نگاهی به خرابکاری‌های دمبله در بارسلونا /سرمایه‌ سوخته

پیت جنسن

سایت بدون – تابستان سال ۲۰۱۷ که بارسلونا نیمار را در ازای ۲۲۲ میلیون یورو به پاری‌سن‌ژرمن فروخت، بسیاری از خبرنگاران آینده‌بین اسپانیایی درباره عواقب این اتفاق ابراز نگرانی کردند. نه به خاطر اینکه باشگاه دارد ستاره برزیلی‌اش را از دست می‌دهد بلکه بیشتر بابت پولی که از فروش او به دست مدیران بارسا رسیده بود و قرار بود با چنین رقم بزرگی وارد بازار نقل و انتقالات شوند.
۵ ماه بعد آنها بخش بیشتر سرمایه ۳۰۰ میلیون یورویی‌شان را صرف خرید فیلیپه کوتینیو و عثمان دمبله کردند که در میان آنها بازیکن برزیلی اخیراً به بایرن مونیخ قرض داده شد و اکنون به نظر می‌رسد که دمبله، دیگر سرمایه‌گذاری سنگین بارسلونا پس از فروش نیمار هم دارد سریعاً ارزشش را از دست می‌دهد و و اپیزودی دیگر برای روزهای نه چندان تماشایی حضور او در نوکمپ شکل می‌گیرد.
مدیربرنامه‌های او، موسی سیسوکو روز سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که بازیکنش هزار درصد در بارسلونا می‌ماند. او این را هم گفت که دمبله برای احترام گذاشتن به پیراهن بارسلونا انگیزه دارد.
با این حال ماندن دمبله در بارسلونا اتفاقی نیست که همه اعضا و هواداران این باشگاه دوست داشته باشند رخ دهد.
برخی ترجیح می‌دهند بارسلونا با فروش دمبله پولی که بابت خرید او به دورتموند پرداخت یا حداقل بخش بیشتر آن را هر چه زودتر به خزانه‌اش برگرداند. برخی دیگر ترجیح می‌دهند باز هم به او اعتماد کرده و صبوری کنند اما اولین هفته دمبله در فصل جدید به آنها برای امیدوار ماندن به نتیجه گرفتن از صبرشان دلیلی نداد. جمعه هفته پیش که بارسلونا در بازی افتتاحیه لالیگا در خانه اتلتیک بیلبائو بدون لیونل مسی یک بر صفر به میزبان خود باخت، دمبله یکی از بدترین بازیکنان حاضر در زمین بازی بود. او بود که با توپ لو دادنش و عدم تلاش برای پس گرفتن آن از آندر کاپا، دفاع راست بیلبائو، سبب شد که بازیکن حریف در آخرین دقایق بازی توپ را روی دروازه بارسلونا بفرستد و زمینه‌ساز تنها گل بازی شود. با این حال برای دمبله اتفاقات بدتری هم در راه بود.
او بازی را در حالی به پایان رساند که در ناحیه همسترینگ پای چپ خود درد احساس می‌کرد و به همین دلیل باشگاه برای پیشگیری از تشدید مصدومیت، برنامه عکسبرداری از زانوی او را ترتیب داد.
با این حال دمبله گفت که اگر دردش ادامه داشته باشد برای عکسبرداری به مرکز پزشکی باشگاه خواهد رفت و هرگز هم نرفت و در عوض از مرخصی دو روزه‌ای که ارنستو والورده به بازیکنانش داده بود تمام استفاده را برای سفرهای خارج از کشور انجام داد. مدیربرنامه‌های دمبله سه‌شنبه هفته پیش – بعد از آنکه چندین رسانه اسپانیایی ادعا کردند دمبله به سنگال سفر کرده است – اعلام کرد که این خبر صحت ندارد. او گفت: «دمبله به سنگال نرفته است. او در رن فرانسه و در خانه مادرش حضور داشت.»
دمبله دوشنبه این هفته از فرانسه برگشت و بدون هیچ اشاره دیگری به درد همسترینگ یا هر نوع مصدومیت دیگری، تمریناتش را از سر گرفت. با این حال او در تمرینات پاسکاری وقتی قصد داشت توپ را به یکی از هم‌تیمی‌هایش پاس دهد، ناگهان درد شدیدی در زانویش احساس کرد و بعد از عکسبرداری از زانویش چیزی که بارسایی‌ها از آن می‌ترسیدند و نتیجه بی‌تفاوتی خود دمبله به هشدار‌های قبلی پزشکان بود، تأیید شد: همسترینگ او پاره شده بود و حداقل ۵ هفته زمان لازم است که مصدومیت او بهبود پیدا کند. این اولین مصدومیتی نیست که از زمان پیوستن دمبله به بارسلونا گریبان او را می‌گیرد. طبق گزارش روزنامه مارکای اسپانیا، این بال فرانسوی از زمانی که به آبی‌و‌اناری‌ها ملحق شده، می‌توانست در ۱۲۰ بازی حضور داشته باشد که تنها در ۶۶ تای آنها به میدان رفته و مجموعاً ۲۸۸ روز را هم به دلیل مصدومیت خانه‌نشین بوده است.
اگر همه این اتفاقات به شانس ربط داده شود، شاید فقط یک نوع ابراز همدردی با او باشد اما داخل باشگاه افرادی هستند که نظر دیگری دارند و به شما خواهند گفت تصمیم اخیر دمبله برای پرواز به فرانسه به جای رفتن به مرکز پزشکی باشگاه برای عکسبرداری از زانویش، نشانه‌ای از رویکرد غیرحرفه‌ای اوست که نمی‌گذارد تمام استعدادش را شکوفا کند.
بارسلونا برای خرید دمبله ۹۶ میلیون پوند به دورتموند پرداخت و به زودی باید ۳۵ میلیون پوند دیگر هم بابت پاداش‌ها پرداخت کند اما علائم هشداردهنده با مصدومیت‌های این بازیکن خیلی زود بروز پیدا کرد وقتی که او در ابتدای ورودش به نوکمپ دچار پارگی همسترینگ شد و سه ماه خانه‌نشین بود. در دومین فصل، بیم مصدومیت دمبله برای مدیران بارسلونا جای خود را به خشم از بی‌انضباطی‌های او داد. فصل گذشته والورده، یک بار دمبله را از فهرست بازیکنانش کنار گذاشت تا او را به خاطر عدم حضورش در تمرینات تنبیه کرده باشد اما باشگاه باز هم نتوانست رد او را بزند و بفهمد که دلیل عدم حضورش چه بوده است.
در نهایت مشخص شد که او در خانه‌اش بوده و بهانه‌اش هم این بود که دچار معده‌درد شده است. زمانی که از دمبله پرسیده شد چرا حداقل با باشگاه تماس نگرفته تا مشکلش را توضیح دهد، او گفت که گوشی‌اش شارژ نداشته است.
طبق گزارش نشریه آ.اس، یک پزشک به منزل دمبله فرستاده شده بود تا از صحت و سقم ادعای او مطمئن شود اما زمانی که او به آنجا می‌رسد، بازیکن فرانسوی به طرز چشمگیری بهبود پیدا کرده بود. ادعای دمبله را کمتر کسی باور کرد بخصوص زمانی که سرمربی‌اش در تیم ملی، دیدیه دشان هم در حق او هیچ لطفی نکرد و گفت که تأخیر‌های این بازیکن برای شرکت در تمرینات، اتفاقی عادی است.
هم‌تیمی‌های دمبله هم در رختکن تلاش خودشان را برای سر به راه کردن او انجام دادند. جرارد پیکه در این باره گفت: «ما باید به او کمک کنیم تا بداند که فوتبال یک مسأله ۲۴ ساعته است و گاهی اوقات فقط به اینکه به وظیفه‌ات در زمین بازی عمل کنی محدود نمی‌شود.»
دمبله اما هنوز سربه‌راه نشده و به نظر می‌رسد که باشگاه هم کم‌کم دارد از هشدار دادن و نصیحت‌های تکراری به او خسته می‌شود. در صحبت‌های والورده بعد از باخت هفته پیش هم این موضوع ملموس بود. او به شیوه‌ای غیرمستقیم از دمبله انتقاد کرد و گفت: «هر کسی ممکن است توپ را لو دهد اما مسأله این است که وقتی آن را لو می‌دهید، بدانید باید چه کار کنید؟»
سال ۲۰۰۰ بارسلونا با فروش جنجالی لوییز فیگو به رئال مادرید برای خودش دردسرهای زیادی ساخت اما دردسر بزرگتر هدر دادن ۶۲ میلیون یورو حاصل از فروش او با خرید بازیکنانی مانند مارک اورماس و امانوئل پتی بود. هر دو بازیکنان خوبی بودند اما در آن زمان به درد بارسلونا نمی‌خوردند و در نهایت هم از این تیم رفتند.
۱۹ سال بعد باشگاه دارد خودش را در معرض خطر تکرار اشتباهی مشابه می‌بیند. گران‌ترین خرید تاریخ بارسلونا که قرض داده شده و رفته و دومین خرید گرانقیمت باشگاه به سرعت دارد به اشتباهی بسیار گرانقیمت تبدیل می‌شود.
منبع: دیلی‌میل

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *