ برخورد کنند، آمده اند سر چهار راه پلیس گذاشته اند تا کسانی که یک خلاف کوچک را جریمه کنند

همان طور که می بینید در این مغالطه سعی شده است تا با پیش کشیدن یک موضوع حساس و جذاب مثل رانت و دزدی ، حواس شما را از یک موضوع یک خلاف رانندگی دور کنند. در حالی که هم باید با دزدی های بزرگ مقابله کرد و هم با خلاف های کوچک.

تکنیک فریب شاه ماهی سرخ هم همین کار را می‌کند؛ یک موضوع بی‌ربط اما جذاب را وارد استدلال می‌شود تا توجه از موضوع اصلی منحرف شود.

مغالطه «شاه ماهی قرمز» از آن دست مغالطه هاست که می خواهد حواس شما را پرت کند و راه مقابله با آن این است که حواستان پرت نشود. روی موضوع اصلی تمرکز کنید و موضوع های فرعی را اصل قرار ندهید. کشف رابطه بین موضوع ها خیلی مهم است . یادتان نرود هیچ چیز جای هیچ چیز نیست و هر چیزی جای خودش را دارد.

در همین رابطه بخوانید

مغالطه چیست و چه انواعی دارد؟/ورود ممنوع های استدلال

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « درش را تخته کردند»

سایت بدون – در قدیم وقتی می خواستند جایی را پملپ کنند تا مانع رفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *