مهارت‌های اجتماعی ضعیف برای بدن مضر است

https://exploringyourmind.com/wp-content/uploads/2017/12/people-communicating.jpg

سایت بدون -کمبود مهارت‌های اجتماعی به مدت طولانی با مشکلات روانی مانند افسردگی ارتباط دارد، اما یک مطالعه جدید، مهارت‌های اجتماعی ضعیف را به سلامت جسمی ضعیف نیز مرتبط می‌کند. کسانی که از نظر شرایط اجتماعی ضعیف هستند، بیشتر تنش و تنهایی را تجربه می‌کنند که می‌تواند موجب آسیب جسمانی به بدن شود.
این مطالعه جدید در دانشگاه آریزونا انجام شده و یافته به دست آمده این بوده است:
افرادی که مهارت‌های اجتماعی ضعیفی دارند تمایل بیشتری به استرس و تنهایی دارند و هر دو اینها می‌توانند به عدم سلامت جسمانی منجر شوند.
این مطالعه که در مجله Health Communicatio- منتشر شده، یکی از نخستین مقالاتی است که مهارت‌های اجتماعی را نه‌تنها به جسم یا فیزیک افراد، بلکه به سلامت ذهنی مرتبط می‌کند.
در واقع مدت‌هاست که مشخص شده مهارت‌های اجتماعی با مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب همراه است، ولی ما به طور قطعی نمی‌دانستیم مهارت‌های اجتماعی بیشتر از نظر سلامت جسمی باید مد نظر قرار گرفته شود. به نظر می‌رسد دو متغیر تنهایی و استرس عواملی باشند که مهارت‌های اجتماعی ضعیف را به سلامت پیوند می‌دهند.
استرس و تنهایی در زندگی
این مطالعه روی نمونه‌ای از ۷۷۵ نفر از افراد ۱۸ تا ۹۱ ساله انجام و از آنها خواسته شده به پرسش‌های طراحی‌شده برای سنجش مهارت‌های اجتماعی، استرس، تنهایی و سلامت روان و جسمی پاسخ دهند.
مهارت‌های اجتماعی به مهارت‌های ارتباطی اشاره دارد که به افراد اجازه می‌دهد به طور موثر و مناسب با دیگران تعامل داشته باشند. ۴ شاخص خاص از مهارت‌های اجتماعی در این مطالعه مدنظر بوده است. توانایی ارائه حمایت عاطفی به دیگران، افشای خود و توانایی به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با دیگران، مهارت «نه» گفتن یا توانایی پاسخگویی به درخواست‌های غیرمنطقی از طرف دیگران و مهارت‌های شروع ارتباط با دیگران و معرفی خود به آنها.
شرکت‌کنندگان این تحقیق که در این مهارت کمبود داشتند، بیشتر تنش، تنهایی و به طور کلی سلامت روانی و جسمی ضعیف را گزارش کردند. آثار منفی تنش روی بدن مدت‌هاست که شناخته و اثبات شده، اما تنهایی یک عامل خطر جدید برای سلامت شناخته شده است. ما حدود ۱۵ سال پیش متوجه شدیم تنهایی در واقع یک خطر جدی برای مشکلات سلامت است؛ این یعنی جدی بودن خطر ابتلا به سیگار کشیدن، چاقی یا داشتن یک رژیم غذایی با چربی بالا (ناشی از مصرف فست‌فودها) و کمبود ورزش.
خبر خوب این است که مهارت‌های اجتماعی یادگرفتنی هستند و می‌توان در آنها به مهارت رسید. برای افرادی که واقعا می‌خواهند مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود ببخشند و با آنها کار کنند، درمان وجود دارد و افراد به کمک مشاوره و آموزش می‌توانند مهارت‌های اجتماعی را بیاموزند.
با این حال متاسفانه بسیاری از افرادی که مهارت‌های اجتماعی ضعیفی دارند، اهمیت این موضوع را درک نکرده‌اند. یکی از مشکلات داشتن مهارت‌های اجتماعی کم، ناآگاهی اجتماعی است، بنابراین اگر افراد مهارت‌های اجتماعی را نیاموزند، متوجه مشکلشان نمی‌شوند و دائم در حال بحث با همکاران یا همسرشان خواهند بود.
مهارت اجتماعی چگونه آموخته می‌شود؟
مهارت‌های اجتماعی عمدتا در طول زمان آموخته و از خانواده خود فرد آغاز می‌شوند و در طول زندگی ادامه می‌یابند. با این حال، برخی شواهد علمی نشان می‌دهند ویژگی‌های خاصی مثل اضطراب اجتماعی ممکن است حداقل تا حدودی به ارث رسیده باشند اما به ‌تدریج که فرد از خانواده خارج شده و به محیط‌های اجتماعی وارد می‌شود، محیط اطراف نیز می‌تواند نقش بسیار موثری در آموزش مهارت‌های اجتماعی فردی داشته باشد.
آثار فناوری اطلاعات
فناوری با تمام مزایای آن ممکن است عواقبی جدی روی مهارت‌های اجتماعی به‌خصوص در جوانان داشته باشد.
استفاده از تکنولوژی، به‌ویژه پیامک و عضویت در شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی احتمالا یکی از بزرگ‌ترین موانع برای توسعه مهارت‌های اجتماعی در جوانان امروز است. همه چیز خیلی ضعیف و نابهنگام است و این چیزی نیست که تاریخ طی هزاران سال، به انسان‌ها داده باشد. این موضوع باعث می‌شود جوانان بیشتر از زمانی که با دیگران روبرو می‌شوند، منزوی و ترسو باشند. هیچ تعامل اجتماعی واقعی‌‌ای وجود ندارد و این مساله به جوانان آسیب می‌رساند.
والدین می‌توانند با آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان خود سلامت آنها را تضیمن کنند و با محدود کردن زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و همچنین بازی‌های رایانه‌ای که امروزه در گوشی موبایل و تبلت در دسترس است، اطمینان حاصل کنند که کودکان به طور منظم در شرایطی قرار می‌گیرند که نیاز به تعامل اجتماعی واقعی دارند.
افزایش مهارت در کودکان
برای آموزش استفاده درست از گوشی همراه و تبلت به فرزندان، والدین ابتدا باید خودشان الگوی رفتاری مناسبی برای فرزندان باشند و ‌باید قوانینی برای خود وضع کنند، به طور مثال هنگام خوردن ناهار و شام و تجمع‌های خانوادگی استفاده از گوشی را ممنوع کنند. والدین باید کودکان و نوجوانان خود را در مورد اشتراک‌گذاری مطالب و عکس‌های خصوصی خود، آموزش بدهند و آنها را هوشیار کنند که ممکن است افرادی غریبه به غیر از دوستانشان که مشخص نیست که سارق یا کلاهبردارند یا قصد شومی در سر دارند، به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کرده و از آنها سوء‌استفاده کنند.
قرار دادن فرزندان در شرایط تعامل اجتماعی که می‌تواند یک اردوگاه تابستانی یا یک برنامه ورزشی باشد، فضایی فراهم می‌کند که فرزندتان بتواند با همسالان خود صحبت کرده و در انجام کارهای گروهی با آنها همکاری کند. تحقیقات آینده باید بررسی کند که چگونه جنبه‌های دیگر مهارت‌های اجتماعی ممکن است بر سلامت تاثیر بگذارد و در مبارزه با بیماری‌های مزمن موثر باشد.
منبع: ScienceDaily
ترجمه: زیبا زندی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «کله اش بوی قرمه سبزی می دهد»

سایت بدون – درباره این ضرب المثل دو ریشه ذکر شده است در ریشه اول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *