نقد و بررسی بازی Apex Legends /بتل رویال افسانه‌ای

شرکت الکترونیک آرتس توانسته بازی Apex Legends را به نوک قله عناوین متعدد بتل رویال برساند و پرچم پیروزی را به اهتزاز درآورد. در ایران هم آنقدر از آن استقبال شده – به‌خصوص به دلیل Free-to-Play بودن و این‌که لازم نیست هندوانه دربسته را به قیمت چند صد هزار تومان بخریم – که هنوز هیچی نشده، هم آمار بالایی در دانلود به‌دست آورده، هم دچار مشکل قطعی سرور شده، هم به مرحله تایید و تکذیب رسیده است. تا زمان نگارش این مطلب و با پیگیری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مشخص شده، عدم دسترسی کاربران ایرانی به AL به این دلیل است که بخشی یا تمام داده‌های بازی از طریق سرورهای آمازون انتقال داده می‌شود و به دلیل تحریم ایران توسط آمازون، اتصال به سرورهای بازی در ایران با موفقیت انجام نمی‌شود.    Apex Legends چیست؟
AL تازه‌تریـــــــن اســـــــتودیوی
Respawn Entertainment است. این استودیو که زیرمجموعه EA محسوب می‌شود، در اصل توسط جیسون وست و وینس زامپلا ساخته شده که سال‌ها قبل در Infinity Ward مجموعه Call of Duty را خلق کردند. در نسل کنونی کنسول‌های بازی هم آنها را به دلیل تولید و عرضه مجموعه Titanfall می‌شناسیم که نیازی به تعریف ندارد. Apex Legends در همان دنیایی اتفاق می‌افتد که مجموعه تایتانفال در آن روایت می‌شود.
AL اما به سبک بتل رویال است که در چند سال اخیر روزبه‌روز بر شمار هواداران و رونق آن افزوده شده است. AL، هشت ساعت پس از انتشار، یک میلیون مخاطب پیدا کرد و پس از ۲۴ساعت، این میزان به ۵/۲میلیون و در روز سوم به ۱۰میلیون نفر رسید! در عین حال، AL از کامل‌ترین عناوین بتل رویالِ بازار است و نه‌تنها امتیازات خوشایندی نسبت به دیگر عناوین دارد که خیلی از کاستی‌ها و شلختگی‌های آنها را هم جبران کرده و این سبک را یک قدم به جلو برده است. در حالی که بسیاری از گیم‌های بتل رویال مدام در تقلا هستند تا باگ‌ها و ضعف‌های خود را رفع کنند، AL کامل است و به‌وضوح نشان می‌دهد سرمایه همیشه بد نیست و اگر درست خرج شود، می‌تواند یک کار خوب را به اوج برساند.
نسخه اولیه AL ساده است؛ تنها یک مُد تیمی دارد که در آن، بیست تیم سه نفره وارد میدان نبرد شده، با هم رقابت می‌کنند و همه چیز در راستای تقویت کار تیمی نقش ایفا می‌کند. از ویژگی‌های AL می‌توان به مدیریت آماد ساده، دسترسی سهل و ایده‌های تازه و عناصر بهتر اشاره کرد که آن را از رقبا متمایز می‌کند.

   یک قدم به جلوتر
با این که دنیای AL با دنیای تایتانفال یکی است، اینجا خبری از دویدن روی دیوار و ربات‌های غول‌آسا نیست، اما عناصر هسته‌ای آن اثر مانند گیم‌پلی قوی و سرعتی قدرت نمایی می‌کنند و حتی اسلحه مورد استفاده نیز شباهت قابل توجهی به سبک و سیاق تایتانفال دارد.
تغییر دیگر AL در سبک بتل رویال، یادآور همان چیزی است که بلیزارد با Overwatch به شوترهای اول شخص وارد کرد. ابتدای هر مبارزه، هشت شخصیت، هر کدام با قابلیت‌های به‌خصوص برای انتخاب در اختیار بازیکن قرار دارد که هرکدام به‌نوبه خود برای نقشی خاص مناسب است. یکی هجومی است، دیگری دفاعی و یکی دیگر با قابلیت‌های حمایتی می‌تواند گذر از راه‌های صعب‌العبور را برای هم‌تیمی‌هایش ساده کند.
AL در مدیریت آماد گل کاشته و ریزه‌کاری‌هایی انجام داده که تشخیص آماد لازم و غیر لازم را بسیار ساده می‌کند. رنگ انواع مهمات با انواع اسلحه مطابقت دارد. افزونه‌ها به‌طور خودکار به اسلحه مناسب خود افزوده می‌شوند و اسلحه جدید در صورت تناسب خودبه‌خود جای سلاح قبلی را در دست کاراکتر می‌گیرد. در عین حال، چیزهایی که به کارتان نمی‌آیند نیز به‌وضوح مشخص شده‌اند تا بیهوده فضای آماد خود را متشنج نکنید.

   برگ برنده
گل سرسبد AL، سیستم بسیار کارآمد Ping است. به مدد این سیستم می‌توانید تنها با اشاره به یک شیء و زدن دکمه مشخص، آن را برای هم‌تیمی‌هایتان‌هایلایت کنید تا در صورت نیاز به آن مراجعه کنند. شخصیت‌ها در این رابطه بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و با اعلام نوع و قدرت آیتم، تمام اطلاعات را به دوستانتان می‌دهند تا جایی که قادرید یک مبارزه کامل را بدون هیچ مکالمه اضافه و خسته‌کننده‌ای طی کنید.
از پینگ حتی می‌توانید برای درخواست چیزهایی که لازم دارید، مشخص کردن جاهایی که بازیکن‌های دیگر از آنها گذشته‌اند و از همه مهم‌تر، معین‌سازی جای حضور دشمنان استفاده کنید.
سیستم احیا نیز کار تیمی را تقویت می‌کند. در صورتی که هم‌تیمی‌تان کشته شود، می‌توانید پرچمی را که همراه دارایی او به جا می‌ماند برداشته و برای احضار مجددش به بازی استفاده کنید. این قابلیت به‌شدت به هیجان بازی می‌افزاید، زیرا برای احضار مجدد هم‌تیمی‌تان به بازی باید همه چیز را به خطر انداخته و از طریق جایگاه‌های مخصوص اقدام کنید. همین موضوع، بازیکنان را ترغیب می‌کند به جای ترک آنی گیم پس از کشته شدن در بازی مانده و شعله هیجان گرم بماند.
شاید بزرگ‌ترین ضعف AL در نوع اسلحه باشد. شخصیت‌ها جان زیادی دارند و به‌راحتی از پا درنمی‌آیند. از آن طرف، خشاب مسلسل‌ها راحت تخلیه می‌شود و این حس را القا می‌کند که از نظر تسلیحاتی دچار ضعف هستید. همین باعث شده بسیاری از بازیکنان، شاتگان را ترجیح بدهند. البته انتظار می‌رود این ضعف در به‌روزرسانی‌های بعدی جبران شود.
خوشبختانه EA از تجربیات قبلی درس گرفته و AL را به ریزتراکنش‌های بیهوده نیالانده است، پس با خیال راحت می‌توانید آن را تجربه کنید، اما باز کردن شخصیت‌ها در بازی رایگان بسیار زمانبر است و حداقل در این مورد، بازیکن یا باید پول پرداخت کند یا دست از بازی بکشید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *