منحنی فراموشی ابینگهاوس چیست و چگونه می توان به جنگ آن رفت؟

سایت بدون -ما چگونه چیزها را فراموش می کنیم؟ همه ما با این معضل مواجه هستیم که چیزهایی را به حافظه می سپاریم اما بعد از مدتی همان چیزها را به یاد نمی آوریم،مکانیزم فراموشی در ذهن ما چگونه است؟ برای درک این موضوع باید به تحقیقات ابینگهاوس مراجعه کنیم.

اگر همین الان به شما لیست از ده حرف بی معنا دهند، فکر می کنید تا چه مدت زمانی بتوانید آن بخاطر آورید؟

چه مدت زمانی حداقل نصف آن را بخاطر خواهی آورد؟

در سال ۱۸۸۵، هرمان ابینگهاوس(Hermann Ebbinghaus) چنین آزمایشی انجام داد، و نتایجش به طور گسترده ای به عنوان نظریه کلی دربارۀ چگونگی یادگیری و نگهداری اطلاعات پذیرفته شد. با نمایش نتایج بصورت نمودار، او فرمولی برای مدت زمان نگهداری اطلاعات در ذهن مان ایجاد کرد. برخی افراد ممکن است بهتر از دیگران بخاطر بیاورند، اما روند کلی مدت زمان نگهداری اطلاعات برای همه یکسان است.

منحنی فراموشی ابینهاوس کاهش توانایی مغز برای نگهداری اطلاعات در طول زمان را بیان می کند.

این نظریه بیان می کند که حافظۀ انسان ها دانش یادگرفته شده در طول زمان را از دست می دهد، مگر اینکه دانش یاد گرفته شده در طول زمان، و بارها و بارها مرور شود.

قوت یا توانایی حافظه، مفهومی مرتبط با منحنی فراموشی است. بر اساس این مفهوم، مدت زمانی که هر فرد می تواند اطلاعات را بخاطر سپارد بر اساس توانایی حافظه ای متفاوت است.

همانطور که در منحنی زیر ملاحظه می کنید و بر اساس نظریه ابینگهاوس، نگهداری حافظه در زمان یادگیری ۱۰۰ درصد است. سپس و به سرعت در اولین روزهای بعد از آن به ۴۰ درصد می رسد و سپس و بطور آهسته سرعت فراموشی کاهش می یابد. منحنی یادگیری خاصیت نمایی دارد، به این معنی که فراموشی اطلاعات در چند روز اولیه در بیشترین حد خود است و سپس نرخ فراموشی کاهش می‌یابد.

پرونده:ForgettingCurve.Fa.svg

همچنین ابینهاوس در طول تحقیقاتش دربارۀ منحنی یادگیری پدیدۀ دیگری به نام پرآموزی را نیز کشف کرد.

بر اساس این مفهوم زمانی که شما چیزی را بیش از حد نیاز برای بخاطر سپردن تمرین کنید، اثر پرآموزی بوجود می آید. به این معنی که اطلاعات بطور بسیار قوی تری در ذهن ذخیره شده است و در نتیجه میزان سرعت فراموشی اطلاعات با کندی بیشتری انجام می گیرد.

میزان یا نرخ فراموشی

عوامل مختلفی وجود دارند که بر میزان فراموشی تاثیرگذارند. برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • معنی داری اطلاعات
  • روشی که ارائه شده است
  • عوامل روانشناختی (استرس، خواب، و غیره)

افزایش توانایی حافظه

ابینگهاوس بیان کرد تفاوت در توانایی حافظه میان افراد تا حدی می تواند با آموزش ساده تکنیک های یادیار کاهش یابد. او از دو روش برای تقویت حافظه دفاع کرد که شامل موارد زیر هستند:

  • بازنمایی های حافظه ای بهتر (برای مثال، تکنیک های یادباز
  • تکرار بر اساس بازخوانی فعال (تکرار با فاصله)

او معتقد بود هر تکرار در یادگیری منجر به افزایش فاصله در تمرین مورد نیاز بعدی است. یعنی فرد بعد از تمرین اول ممکن است بعد از ۱۰ روز و مشاهده نشانه های فراموشی شروع به تمرین بعدی کند، اما بعد از انجام تمرین دوم فاصله ۱۰ روز به ۱۴ روز افزایش می یابد. او همچنین کشف کرد که یادگیری عمیق تر و سطوح بالاتر منجر به کند شدن بیشتر سرعت فراموشی می گردد.

بر اساس تحقیقات ابینگهاوس برای کاهش سرعت فراموشی اطلاعات یادگرفته شده باید در ۲۴ ساعت اول یادگیری تکرار شود.

فواصل زمانی مرور شما باید به شرح ذیل باشه

۱- اولین مرور بلافاصله پس از پایان مطالعه {ترجیحا ۲۰ دقیقه فاصله بدهید}

۲- دومین مرور باید ۲۴ ساعت پس از مرور اول انجام بگیرد

تا بدین لحظه شیب فراموشی بسیار کند شده 

۳- سومین مرور 6 روز پس از مطالعه خواهد بود

مطلب پیشنهادی

پایداری باور؛ چرا ما مقابل تغییر در عقایدمان مقاومت داریم

سایت بدون – مقاومت در برابر تغییر باور، که به اثر بازگشتی یا محافظه‌کاری مفهومی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *