نکاتی که درباره کاربرد زالو در پزشکی نمی‌دانید

سایت بدون -کمک گرفتن از روش‌های درمانی طبیعی و سنتی، به گذشته‌های خیلی دور باز می‌گردد. امروزه با وجود پیشرفت علم پزشکی، باز هم طب سنتی طرفداران خاص خودش را دارد و بسیاری از مردم در سر‌اسر دنیا، برای درمان بیماری‌های خود از این طب کمک می‌گیرند. روش‌های درمانی در طب سنتی بسیار گسترده هستند و تنها به مصرف داروهای گیاهی، محدود نمی‌شوند. یکی از روش‌هایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد، بهره‌گیری از زالو، برای درمان بیماری‌هاست. شاید در نگاه اول برخی از افراد به‌دلیل ظاهر زالو، از انجام این کار ترس داشته باشند ولی مطمئنا با آگاهی از مزیت‌های این روش درمانی، برای انجام آن اقدام خواهند کرد. حکیم اکبر کتابی‌، دکترای طب سنتی، نکاتی را درباره زالو درمانی به شما می‌گوید. درمان هزار و یک بیماری!
برای درمان بیماری‌ها در طب سنتی، از روش‌های مختلفی کمک گرفته می‌شود که یکی از آنها اعمال یداوی (اعمال با دست) است که بسیار کاربردی محسوب می‌شود. خون درمانی، در گروه اعمال یداوی قرار می‌گیرد و شامل کارهایی چون حجامت (همراه با خون‌گیری یا بدون خون‌گیری)، فصد یا رگ‌زنی و زالو درمانی می‌شود. زالو درمانی، یکی از روش‌های درمانی به حساب می‌آید که در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است و حتی کشورهای پیشرفته جهان نیز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن بهره می‌برند. حدود ۴۰۰۰ مقاله در مورد زالو درمانی وجود دارد. علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۳۲۰ بیماری را می‌توان با زالو درمان کرد. زالو گونه‌های زیادی دارد که از همه گونه‌های آن برای پزشکی استفاده نمی‌شود و زالوهای خاصی برای این منظور باید مورد استفاده قرار بگیرد که در ایران، از ۷۰ نوع زالو برای پزشکی استفاده می‌شود.

برای چه افرادی منع دارد؟
همان‌طور که اشاره شد، از زالو برای درمان بیماری‌های مختلفی بهره گرفته می‌شود که می‌توان به مشکلات فشار خون، آرتروز، غلظت خون، ر‌ماتیسم، بیماری‌های کلیوی، ریزش مو، واریس و…  اشاره کرد. زالو درمانی در برخی از افراد با در نظر گرفتن تمهیداتی انجام می‌شود. برای مثال، آن دسته از افرادی که داروهای ضد انعقادی مصرف می‌کنند باید این مساله را اطلاع بدهند و از حدود سه روز قبل مصرف داروی خود را قطع کنند. بزاق زالو، حدود ۱۰۶ نوع آنزیم دارد که یکی از این آنزیم‌ها، دارای خاصیت ضد‌انعقادی است به همین دلیل باید به قطع داروهای ضدانعقادی، توجه ویژه داشت. زالودرمانی برای افراد مبتلا به هموفیلی و کم‌خونی، ممنوعیت دارد. همچنین خانم‌های باردار و آن‌دسته از افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند، نباید تحت درمان با زالودرمانی قرار بگیرند.

بعد از آن چه باید کرد؟
به‌طور کلی، زالودرمانی باید در ابتدای صبح یا نهایتا در ظهر صورت بگیرد که خونریزی طبیعی پس از این کار (حدود ۶ تا ۱۲ ساعت)، مشکلی ایجاد نکند. حب پادزهر احمدی، حب پادزهر مدنی و دمکرده آویشن، به‌عنوان آنتی‌بیوتیک برای فرد تجویز خواهد شد. بعد از انجام زالودرمانی باید از انجام ورزش و فعالیت سنگین پرهیز کرد. عدم مصرف غذای سنگین و پرچرب و داشتن استراحت کافی بعد از زالودرمانی ضروری است.

نکاتی پیش از انجام زالودرمانی
آن دسته از افرادی که انجام زالودرمانی برایشان منعی ندارد باید به نکاتی پیش از زالودرمانی توجه کنند. برای مثال، قبل از انجام این کار باید استحمام انجام داد و لباس تمیز پوشید. پرهیز از مصرف غذای پرچرب به‌ویژه تخم‌مرغ، یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت.پرهیز از رابطه جنسی ۲۴ ساعت قبل از زالودرمانی ضروری است. همچنین باید قبل از انجام این کار، استراحت کافی داشت. از آنجا  که زالو به بو بسیار حساس است، از زدن عطر یا صابون و شوینده‌های عطری به بدن باید اجتناب کرد. زالودرمانی را می‌توان از دو تا ۷۰ سالگی انجام داد.

چه اتفاقی می‌افتد؟
زالو درمانی برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند کار ترسناکی است، اصلا ترسناک نیست و زالو به‌راحتی از بدن قابل جدا شدن است. زالو به هر قسمتی از بدن که خون جاری در رگ‌ها، حاوی دی اکسید کربن بیشتری باشد، می‌چسبد. برای مثال، در شرایطی که فرد سندر‌م تونل کارپال در ناحیه دست باشد، زالو در ناحیه دست قرار داده خواهد شد. زالو حدود ۱۵ دقیقه تا یک ساعت و نیم، روی بدن قرار خواهد گرفت که میزان ماندن آن روی بدن، به تمایلش برای خوردن بستگی دارد. هر زالو در زمان درمان معمولا حدود سه تا ۳۰ سی‌سی، خون از بدن خارج می‌کند. تعداد جلسات زالو درمانی، معمولا به نوع بیماری بستگی دارد ولی به‌طور کلی، بین سه تا هفت جلسه برای درمان لازم است. افراد باید توجه داشته باشند که در صورت عدم رعایت دستورات و داشتن سبک زندگی ناسالم و تغذیه نامناسب، باز هم احتمال عود بیماری وجود دارد. به عبارتی باید در کنار زالودرمانی، سبک زندگی و تغذیه را هم اصلاح کرد تا امکان بروز بیماری، به حداقل ممکن برسد. زالو را به راحتی با الکل، آب‌نمک یا سرکه می‌توان جدا کرد و جای هیچ نگرانی نیست. چنانچه بنابر هر دلیل هنگام شنا در طبیعت زالو در بدن افراد برود، می‌توان از آب نمک یا سرکه کمک گرفت. برای مثال در صورت ورود به داخل دهان، با قرقره آب نمک یا سرکه و در صورت ورود به مقعد با تنقیه سرکه یا آب‌نمک، می‌توان آن را از بین برد. شاید برخی از افراد تصور کنند که جای نیش زالو پس از درمان باقی خواهد ماند، در حالی‌که این باور نادرست است و محل نیش آن معمولا بین سه تا هفت روز از بین خواهد رفت به همین دلیل به‌راحتی می‌توان روی صورت هم زالو انداخت.

آگاهی درباره آلرژی و پانسمان
بحث بروز آلرژی در برخی از افراد، در رابطه با زالو نیز وجود دارد، به همین دلیل قبل از انداختن زالو، ناحیه‌ای از بدن با یک زالوی کوچک تست می‌شود، درست مثل کاری که در رابطه با پنی‌سیلین انجام می‌دهند. بعد از انجام زالودرمانی روی محل نیش زالو، پنبه سوخته گذاشته خواهد شد تا خونریزی نکند، سپس محل نیش آن با زردچوبه و عسل پانسمان و ضدعفونی می‌شود. زالوها پس از مصرف، جلوی بیمار با الکل از بین می‌روند تا این تصور ایجاد نشود که از همان زالو برای بیمار دیگری مصرف خواهد شد. در واقع زالوها، یک‌بار مصرف هستند.  
در بـرخی از کشورها، یک آکواریوم مخصوص برای نگهداری زالوی هر فرد در نظر گرفته می‌شود و فرد پس از هر بار مراجعه، از زالوی شخصی خود استفاده می‌کند

مطلب پیشنهادی

دردسر تازه برای شرکت تسلا/خودرو سایبرتراک یک «تله مرگ» است!

 مالک سایبرتراک یک خطای بالقوه کشنده در مورد این خودرو را فاش کرده که باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *