نقش یک متخصص تغذیه در اوج بودن لیونل مسی / زندگی بدون فست فود و نوشابه

چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته زمانی که مسی بعد از بازی با تاتنهام به سمت رختکن می‌رفت با حلقه‌ای از هم‌تیمی‌هایش مواجه شد که او را با عنوان “بهترین” خطاب می‌کردند و برایش آواز می‌خواندند..

سایت بدون – هم‌تیمی‌های مسی در تیم بارسلونا به جایزه‌ی بهترین فوتبالیستهای دنیا اشاره می‌کردند که مسی یک هفته پیش از در هم شکستن تاتنهام توسط بارسا، در شهر لندن به خود اختصاص داده بود. بخش اعظم فوتبالدوستان دنیا همچنان مسی را بهترین فوتبالیست زنده‌ی دنیا می‌دانند و به نظر نمی‌رسد مسی ۳۱ساله به این زودی‌ها افول فوتبالی را تجربه کند. او در دیدار با تاتنهام ۸٫۲ کیلومتر دوید و پایش ۹۶ بار به توپ خورد. در این بازی تنها جوردی آلبا بود که بیشتر از او با توپ تماس پیدا کرده بود. درست در سن و سالی که انتظار می‌رود مسی در بازی‌ها سعی کند انرژی‌اش را مدیریت کند او در بازی با تاتنهام، مثل یک فوتبالیست جوان دوید تا ثابت کند از نظر بدنی کاملاً آماده است.

 

مسی این آمادگی خود را تا حد زیادی مدیون دست برداشتن از مصرف فست‌فود و نوشابه‌های گازدار است، غذاهایی که او از نوجوانی شیفته‌ی آنها بوده. مسی تا مدتها در خوردن فست‌فود و نوشیدن نوشابه‌های گازدار افراط می‌کرد و همین باعث شده بود عده‌ی زیادی از کارشناسان به این نتیجه برسند که این فوتبالیست فوق‌العاده بااستعداد زودتر از آنچه باید بازنشسته خواهد شد و نخواهد توانست سالهای سال در اوج باشد. تلاشهای شدید پپ گواردیولا برای مجبور کردن مسی به تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی‌اش، یکی از ماجراهای مشهور دنیای فوتبال است. گفته می‌شود گواردیولا در زمان حضورش در نوکمپ دستور داده بوده یکی از دستگاه‌های اتوماتیک خرید نوشابه از این استادیوم جمع‌آوری شود چون آن دستگاه نزدیک رختکن بارسا بوده و او می‌ترسیده مسی در خفا روزی چند نوشابه بنوشد.

 

اما مسی در سالهای بعد با یک متخصص تغذیه به نام جولیانو پوزر همکاری می‌کند و آمادگی بدنی و استقامت خود را در سالهای اخیر مدیون راهنمایی‌های او است. رژیم غذایی پوزر بر این اصل اساسی استوار بوده که غذاهای مملو از قند و غلات بدون سبوس، دشمن بازسازی عضلات هستند و ریسک مصدومیت را بالا خواهند برد. در نتیجه‌ی همکاری با پوزر، رژیم غذایی مسی در سالهای اخیر بیشتر از میوه‌ی تازه، میوه‌ی خشک، مغزهای خوراکی و سالاد مزه‌دار شده با روغن زیتون بوده است.

 

مسی در عین حال برای تامین کربوهیدرات مورد نیازش از برنج سبوس‌دار یا پاستای تولیدشده از آرد کامل استفاده می‌کند. مسی در سالهای گذشته میزان مصرف گوشت خود را به شدت کاهش داده. این برای یک آرژانتینی مسلماً کار دشواری بوده چرا که آرژانتین یکی از مهمترین کشورهای دامداری دنیا است و مصرف سرانه‌ی گوشت در این کشور از بسیاری از کشورهای دنیا بالاتر است. علاقه‌ی مسی به گوشت و غذاهای گوشتی در سالهای اولیه‌ی حضورش در اسپانیا چیزی نیست که مخفی باشد. اما کاهش مصرف گوشت برای مسی ضروری بوده چرا که بدن انسان برای هضم غذاهای گوشتی باید تلاش زیادی بکند و این برای یک ورزشکار حرفه‌ای که می‌خواهد در هر مسابقه کیلومترها بدود، خوشایند نیست. مسی همچنین نوشابه‌های گازدار را کنار گذاشته و به جای آنها از یک نوشیدنی سنتی آمریکای جنوبی که مملو از کافئین است و چای ماته نام دارد استفاده می‌کند.

مسی از وقتی که همکاری با پوزر و تبعیت از رژیم غذایی او را شروع کرده وزنش روی ۶۷ کیلوگرم ثابت مانده. این در حالی است که مسی در سالهای قبل وزن بیشتری داشته ولی با توجه به قد ۱ متر و ۶۵ سانتی‌متری‌اش، وزن ایده‌آل برای او چیزی در حدود وزن فعلی است.

 

مسی در فاصله‌ی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ یازده بار مصدوم شده ولی بعد از آن تغییرات رژیم غذایی باعث شده تعداد میانگین مصدومیت‌های او در مدت زمان مشابه به شدت کاهش یابد. تغییر رژیم غذایی همچنین باعث شده حالت تهوع‌های عجیب مسی که در آغاز بعضی مسابقات به سراغش می‌آمد دیگر تکرار نشود.

مسی البته می‌گوید هنوز می‌تواند همه چیز بخورد البته به شرط آنکه مقدار غذایش کم و کنترل‌شده باشد. این تغییرات در رژیم غذایی باعث شده درست در سالهایی که قاعدتاً آمادگی جسمانی او به دلیل بالا رفتن سن باید در مسیر نزولی قرار می‌گرفت، درست برعکس، روز به روز بهبود یافته و افزایش یابد. مسی این روزها رژیم غذایی و تغذیه‌ی خود را به طور کامل به تیم تغذیه‌ی باشگاه بارسلونا واگذار کرده که توسط دکتر ماریا آنتونیا لیزاراگا دالو مدیریت می‌شود.

 

 

توصیه‌های این خانم دکتر اسپانیایی بسیار شبیه دستورات پوزر است. به بازیکنان بارسلونا پیشنهاد می‌شود که بعد از هر بازی هر چه سریعتر غذا بخورند، غذایی که معمولاً سالاد پاستا یا سوشی است.

مصرف مشروبات الکلی برای بازیکنان بارسلونا اکیداً ممنوع است. خوردن کبابهای طبخ شده به سبک آمریکای جنوبی به عنوان یک استثنا مجاز دانسته می‌شود هر چند به بازیکنان تاکید شده که در مصرف مقدار زیادی گوشت احتیاط کنند. ماهی‌های سرشار از اسید چرب اومگا۳ هم بخشی از رژیم غذایی‌ای است که بارسلونا بازیکنانش را تشویق به تبعیت از آن می‌کند.

اما علاوه بر مسائل جسمانی، مسی بخش مهمی از آمادگی خارق‌العاده‌‌اش را مدیون وضعیت روحی- روانی مثبت خود است که تا حدود زیادی به رابطه‌ی نزدیک و صمیمی او با فرزندانش ارتباط دارد.

 

مسی اخیراً در مصاحبه‌ای با رادیوی کاتالانیا درباره‌ی رابطه‌اش با پسرهایش گفته بود:” از وقتی تیاگو به دنیا آمده من باخت‌هایمان را طور دیگری می‌بینم. بعد از هر باخت به تیاگو فکر می‌کنم و آرام می‌شوم چون احساس می‌کنم او مرا درک می‌کند. او کم کم از فوتبال خوشش آمده و طرفدار آرژانتین و بارسلونا شده. می‌توانم بگویم هیچکس به اندازه‌ی تیاگو من را درک نمی‌کند”.

 

درحالیکه مسی به خداحافظی با تیم ملی کشورش آرژانتین فکر می‌کند و یکی از دلایل عمده‌‌ای که قصد دارد با آلبی سلسته خداحافظی کند را بدست آوردن وقت بیشتر برای همراه شدن با خانواده و فرزندانش عنوان کرده، اما او با کنترل وزنش و با استفاده از رژیم غذایی سالم و مفید همچنان از نظر بدنی در آمادگی کامل به سر می‌برد و همه‌ی شواهد نشان می‌دهد که او تا سالهای آینده فوتبال باشگاهی را با قدرت ادامه خواهد داد.

 

منبع: دیلی میل

ترجمه: آرش جلال منش

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «باد به گلو انداختن»

سایت بدون – آدم ها وقتی می خواهند از موضع بالا صحبت کنند یا کسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *