نبرد اسطوره‌های لیورپولی در مادرید/محمد صلاح یا لوییز سوارس؟

سایت بدون – صلاح در اوج یا سوارس در اوج؟ فقط یکی از آنها برنده خواهد شد، وقتی که این دو ستاره مصری و اروگوئه‌ای امشب در ورزشگاه واندامتروپولیتانو تیم‌های‌شان را در لیگ قهرمانان همراهی می‌کنند. یکی از آنها ستاره سال‌های دور قرمزهاست و دیگری ستاره‌ای که این‌ روزها از هواداران تیم قرمزپوش آنفیلد دلبری می‌کند. هر کسی یکی از این دو را می‌پسندد. بعضی درنده‌خویی سوارس را بیشتر دوست دارند و بعضی‌ها هوش و تکنیک صلاح. ریو فردیناند کاپیتان سابق منچستریونایتد و کارشناس شبکه BT اسپورت انگلیس می‌گوید: «من صلاح را به سوارس ترجیح می‌دهم. کارهایی که او در این ۴ فصل گذشته انجام داده به نظر من حیرت‌‌آور بوده است ضمن اینکه او عضوی کلیدی از تیمی است که در این سال‌های اخیر جام‌های بزرگ را برده است. بازی او تماشایی است. او در محوطه جریمه و اطرافش یک قاتل است. من در عصر مدرن فوتبال نمی‌توانم کسی جز او را انتخاب کنم.» برای مایکل اوورن به عنوان یک لیورپولی قدیمی، سوارس گزینه بهتری به عنوان یک مهاجم نوک است: «سؤال این است که «شما برای یک فصل چه کسی را انتخاب می‌کردید؟» درست است؟ خب آن فصلی که لوییس سوارس زیر نظر برندان راجرز بازی می‌کرد (۱۴-۲۰۱۳) من هرگز در تمام عمرم بازیکنی مانند او را ندیده بودم. او باورنکردنی و غیرقابل مقایسه با هر بازیکن دیگری بود.»
این بحثی بود که بعد از پیروزی پرگل لیورپول در خانه پورتو در هفته قبلی لیگ قهرمانان میان دو کارشناس شبکه BT اسپورت درگرفت و تا مدتی بعد هم در فضای مجازی ادامه داشت. صلاح در اوج را بیشتر می‌پسندید یا سوارس در اوج؟ این بحث دوباره این هفته مطرخ شده است و دلیلش هم روبه‌رو شدن این دو مهاجم است که قرار است امشب در شهر مادرید برابر هم قرار بگیرند. این بازی، مصاف دو بازیکن بزرگ فوتبال عصر مدرن است: پادشاه مصری برابر گردباد اروگوئه‌ای.
هر یک از آنها تداعی کننده خاطراتی شیرین برای هواداران تیم قرمز مرسی‌ساید هستند. آنفیلد در سال‌های گذشته بازیکن بزرگ زیادی را دیده و از نظر استعداد فوتبالی، این دو نفر اگر از سایر اسطوره‌های تیم بالاتر نبوده باشند قطعاً از آنها پایین‌تر هم نبودند. آمارها خودشان همه چیز را درباره آنها می‌گویند: ۱۳۵ گل در ۲۱۴ بازی برای صلاح و ۸۲ گل در ۱۳۳ بازی برای سوارس. در میان بازیکنانی که برای لیورپول ۱۰۰ بازی یا بیشتر انجام داده‌اند فقط گوردون هاجسون بوده که ضریب گلزنی بهتری نسبت به صلاح و سوارس داشته است. بعد به تعداد پاس‌های گل می‌رسیم: ۴۶ تا برای صلاح و ۲۹ تا برای سوارس البته در تعداد بازی‌های کمتر و منصفانه هم قضاوت کنیم باید بگوییم که تیمی که سوارس در آن بازی می‌کرد نسبت به تیمی که صلاح الان در آن توپ می‌زند سطح پایین‌تری بود. اما درباره لحظات درخشانی که هر یک از آنها با حرکات‌شان نفس‌ها را در سینه بند آورند چطور؟
این کاری است که صلاح به طور مرتب انجام می‌دهد. او شنبه همین هفته مقابل واتفورد دوباره استعدادش را به رخ کشید. البته در یک مقطع سه سال و نیمه هم این کاری بود که سوارس در آنفیلد انجام می‌داد. در کل نام هر دو بازیکن برای لیورپولی‌ها با گل‌های فوق‌العاده، بازی‌های فوق‌العاده و خاطرات فوق‌العاده مترادف است. چیزی که مشخص است اینکه هواداران این نسل لیورپول، آنقدر خوش‌شانس بوده‌اند که توانسته‌اند دوران اوج هر دو بازیکن را در آنفیلد ببینند. قطعاً ویژگی‌های بازی‌های آنها متفاوت است اما تلاش بی‌‌امان و خستگی‌ناپذیر بودن‌شان، آنها را شبیه هم کرده است. لیورپول هر دوی آنها را به عنوان بازیکنانی بزرگ خرید و هر دوی آنها به محض پا گذاشتن در آنفیلد سعی در پیشرفت داشتند و در اولین بازی‌های‌شان برای این تیم گل هم زدند. سوارس مقابل استوک‌سینتی و صلاح مقابل واتفورد و هیچ یک هم در مسیر پیشرفت‌شان هرگز به عقب نگاه نکردند.
چیزی که این دو بازیکن را بیش از هر چیز متمایز می‌کند، ثبات آنها است. صلاح هرگز در یک فصل از حضورش در لیورپول کمتر از ۲۳ گل نزده و هرگز در یک فصل کمتر از ۴۸ بازی انجام نداده است. او از سال ۲۰۱۷ که به لیورپول پیوست تا الان فقط ۷ بازی را از دست داده. سوارس اما در دوران حضورش در آنفیلد ۱۸ بازی را از دست داد که اکثر آنها به خاطر محرومیت بود. شاید گل‌ها و حرکات فوق‌العاده سوارس از یادها نرفته باشد، اما حواشی او را هم کسی فراموش نکرده است؛ گاز گرفتن و توهین نژادپرستانه‌اش به پاتریس اورا که نام لیورپول را لکه‌دار کرد. لیورپول اما با صلاح چنین مشکلاتی را تجربه نکرده و رکورد انضباطی ‌او مثال زدنی است. او در واقع در کل دوران حضورش در لیورپول تنها ۴ بار کارت زرد گرفته است که سه بار آنها هم به خاطر درآوردن پیراهنش پس از گلزنی بوده است.
امشب وقتی که این دو نفر با هم رو‌به‌رو شوند، لبخند روی لبان لیورپولی‌ها خواهد نشست اما اینکه هر یک از آنها چطور از اعتبار تیم‌های‌شان دفاع می‌کنند را باید دید.

نیل جونز
منبع: گل

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *