نقض گسترده امنیت کودکان در فیس بوک

اتحادیه اروپا به‌دنبال وضع قوانین جدیدی است تا شبکه‌های اجتماعی را برای حفاظت از کودکان پاسخگو کند

EY6PYK A Child watching Youtube videos on a laptop computer


به دنبال شیوع کرونا، میزان حضور کودکان در فضای مجازی روندی روبه رشد داشته و هرچند این حضور، فرصت‌های زیادی در اختیار این گروه قرار می‌دهد اما همزمان، خطراتی را نیز متوجه آنها می‌کند. این موضوع مورد توجه اتحادیه اروپا قرار گرفته و قرار است قوانین جدیدی وضع شود. در تحقیقات اتحادیه اروپا بیشترین انگشت اتهام به سوی فیس بوک که این روزها با نام «متا» شناخته می‌شود، نشانه رفته و اجرای قوانین جدید از ماه‌های آینده،  این کمپانی و سایر شرکت‌های فناوری را برای شناسایی، گزارش و ممانعت از سوء‌استفاده جنسی از کودکان تحت فشار قرار می‌دهد. عملاً این شرکت‌های بزرگ مقید می‌شوند به منظور حفاظت از کودکان در اینترنت و جلوگیری از سوء‌استفاده اخلاقی از آنها در این دنیای آنلاین، اقداماتی جامع انجام دهند و دیگر یک گزارش داوطلبانه از سوی آنها کافی نخواهد بود.
لزوم همکاری جهانی برای حفاظت از کودکان
«یلوا یوهانسون»، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا در این باره گفت: ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی ۲۲ میلیون تخلف مربوط به سوء‌استفاده جنسی از کودکان را در سال ۲۰۲۰ گزارش دادند که این رقم از مجموع ۱۷میلیون تخلف در سال ۲۰۱۹ بیشتر بوده است. هرچند هنوز آمار سال ۲۰۲۱ اعلام نشده ولی مطمئناً این روند افزایشی همچنان ادامه داشته است. وی یادآور شد: ۵ شرکت، مسئول ۹۹ درصد گزارش‌ها بوده‌اند و «متا» که قبلاً با نام «فیس بوک» شناخته می‌شد، مسئول بخش عمده‌ای از گزارش‌های سوء‌استفاده آنلاین از کودکان محسوب می‌شود. «یوهانسون» افزود: با بحران کرونا فعالیت مجرمان در فضای اینترنت افزایش یافت. در دوران قرنطینه ناشی از شیوع کووید ۱۹ که مجرمان زمان بیشتری در خانه سپری کردند، میزان سوء‌استفاده آنلاین از کودکان از جمله آزار جنسی آنها افزایش یافت و حتی در برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، این رقم افزایش تا ۲۵درصد بوده است. وی البته خاطرنشان کرد  این، تنها کسری از عدد واقعی است.وی یادآورشد: در ژوئیه ۲۰۲۱ یک قانون موقتی تصویب شد تا شرکت‌ها به طور داوطلبانه، هرگونه کودک آزاری را اسکن و گزارش کنند. درواقع براساس قوانین فعلی اتحادیه اروپا، رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های ایمیل و پیام‌رسان مانند فیس بوک و گوگل، حق دارند برای پیگیری جرایم کودک‌آزاری، به دلخواه خود عمل کنند و گزارش را داوطلبانه ارائه دهند. این درحالی است که برای مبارزه با سوء‌استفاده از خردسالان، یک مرکز تخصصی موردنیاز است؛ یک مرکز ویژه در اتحادیه اروپا برای پیشگیری و مبارزه با سوء‌استفاده  از کودکان و همچنین بهبود حمایت از قربانیان. یوهانسون همچنین بر لزوم همکاری در سراسر اروپا و در سطح جهان در مبارزه با سوء‌استفاده جنسی آنلاین از کودکان تأکید کرد. البته فقط «یوهانسون» نیست که بیشترین اتهام را متوجه فیس بوک می‌داند و سازمان دیدبان داده بریتانیا هم برای حفاظت از کودکان، فیس بوک را هدف قرار داده و به‌دنبال مجبور کردن «مارک زاکربرگ» برای شفاف‌سازی درباره چگونگی کنترل والدین بر هدست (هدفون) واقعیت مجازی این کمپانی است. این سازمان درحال برنامه‌ریزی برای گفت‌و‌گوهای بیشتر با مالک فیس بوک و اینستاگرام درباره امنیت هدست Oculus Quest2، محصول پرطرفدار این کمپانی است چرا که درحال حاضر به‌دلیل نبود استراتژی ویژه، بسیاری از والدین مجبورند محتوای ناخواسته را به‌صورت دستی مسدود کنند و هیچ نظارتی بر محتواهای ارائه شده بر این بستر وجود ندارد.
افزایش ۱۴۲۰درصدی آزار آنلاین کودکان
اما چرا اتحادیه اروپا به‌دنبال اجرای چنین قوانینی است؟ پاسخ این است که بیشتر اروپایی‌ها نگران امنیت کودکان در فضای آنلاین هستند. تقریباً از هر سه کاربر اینترنت یک نفر کودک است و این کودکان در سنین پایین‌تر در طیف متنوعی از دستگاه‌ها به اینترنت دسترسی دارند. آنها بیشتر وقت خود را در اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌گذرانند. در حالی که اینترنت فرصت‌های زیادی برای یادگیری، ارتباط، خلاقیت و سرگرمی ارائه می‌دهد، خطرات خاصی را نیز برای کاربران آسیب پذیر مانند کودکان ایجاد می‌کند. کودکان ممکن است در معرض محتوا و رفتار مضر آنلاین مانند آزار و اذیت سایبری، آزار جنسی، هرزه‌نگاری، خشونت یا خودآزاری قرار بگیرند که برای جلوگیری از این موارد، پاسخ‌های کارآمد مورد نیاز است.
گزارش اخیر بنیاد دید‌بان اینترنت (Internet Watch Foundation)، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بریتانیا که با بودجه اتحادیه اروپا به منظور حذف محتوای غیرقانونی کار می‌کند، نشان می‌دهد تحلیلگران در دهه گذشته شاهد افزایش هزار و ۴۲۰ درصدی موارد آزار جنسی کودکان به‌صورت آنلاین بوده‌اند. طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۰ بنیاد دید‌بان اینترنت ۱۵۳هزار و ۳۵۰ مورد سوء‌استفاده از کودکان را در فضای آنلاین پیدا کرد و گزارش داد که این رقم از حدود ۱۳هزار گزارش سوء‌استفاده آنلاین از کودکان در سال ۲۰۱۱ بسیار بیشتر بوده است.
گزارش سازمان غیردولتی child safety نیز گزارش داد که تقریباً ۷۰ درصد از اروپایی‌ها خواستار مقابله جدی‌تر با سوء‌استفاده آنلاین از کودکان هستند حتی اگر این موضوع منجر به از دست رفتن بخشی از آزادی‌های آنها در اینترنت شود.یافته‌های ECPAT، یک شبکه جهانی که به مبارزه با سوء‌استفاده جنسی از کودکان اختصاص یافته نیز پیامی برای سیاستگذاران اتحادیه اروپا دارد. این گزارش نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان نظرسنجی این مؤسسه، از وضع قانون جدید حمایت می‌کنند تا پلتفرم‌های آنلاین مانند فیس بوک را موظف به شناسایی و گزارش تصاویر سوء‌استفاده آنلاین از کودکان و… کنند. این نظرسنجی در فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئد، ایتالیا، هلند، لهستان و مجارستان انجام شد.در ماه مه سال ۲۰۲۱ نیز پلیس آلمان یکی از بزرگترین وب سایت‌های زیرزمینی جهان را برای نمایش تصاویر آزار جنسی کودکان با بیش از ۴۰۰هزار کاربر کشف کرد. چهار نفر در زمینه فعالیت بر پلتفرم Boystown که در فضای وب تاریک فعالیت می‌کردند، دستگیر شدند. در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ نیز پلیس بیش از هزار و ۶۰۰ مظنون را پس از به اشتراک‌گذاری انبوه مطالبی که نشان دهنده سوء‌استفاده جنسی از خردسالان در گروه‌های چت بود، شناسایی کرد که البته این مظنونان در سراسر آلمان، سوئیس، اتریش، فرانسه و امریکا فعالیت داشتند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *