منابع تجمع میکروب که مقابل دید شماست اما نمی بینید

Image result for microbe in home


سایت بدون -افرادی که رانندگی می‌کنند یا کسانی که بعد از پایان ساعت کاری به خانه برمی‌گردند، به احتمال زیاد یک دسته کلید در جیبشان دارند اما اصلا کسی به این موضوع فکر می‌کند که کلیدها تمیز هستند یا نه؟ واقعیت این است که بسیاری از کلیدها از برنج و آلیاژ مس ساخته می‌شوند و این مواد اولیه خاصیت ضدباکتریایی طبیعی دارند و تا حدودی از کلید در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کنند. با این ‌حال، بهتر است گاهی اوقات کلیدها را با صابون بشویید یا از ضدعفونی‌کننده‌های بدون خطر برای تمیز کردنشان استفاده کنید. با این مقدمه و در ادامه، شما را با آلوده‌ترین وسایلی که در خانه، محل کار و محیط اطرافتان وجود دارند، آشنا می‌کنیم.


ریموت کنترل
ریموت کنترل وسایل الکترونیکی مختلف مثل تلویزیون، اسپیلیت و… هم جزو آلوده‌ترین وسایلی هستند که هر روز با آنها سر و کار داریم. یکی از مطالعات اخیر در همین زمینه نشان می‌دهد کنترل‌های تلویزیون و اسپیلیت، ۳ برابر آلوده‌تر از هر وسیله دیگری داخل اتاق کار یا حتی در خانه هستند. حتی مطالعه دیگری نشان می‌دهد تقریبا نیمی از کنترل‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند. بنابراین لازم است کنترل‌ها را با استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها یا ضدباکتری‌ها کاملا تمیز کنید، به‌خصوص اگر اخیرا فرد بیماری آنها را لمس کرده است!


دستگیره در
     دستگیره‌های در هم جزو وسایل کثیفی هستند که هر روز از در خانه تا در محل کار، اداره و… با آنها سر و کار داریم. اگرچه دستگیره‌های مدرن معمولا طوری طراحی می‌شوند که نسبت به نفوذ باکتری‌ها مقاوم باشند، اما این روش همیشه موثر نیست یا کاملا خطر را دفع نمی‌کند. وضعیت برای دستگیره‌های در قدیمی بدتر است چون انتقال‌دهنده باکتری‌های زیادی هستند و می‌توانند باعث بیماری شوند. پاک کردن دستگیره‌های در، خیلی ساده است؛ کافی است هر چند روز یکبار از مواد ضدعفونی‌کننده یا ضدباکتریایی برای پاک کردنشان استفاده کنید.


دکمه آسانسور
     آسانسورها در ظاهر کار ما را برای رفت‌وآمد درون ساختمان‌ها راحت کرده‌اند اما کمتر کسی به مضرات این وسیله بالابر فکر می‌کند. آلوده‌ترین بخش آسانسورها دکمه‌های آن هستند چون دقیقا مثل کلیدهای برق دائما با انگشت‌های افراد بسیار زیادی تماس دارند و باکتری‌ها را انتقال می‌دهند. مواد ضدعفونی‌کننده یا الکل، می‌توانند برای پاک کردن روزی یک مرتبه کلیدهای آسانسور هم موثر باشند.


تلفن و موبایل
     مطالعات مختلف بارها از تلف نهای همراه به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به عفونت نام برده اند و البته تا حد زیادی باید خودمان را سرزنش کنیم که دس تهایمان را در مواقع لازم نمی شوییم و تلفن همراه را با همان دست آلوده برمی داریم. حتی مطالعاتی در این زمینه انجام شده که نشان م یدهد باکتری مدفوع روی یک ششم تلف نهای همراه وجود دارد. مشکل تلفن های همراه این است که عموما گرم هستند و شکا فهای زیادی برای مخفی شدن باکتر یها دارند. یکی از مطالعات اخیر درباره تلفن های همراه نشان می دهد بعضی از این وسایل ارتباطی می توانند زمینه رشد باکتر یها را فراهم کنند و این مشکل می تواند به عفونت های پوستی و حتی مننژیت منجر شود. با این حال، تمیز کردنتلفن همراه واقعا کار ساده ای است. فقط کافی است تلفن همراهتان را یک بار در هفته خاموش و با استفاده از پارچه ضدعفونی کننده به خوبی تمیز کنید. البته در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا باید این کار را بیشتر از یک بار در هفته انجام دهید.نکته مهم بعدی به خصوص برای افرادی اهمیت دارد که از تلف نهای مشترک در محل کارشان استفاده م یکنند. این افراد باید هر چند روز یکبار، دهنی تلفن محل کار را با پارچ ههای ضدعفونی کننده تمیز کنند. اگر یکی از اعضای خانواده یا همکاران به سرماخوردگی مبتلا شده باشد، تمیز کردن دهنی تلفن اهمیت بیشتری پیدا می کند چون ذرات بزاق به راحتی روی تلفن باقی می مانند و باعث انتشار ویروس سرماخوردگی می شوند.


پول
     معمولا پو لها یکی از کثی فترین وسایلی هستند که تقریبا چاره ای جز دست زدن به آنها نیست ولی متاسفانه باکتر یهای خیلی زیادی را در خودشان پنهان می کنند.وقتی محققان یکی از مراکز پزشکی در اوهایو، پو لهای کاغذی را به صورت تصادفی نمونه برداری کردند، به این نتیجه رسیدند که بیشتر اسکنا سها میزان زیادی باکتری دارند. به نظر محققان، حجم این باکتری ها تا حدی زیاد است که افراد مبتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی مثل ا چآ یوی و سرطان را با مشکلات جدی مواجه می کند. تقریبا م یتوان گفت راه حلی برای تمیز کردن خود پول ها وجود ندارد، بنابراین خودتان باید مراقب سلامتتان باشید و بعد از دست زدن به پول ها، دس تهای خود را با آب و صابون بشویید.


کیف پول
     نتیجه برخی مطالعات نشان م یدهد کیف پول یا کیف همراه زنانه یکی از ۳ وسیله کثیفی است که خانمها در طول روز به آن دست می زنند. حتی نتایج یکی از مطالعات حاکی از آن است ۲۵ درصد از کیفهای زنانه دارای باکتری ای کولای هستند. واضح است تمیز کردن کیفهای زنانه واقعا کار سختین یست و رو شهای تمیز کردن رایج برای به حداقل رساندن خطر انتشار آلودگی آنها کافی هستند. اگر کیف شما از نوع چرم است، هر چند روز یکبار حتما با استفاده از ضدعفونی کنندههای مخصوص چرم آن را تمیز کنید. اگر کیفتان قابل شستشو است، م یتوانید آن را یک بار در هفته داخل لباسشویی بگذارید یا به خشکشویی تحویل بدهید.


میز کار
     بیشتر افراد فکر م یکنند میز کارشان کاملا تمیز است،اما نمی دانند واقعا روی میزشان چه خبر است! مطالعات نشان م یدهند میزهای کار تا ۴۰۰ برابر آلوده تر از توال تها هستند و بخشی از میز که دقیقا دست هایتان را برای استراحت روی آن می گذارید، حدود ۱۰ هزار باکتری دارد. هرگز پشت میز کارتان غذا نخورید و فراموش نکنید که شستن دست ها تا ۷۸ درصد به جلوگیری از گسترش بیمار یها کمک می کند.


کلید و پریز
     کلیدهای برق هم معمولا خیلی آلوده هستند و متاسفانه می توان گفت کمتر تمیز می شوند! همین نادیده گرفتن کلیدهای برق است که آنها را کثیف و کثیف تر می کند.افراد زیادی طی سال ها دائما کلیدها را لمس می کنند و صدها باکتری در این کلیدهای کوچک پنهان می شوند.مواد ضدعفونی کننده یا الکل، می توانند پا ککنند ههای خوبی برای این وسایل در محل کار باشند.


صفحه کلید
     کیبوردها وقتی در خانه و اتاق شخصی هم هستند، واقعا ظرفیت آلودگی بالایی دارند. حالا تصور کنید کیبوردهای محل کار، ادارات و مکا نهای عمومی مختلف تا چه حدی آلوده و مشکل ساز می شوند. مطالعاتی در این زمینه انجام شده اند که حتی نشان م یدهند باکتر یهایی مثل ا یکولای و استافیلوکوک ها در سطح کیبوردها وجود دارند. بنابراین اگر دست ها را بعد از تماس با کیبورد، ب هویژه در مکا نهای عمومی مثل محل کار نشویید، باکتر یها و میکرو بهای زیادی به شما هجوم م یآورند که واقعا برای سلامتتان خطرناک هستند. برای تمیز کردن کیبوردها می توانید از اسپر یها و انواع پا ککنند ههایی استفاده کنید که مخصوص وسایل جانبی رایانه مثل کیبورد ساخته شده اند.


ترجمه:فاطمه افروغ

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *