نگاهی به وضعیت تولید سریال‌های الف ویژه و الف فاخر سیما/ازسریال سلمان فارسی تا سریال حضرت موسی

سایت بدون- تلویزیون سریال‌های تلویزیونی براساس بودجه به چند دسته تقسیم می‌شوند. برترین‌های آنها الف ویژه، الف فاخر و الف هستند. همان‌طور که گفته شد در زمینه تعیین رده، بودجه و حجم پروداکشن موثر است. مثلا سریال‌های تاریخی با دکورسازی و… غالبا در رده الف فاخر به بالا قرار می‌گیرند. به این ترتیب معمولا تعداد الف‌یژه‌ها معدود است. مثلا این روزها سریال‌های سلمان فارسی و موسی(ع) تنها الف ویژه‌های تلویزیون هستند، اما تعداد سریال‌های الف فاخر و الفی که در مرحله پیش‌تولید، تولید و پس از تولید هستند، بیشتر است. اگر می‌خواهید از سریال‌های ویژه و فاخر تلویزیون که در آینده روی‌ آنتن می‌روند باخبر شوید، ما در اینجا نگاهی به وضعیت تولید سریال‌های الف ویژه و الف فاخر سیما فیلم و مراکز استان‌ها انداخته‌ایم. الف فاخر
نفوذ تاریخی
نام سریال: نفوذ
کارگردان: جواد شمقدری

بازیگران: احمد نجفی، حمید گودرزی، صالح میرزاآقایی، علیرام نورایی، عبدالرحیم نوروزی، جلیل فرجاد، کاوه سماک‌باشی، سیدجواد هاشمی، پانته‌آ مهدی‌نیا، شهره لرستانی، زهرا سعیدی، امیرمحمد زند، هوشنگ توکلی، ماشاءا… شاهمرادی‌زاده و…
قصه: داستان این سریال به سال ۵۷ مربوط می‌شود و به مدت هشت ماه در مقطع انقلاب، نفوذ آمریکایی‌ها را در عرصه‌های مختلف نظام پهلوی و بحث قانون کاپیتولاسیون نشان می‌دهد. در مجموع، این سریال دخالت‌های آمریکا در ایران را به تصویر می‌کشد و قانون کاپیتولاسیون را زیرسؤال می‌برد. در نفوذ در قالب ملودرام و داستان‌های مجزا، به جوانان و دانشجویان به عنوان دو قشر تأثیرگذار در انقلاب اسلامی ایران توجه شده است.
چه خبر؟ ۱۰ قسمت ابتدایی این سریال پیش از این به صورت جداگانه با عنوان خط تماس پخش شد.  هم‌اکنون تولید این سریال به پایان رسیده است و آنچنان‌که تهیه‌کننده‌اش به جام‌جم می‌گوید در مرحله پس‌از‌تولید قرار دارد.


در حال نگارش

سریال‌های الف فاخر دیگری از سیمافیلم نیز در مرحله نگارش قرار دارند:
 ضد: این سریال به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی، قصه‌ای امنیتی و ضدجاسوسی دارد و تلاش می‌کند ازجان‌گذشتگی نیروهای امنیتی در جهت حفظ امنیت و آرامش جامعه را به تصویر بکشد. آرش قادری، نویسنده سریال درباره آخرین وضعیت آن به جام‌جم می‌گوید: نگارش فیلمنامه این سریال مدتی پیش از تولید سریال «گاندو» انجام شده، اما قرار است بازنویسی و به‌روز شود.
 زینبیه: نگارش مینی سریال «زینبیه» با موضوع مقاومت سوریه در مرکز سیمافیلم آغاز شده است. فیلمنامه را جواد اردکانی می‌نویسد. این مینی سریال به موضوعات مهم سوریه و تحولات سال‌های اخیر این کشور توجه دارد و پس از نگارش وارد مرحله پیش‌تولید و تولید خواهد شد.
 ماه شب چهارده: این سریال به زندگی علمی و سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از برجسته‌ترین دانشمندان و منجمان قرن هفتم هجری اختصاص دارد که تاکنون سناریوی دو فصل نوجوانی و ابتدای جوانی به نام‌های شکفتن و برآمدن به قلم عبدالرسول و محمد گلبن حقیقی با همکاری شورای نویسندگان در ۲۲ قسمت آماده و ارائه شده است. گفته می‌شود در این قصه به فضای ملتهب کشور در زمان حکومت خوارزمشاهیان و سپس ایلخانیان، تقابل دو فرقه اسماعیلیه و امامیه در کنار روایت زندگی خواجه نصیرالدین پرداخته شده است.
 دادستان: این سریال به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، قصه‌ای امنیتی و معمایی دارد که پدرام کریمی و کریم خودسیانی، به سرپرستی مسعود ده‌نمکی در حال نگارش فیلمنامه آن هستند و به‌زودی وارد پیش‌تولید خواهد شد.
 سریال‌های «بازگشت به روشا» درباره حزب‌ا… لبنان، «کودتا» در مورد کودتا ۱۲۹۹ و آغاز سلطنت پهلوی و «صد سال تنهایی» درباره تاریخ معاصر از ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ در مرحله نگارش هستند.


جشن خون به پا می‌شود
نام سریال: جشن سربرون
کارگردان: مجتبی راعی

بازیگران: حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصر‌نصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری‌مبارکه و…
قصه: بهادر، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه سرخو، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد و  مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده تا این‌که سرخو با اعتمادبه‌نفس به خواستگاری دختر زیبا و کم سن‌و‌سال بهادر، جهان‌پسند می‌رود. غافل از این‌که قرار است مدتی بعد جهان‌پسند به عقد پسرعمویش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت می‌کند. زخم‌های کهنه سرباز می‌کنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می‌کنند. درگیری ابعاد بزرگ‌تری می‌یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می‌کند.
چه خبر؟ تصویربرداری این سریال که از ۲۸ اسفند سال گذشته متوقف شده بود، از اول اردیبهشت‌ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد. حسن نجاریان، تهیه‌کننده سریال به جام‌جم می‌گوید: این روزها در آزادراه تهران – شمال، پلان‌های کوهستانی را تصویربرداری می‌کنیم. پنج شش روز است این بخش را کلید زدیم. میرطاهر مظلومی، بیوک میرزایی، نادر فلاح و حسین محجوب از بازیگرانی هستند که این روزها مقابل دوربین رفته‌اند. 


طلاق اجتماعی
نام سریال: طلاق
کارگردان: ابوالقاسم طالبی

بازیگران: قطب‌الدین صادقی، مجید واشقانی، حمید گودرزی، پیام دهکردی، ناصر آقایی، بهار محمدپور، هدیه رضایی، نیلوفر کیارستمی، عسل غروی، النا آهی و…
قصه: این سریال قصه‌ای در هم تنیده شده دارد که به مسائل اجتماعی روز می‌پردازد و در دل قصه‌ها نگاهی به مفاسد اقتصادی نیز شده است.
چه خبر؟ این سریال در مرحله تولید و تصویربرداری قرار دارد. طلاق در حدود ۳۵قسمت ساخته می‌شود و خود طالبی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. پیش‌تولید این سریال در سکوت خبری انجام شد و در سکوت هم کلید خورد.


یژهالف و

سلمان در شهرک نور
نام سریال: سلمان فارسی
کارگردان: داوود میرباقری

بازیگران: علیرضا شجاع‌نوری، فرهاد اصلانی، علی دهکردی، محمدرضا هدایتی و…
قصه: سریال سلمان فارسی تولد و جوانی سلمان در دوران ساسانیان، مهاجرت او به بیزانس و بخش عمده‌ای از زندگی او که در آن دوره می‌گذرد و بخش سوم گرویدن او به دین اسلام و قصه‌ای که در حجاز می‌گذرد را نشان می‌دهد.
چه خبر؟ ادامه تصویربرداری سلمان فارسی بعد از ماه رمضان آغاز شده است و آنچنان که روابط عمومی این سریال به جام‌جم می‌گوید گروه این روزها در شهرک سینمایی نور در حال تصویربرداری است.

معجزه‌های موسی
نام سریال: موسی (ع)
کارگردان: جمال شورجه

قصه: سریال حضرت موسی(ع) از قبل از میلاد حضرت موسی(ع) آغاز می‌شود و در ابتدا به شرایط ویژه اجتماع در آن مقطع زمانی، قوم بنی‌اسرائیل و فرعون می‌پردازد و بعد قصه تولد و ورود حضرت موسی‌(ع) به کاخ فرعون را نشان می‌دهد. در ادامه کوچ نبی خدا به سرزمین مدائن، ازدواج، کوچ بنی‌اسرائیل از مصر و حرکت از رود نیل و به سمت تمدن الهی، سردرگمی قوم و… به نمایش درمی‌آید و قصه با فوت حضرت موسی‌(ع) به پایان می‌رسد.
چه خبر؟ این سریال در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و به‌تازگی شورجه به مشکلات پیش‌رو برای ساخت سریال موسی (ع) اشاره کرده و از تلاش برای رفع موانع و آغاز به کار تولید این سریال گفته است.


استانی‌ها

کردستان، البرز و … هم پای کار هستند
سریال‌های استانی هم در این رده هستند که این روزها در مرحله نگارش و پیش‌تولید قرار دارند:  
 سریال تاریخی و ۳۰ قسمتی «سنجرخان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، تهیه‌کنندگی حسین جلالی و نویسندگی مرحوم ضیاءالدین دری در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و در کردستان مقابل دوربین خواهد رفت.
 سریال «شهید شهریاری» به تهیه‌کنندگی مصطفی علمی‌فرد در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در مرکز زنجان تولید خواهد شد. این سریال اکنون در مرحله تکمیل فیلمنامه قرار دارد. تیم تهیه مشخص شده و بعد از کامل شدن فیلمنامه وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود.
 سریال «جلال ۲» که در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای احتمالا برای دهه فجر روی آنتن می‌رود، به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و کارگردانی حسن نجفی در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.
 فیلمنامه سریال «مادر ایران» به تهیه‌کنندگی مهدی کریمی و نویسندگی فریدون حسن‌پور در مرکز گیلان آماده شده و در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. این سریال ۳۰۰ قسمتی، چند فصل دارد که فصل اول آن در ۶۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید خواهد شد.
 سریال «موهبت» با موضوع زندگی آیت‌ا… طالقانی، به تهیه‌کنندگی محمدصادق پهلوان‌زاده و نویسندگی حامد قربانی متعلق به مرکز البرز است و این روزها در مرحله نگارش قرار دارد.
 سریال «رازهای ناتمام» با موضوع شهید آیت‌ا… باهنر به تهیه‌کنندگی امین امانی و نویسندگی جلال‌الدین دری به مرکز کرمان تعلق دارد  و نگارش آن به پایان رسیده است.
 سریال «شیرعلی مردان‌خان» که ادامه سریال بانوی سردار است نیز به تهیه‌کنندگی سعید مرادی و کارگردانی و نویسندگی سعید سلطانی هم در مرکز چهار محال و بختیاری تولید خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *