نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۹۸ از منظر ژانر، موضوع و بازیگر/۱۰ فیلم، ۷ کمدی

سایت بدون -گیشه سینمای ایران در سال ۹۸ روزهای پرفرازو‌نشینی را پشت‌سر گذاشت که از این میان می‌توان به موج قاچاق نسخه باکیفیت فیلم‌های روی پرده سینماها و همچنین تعطیلی سالن‌های سینماها در اسفندماه جاری به علت شیوع ویروس کرونا اشاره کرد که بدون شک این دو اتفاق تاثیر بسیاری بر افت فروش فیلم‌های روی پرده داشته است اما با این حال برخی فیلم‌ها در سال ۹۸ از فروش مجموع مناسبی برخوردار بودند که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سهم فیلم‌های کمدی در میان ۱۰ فیلم پرفروش سال قابل توجه است به طوری که ۷۰ درصد فیلم‌های پرفروش سال به فیلم‌های طنز اختصاص یافته است. در ادامه به ۱۰ فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۹۸ نگاهی داشته و این پرفروش‌ها را از جنبه‌هایی چون «ژانر»، «موضوع» و «بازیگران» بررسی کرده‌ایم.

***

مطرب ژانر: کمدی موضوع: مهاجرت  بازیگران: پرویز پرستویی، الناز شاکردوست و مهران احمدی 

فیلم کمدی «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی که توانست با بیش از ۳۸ میلیارد فروش به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال شناخته شود، در حین اکران با انتقادات فراوانی از سوی منتقدان سینما و مخاطبان مواجه شد اما به هر حال با توجه موضوع فیلم و حضور بازیگرانی چون پرویز پرستویی، الناز شاکردوست و مهران احمدی توانست به این جایگاه دست پیدا کند. مطرب که چندی پیش با پشت‌سر گذاشتن فیلم «هزارپا» توانست تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال‌های تاریخ سینما(مبلغ فروش) شود، بار دیگر خبرساز شد اما خیلی‌ها معتقدند این اتفاق با توجه به افزایش قیمت بلیت طی سال‌های اخیر برای «مطرب» رقم خورده است. داستان این فیلم درباره یک مطرب به نام «ابراهیم خوش‌لحن» است که پیش از مشهور شدن، با وقوع انقلاب اسلامی از صحنه کنار می‌رود و چون به اندازه کافی از شهرت و اقبال برخوردار نبوده، نمی‌تواند خواننده لس‌آنجلسی شود و در نهایت به خواننده مراسم عادی تبدیل می‌شود و… .

***

متری شیش و نیم  ژانر: درام اجتماعی- پلیسی  موضوع: اعتیاد بازیگران: نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی پیمان معادی و پریناز ایزدیار فیلم تحسین‌شده «متری شیش و نیم» به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی با فروش ۲۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ توانست پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینما شود. این فیلم که برای نخستین‌بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت،  موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. «متری شیش و نیم» پس از «ابد و یک روز» دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است که با تکیه بر ویژگی‌های فروش این بازیگران توانست به موفقیت چشمگیری در گیشه دست پیدا کند. داستان فیلم درباره چند تن از مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر به فرماندهی صمد (پیمان معادی) است که به دنبال فروشنده بزرگ شیشه در تهران به اسم ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) هستند.

***

تگزاس ۲ ژانر: کمدی- حادثه‌ای  موضوع: قاچاق ارز  بازیگران: سام درخشانی، پژمان جشمیدی و مهدی هاشمی سید مسعود اطیابی که چند سال پیش با فیلم کمدی «خروس جنگی» به موفقیت خوبی رسیده بود، فیلم متفاوت «تگزاس» را ساخت که پس از موفقیت نسبی این فیلم در گیشه تصمیم به ساخت سری دوم این فیلم کمدی گرفت و تگزاس ۲ سال ۹۸ توانست با فروش ۲۵ میلیارد تومانی خود به عنوان سومین فیلم پرفروش سال شناخته شود. اطیابی در سری دوم تگزاس هم از زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی بهره برد. در فیلم می‌بینیم که پس از ماجراهای قسمت اول تگزاس ساسان به همراه بهرام و آلیس به ایران بازمی‌گردند. پدر بهرام «آقا بابک» و مادر ساسان «سوری جون» به دنبال آنها می‌آیند اما ساسان نمی‌داند که آن دو زن و شوهر هستند. بهرام دلارهای خود را در چمدان جاساز کرده اما …

***

رحمان ۱۴۰۰ ژانر: کمدی  موضوع: اختلاف طبقاتی، فقر و آقازادگی بازیگران: مهران مدیری، سعید آقاخانی، محمدرضا گلزار، بهرام افشاری، یکتا ناصر و ساره بیات

فیلم رحمان ۱۴۰۰ ساخته منوچهر هادی، حاشیه‌سازترین فیلم سال ۹۸ محسوب می‌شود. این فیلم که حین اکران نوروزی ۹۸ با انتقاد شدید اهالی سینما نسبت به شوخی‌های سخیف به کار رفته در فیلم مواجه شده بود، به یکباره پس از چند هفته اکران موفق، با مشکلی خنده‌دار مواجه شد. طبق بررسی‌های انجام‌شده معلوم شد نسخه در حال اکران، نسخه اصلاح‌شده فیلم نیست و اکران فیلم در سراسر کشور متوقف شد. اما این فیلم با همه این حواشی و با نقش‌آفرینی محمدرضا گلزار، مهران مدیری، سعید آقاخانی و یکتا ناصر تا قبل از توقیف با فروش ۲۲ میلیارد تومانی توانست چهارمین فیلم پرفروش سال لقب بگیرد. فیلم داستان رحمان (سعید آقاخانی) آبدارچی یک شرکت است که پزشک به او اعلام کرده است بزودی از دنیا خواهد رفت. از این‌جهت رحمان فکری به سرش می‌زند تا از مرگ خود برای خانواده‌اش سودی حاصل کند اما هر بار با بدشانسی روبه‌رو می‌شود.

***

شبی که ماه کامل شد  ژانر: درام اجتماعی- پلیسی  موضوع: عشق و گروه‌های تکفیری  بازیگران: الناز شاکردوست و هوتن شکیبا  شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار برای نخستین‌بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در ۱۳ رشته این جشنواره، توانست ۶ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی را به خود اختصاص دهد و با پشتوانه همین موفقیت‌ها توانست گیشه پرفروغی را برای یک فیلم غیرکمدی رقم بزند. «شبی که ماه کامل شد» با فروش ۱۹ میلیارد تومانی خود به پنجمین فیلم پرفروش سال ۹۸ تبدیل شد. «شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی بلوچستانی و مجبور به مهاجرت از ایران می‌شود. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آنها رقم می‌خورد. این فیلم بر اساس داستان واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری ساخته شده است.

***

سرخ‌پوست ژانر: معمایی موضوع: فرار از زندان بازیگران: پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده

سرخ‌پوست؛ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نیما جاویدی که در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد و با نامزدی در ۸ رشته این جشنواره توانست سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران را به خود اختصاص دهد و اسم خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. این فیلم که از حال و هوای متفاوتی نسبت به فیلم‌های روز سینمای ایران برخوردار بود همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد توانست نمره قبولی از مخاطبان سینما‌ها بگیرد و با فروش ۱۵ میلیاردی خود شمشمین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. داستان فیلم در سال ۱۳۴۶ می‌گذرد؛ جایی که یک زندان قدیمی در جنوب به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال توسعه شهر در حال تخلیه است و رئیس زندان، به همراه مأمورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدید هستند که متوجه می‌شوند یکی از زندانیان به نام «احمد سرخ‌پوست» همراه دیگر زندانیان نیست. تحقیقات بعدی، جاهد(رئیس زندان) را مطمئن می‌کند سرخ‌پوست در زندان است و در جایی پنهان شده است…

***

چشم و گوش بسته ژانر: کمدی موضوع: جنایی بازیگران: امین حیایی، بهرام افشاری، لیندا کیانی و آناهیتا درگاهی 

فرزاد مؤتمن که چند سال پیش با فیلم کمدی «پوپک و مش‌ماشاءالله» به موفقیت خوبی در گیشه دست یافته بود، به دنبال ادامه این موفقیت با فیلم جدید «چشم و گوش بسته» در سال ۹۸ بود و در نهایت هم به خاطر حضور بازیگرانی چون امین حیایی و بهرام افشاری توانست با فروش ۱۲ میلیاردی به عنوان هفتمین فیلم پرفروش سال شناخته شود. در خلاصه این فیلم آمده است: مردی توسط یک زن تبهکار کشته می‌شود و ۲ غریبه را به جرم قتل بازداشت می‌کنند. یکی صحنه قتل را ندیده چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده چون ناشنواست! آنها یک صبح تا غروب فرصت دارند از این مهلکه جان سالم به در برند.

***

چهار انگشت ژانر: کمدی موضوع: شکاف نسلی بازیگران: جواد عزتی و امیر جعفری

فیلم کمدی «چهارانگشت» به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی در کشورهای کامبوج، تایلند و ایران فیلمبرداری شده است. این فیلم با حال و هوای طنز مسائل مختلفی را درباره تفاوت فرهنگی کشورها به چالش می‌کشد که برای مخاطبان تازگی دارد و حضور جواد عزتی و امیر جعفری به عنوان ۲ بازیگر طناز سینمای ایران کمک بسیاری به دیده شدن بیشتر فیلم کرده است. در نهایت «چهار انگشت» با فروش بیش از ۱۰ میلیارد تومانی هشتمین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. «چهار انگشت» داستان مردی به نام «احد فاتحی» است که به کمک مدیر برنامه خود «نادر ایستاده» به بهانه سفر به مکه راهی کامبوج و تایلند شده و در آنجا درگیر مشکلاتی می‌شود.

***

ما همه با هم هستیم ژانر: کمدی سیاه موضوع: نقد سیاسی- اجتماعی بازیگران: مهران مدیری، محمدرضا گلزار جواد عزتی و لیلا حاتمی

فیلم  «ما همه با هم هستیم» در ژانر کمدی سیاه به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی پدرام پورامیری، امیر دوماری و محمد داوودی با  حضور جمع کثیری از بازیگران مطرح سینمای ایران و با سر و صدای فراوان ساخته شد  و اغلب کارشناسان و منتقدان انتظار تولید فیلمی خاص و مخاطب‌پسند را داشتند اما ماجرا آنطور که پیش‌بینی می‌شد جلو نرفت و این فیلم با حضور چهره‌های متعدد در نهایت با فروش ۱۰ میلیارد تومانی به عنوانی بهتر از نهم در جدول فروش فیلم‌های سال ۹۸ دست نیافت. داستان فیلم در بستری کمدی روایت می‌شود و قصه یک شرکت هواپیمایی است که در حال ورشکست شدن است. رئیس شرکت پیشنهاد می‌دهد یک هواپیمای خراب از شرکت با چند مسافر را به داخل خلیج‌فارس بیندازند تا بتوانند پس از کشته شدن مسافران، از بیمه دیه و خسارت آنها را بگیرند.

***

زیر نظر ژانر: کمدی بازیگران: رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی و آزاده صمدی

مجید صالحی در نخستین تجربه کارگردانی خود در سینمای ایران همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد سراغ اثری طنز رفت و سعی کرد به دنبال موفقیت مادی در گیشه باشد که در نهایت این فیلم توانست با فروش بیش از ۸ میلیارد تومانی خود به عنوان دهمین فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۹۸ معرفی شود. در فیلم می‌بینیم که محسن پس از خرید به خانه بازمی‌گردد و متوجه می‌شود مبلی که امید روی آن نشسته است سوراخ شده و امید را مقصر می‌داند. مهشید همسر محسن به این مبل بسیار علاقه دارد و او در حال برگشتن از سفر است. محسن و امید تمام تلاش خود را می‌کنند تا این مشکل را حل کنند…

***

اگر بخواهیم نگاهی کلی به نقش‌آفرینی بازیگران در ۱۰ فیلم پرفروش سال ۹۸ داشته باشیم به اسامی یکسانی در فیلم‌های پرفروش می‌رسیم. از این میان چهره‌هایی چون مهران مدیری، محمدرضا گلزار، جواد عزتی، امیر جعفری، پریناز ایزدیار، بهرام افشاری، پژمان جمشیدی و مهران احمدی هر کدام با ایفای نقش در ۲ فیلم از ۱۰ اثر پرفروش سال، بیشترین سهم را در میان سایر بازیگران داشته‌اند اما در این میان باید نقش نوید محمدزاده و الناز شاکردوست را پررنگ‌تر از سایر بازیگران در پرفروش‌های سال دانست، زیرا این دو هنرمند به عنوان ۲ بازیگر نقش اصلی در ۲ فیلم متفاوت ایفای نقش کرده‌اند. نوید محمدزاده به عنوان بازیگر اصلی فیلم‌های «متری شیش و نیم» و «سرخ‌پوست» و الناز شاکردوست نیز به عنوان نقش اصلی زن در فیلم‌های «مطرب» و «شبی که ماه کامل شد» تاثیرگذارترین بازیگران در آثار پرفروش سال ۹۸ بودند.

***

مطرب ژانر: کمدی موضوع: مهاجرت  بازیگران: پرویز پرستویی، الناز شاکردوست و مهران احمدی 

فیلم کمدی «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی که توانست با بیش از ۳۸ میلیارد فروش به عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال شناخته شود، در حین اکران با انتقادات فراوانی از سوی منتقدان سینما و مخاطبان مواجه شد اما به هر حال با توجه موضوع فیلم و حضور بازیگرانی چون پرویز پرستویی، الناز شاکردوست و مهران احمدی توانست به این جایگاه دست پیدا کند. مطرب که چندی پیش با پشت‌سر گذاشتن فیلم «هزارپا» توانست تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال‌های تاریخ سینما(مبلغ فروش) شود، بار دیگر خبرساز شد اما خیلی‌ها معتقدند این اتفاق با توجه به افزایش قیمت بلیت طی سال‌های اخیر برای «مطرب» رقم خورده است. داستان این فیلم درباره یک مطرب به نام «ابراهیم خوش‌لحن» است که پیش از مشهور شدن، با وقوع انقلاب اسلامی از صحنه کنار می‌رود و چون به اندازه کافی از شهرت و اقبال برخوردار نبوده، نمی‌تواند خواننده لس‌آنجلسی شود و در نهایت به خواننده مراسم عادی تبدیل می‌شود و… .

***

متری شیش و نیم  ژانر: درام اجتماعی- پلیسی  موضوع: اعتیاد بازیگران: نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی پیمان معادی و پریناز ایزدیار فیلم تحسین‌شده «متری شیش و نیم» به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی با فروش ۲۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ توانست پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینما شود. این فیلم که برای نخستین‌بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت،  موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود. «متری شیش و نیم» پس از «ابد و یک روز» دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است که با تکیه بر ویژگی‌های فروش این بازیگران توانست به موفقیت چشمگیری در گیشه دست پیدا کند. داستان فیلم درباره چند تن از مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر به فرماندهی صمد (پیمان معادی) است که به دنبال فروشنده بزرگ شیشه در تهران به اسم ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) هستند.

***

تگزاس ۲ ژانر: کمدی- حادثه‌ای  موضوع: قاچاق ارز  بازیگران: سام درخشانی، پژمان جشمیدی و مهدی هاشمی سید مسعود اطیابی که چند سال پیش با فیلم کمدی «خروس جنگی» به موفقیت خوبی رسیده بود، فیلم متفاوت «تگزاس» را ساخت که پس از موفقیت نسبی این فیلم در گیشه تصمیم به ساخت سری دوم این فیلم کمدی گرفت و تگزاس ۲ سال ۹۸ توانست با فروش ۲۵ میلیارد تومانی خود به عنوان سومین فیلم پرفروش سال شناخته شود. اطیابی در سری دوم تگزاس هم از زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی بهره برد. در فیلم می‌بینیم که پس از ماجراهای قسمت اول تگزاس ساسان به همراه بهرام و آلیس به ایران بازمی‌گردند. پدر بهرام «آقا بابک» و مادر ساسان «سوری جون» به دنبال آنها می‌آیند اما ساسان نمی‌داند که آن دو زن و شوهر هستند. بهرام دلارهای خود را در چمدان جاساز کرده اما …

***

رحمان ۱۴۰۰ ژانر: کمدی  موضوع: اختلاف طبقاتی، فقر و آقازادگی بازیگران: مهران مدیری، سعید آقاخانی، محمدرضا گلزار، بهرام افشاری، یکتا ناصر و ساره بیات

فیلم رحمان ۱۴۰۰ ساخته منوچهر هادی، حاشیه‌سازترین فیلم سال ۹۸ محسوب می‌شود. این فیلم که حین اکران نوروزی ۹۸ با انتقاد شدید اهالی سینما نسبت به شوخی‌های سخیف به کار رفته در فیلم مواجه شده بود، به یکباره پس از چند هفته اکران موفق، با مشکلی خنده‌دار مواجه شد. طبق بررسی‌های انجام‌شده معلوم شد نسخه در حال اکران، نسخه اصلاح‌شده فیلم نیست و اکران فیلم در سراسر کشور متوقف شد. اما این فیلم با همه این حواشی و با نقش‌آفرینی محمدرضا گلزار، مهران مدیری، سعید آقاخانی و یکتا ناصر تا قبل از توقیف با فروش ۲۲ میلیارد تومانی توانست چهارمین فیلم پرفروش سال لقب بگیرد. فیلم داستان رحمان (سعید آقاخانی) آبدارچی یک شرکت است که پزشک به او اعلام کرده است بزودی از دنیا خواهد رفت. از این‌جهت رحمان فکری به سرش می‌زند تا از مرگ خود برای خانواده‌اش سودی حاصل کند اما هر بار با بدشانسی روبه‌رو می‌شود.

***

شبی که ماه کامل شد  ژانر: درام اجتماعی- پلیسی  موضوع: عشق و گروه‌های تکفیری  بازیگران: الناز شاکردوست و هوتن شکیبا  شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار برای نخستین‌بار در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در ۱۳ رشته این جشنواره، توانست ۶ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی را به خود اختصاص دهد و با پشتوانه همین موفقیت‌ها توانست گیشه پرفروغی را برای یک فیلم غیرکمدی رقم بزند. «شبی که ماه کامل شد» با فروش ۱۹ میلیارد تومانی خود به پنجمین فیلم پرفروش سال ۹۸ تبدیل شد. «شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی بلوچستانی و مجبور به مهاجرت از ایران می‌شود. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آنها رقم می‌خورد. این فیلم بر اساس داستان واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری ساخته شده است.

***

سرخ‌پوست ژانر: معمایی موضوع: فرار از زندان بازیگران: پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده

سرخ‌پوست؛ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نیما جاویدی که در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد و با نامزدی در ۸ رشته این جشنواره توانست سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران را به خود اختصاص دهد و اسم خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. این فیلم که از حال و هوای متفاوتی نسبت به فیلم‌های روز سینمای ایران برخوردار بود همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد توانست نمره قبولی از مخاطبان سینما‌ها بگیرد و با فروش ۱۵ میلیاردی خود شمشمین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. داستان فیلم در سال ۱۳۴۶ می‌گذرد؛ جایی که یک زندان قدیمی در جنوب به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال توسعه شهر در حال تخلیه است و رئیس زندان، به همراه مأمورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدید هستند که متوجه می‌شوند یکی از زندانیان به نام «احمد سرخ‌پوست» همراه دیگر زندانیان نیست. تحقیقات بعدی، جاهد(رئیس زندان) را مطمئن می‌کند سرخ‌پوست در زندان است و در جایی پنهان شده است…

***

چشم و گوش بسته ژانر: کمدی موضوع: جنایی بازیگران: امین حیایی، بهرام افشاری، لیندا کیانی و آناهیتا درگاهی 

فرزاد مؤتمن که چند سال پیش با فیلم کمدی «پوپک و مش‌ماشاءالله» به موفقیت خوبی در گیشه دست یافته بود، به دنبال ادامه این موفقیت با فیلم جدید «چشم و گوش بسته» در سال ۹۸ بود و در نهایت هم به خاطر حضور بازیگرانی چون امین حیایی و بهرام افشاری توانست با فروش ۱۲ میلیاردی به عنوان هفتمین فیلم پرفروش سال شناخته شود. در خلاصه این فیلم آمده است: مردی توسط یک زن تبهکار کشته می‌شود و ۲ غریبه را به جرم قتل بازداشت می‌کنند. یکی صحنه قتل را ندیده چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده چون ناشنواست! آنها یک صبح تا غروب فرصت دارند از این مهلکه جان سالم به در برند.

***

چهار انگشت ژانر: کمدی موضوع: شکاف نسلی بازیگران: جواد عزتی و امیر جعفری

فیلم کمدی «چهارانگشت» به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی در کشورهای کامبوج، تایلند و ایران فیلمبرداری شده است. این فیلم با حال و هوای طنز مسائل مختلفی را درباره تفاوت فرهنگی کشورها به چالش می‌کشد که برای مخاطبان تازگی دارد و حضور جواد عزتی و امیر جعفری به عنوان ۲ بازیگر طناز سینمای ایران کمک بسیاری به دیده شدن بیشتر فیلم کرده است. در نهایت «چهار انگشت» با فروش بیش از ۱۰ میلیارد تومانی هشتمین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. «چهار انگشت» داستان مردی به نام «احد فاتحی» است که به کمک مدیر برنامه خود «نادر ایستاده» به بهانه سفر به مکه راهی کامبوج و تایلند شده و در آنجا درگیر مشکلاتی می‌شود.

***

ما همه با هم هستیم ژانر: کمدی سیاه موضوع: نقد سیاسی- اجتماعی بازیگران: مهران مدیری، محمدرضا گلزار جواد عزتی و لیلا حاتمی

فیلم  «ما همه با هم هستیم» در ژانر کمدی سیاه به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی پدرام پورامیری، امیر دوماری و محمد داوودی با  حضور جمع کثیری از بازیگران مطرح سینمای ایران و با سر و صدای فراوان ساخته شد  و اغلب کارشناسان و منتقدان انتظار تولید فیلمی خاص و مخاطب‌پسند را داشتند اما ماجرا آنطور که پیش‌بینی می‌شد جلو نرفت و این فیلم با حضور چهره‌های متعدد در نهایت با فروش ۱۰ میلیارد تومانی به عنوانی بهتر از نهم در جدول فروش فیلم‌های سال ۹۸ دست نیافت. داستان فیلم در بستری کمدی روایت می‌شود و قصه یک شرکت هواپیمایی است که در حال ورشکست شدن است. رئیس شرکت پیشنهاد می‌دهد یک هواپیمای خراب از شرکت با چند مسافر را به داخل خلیج‌فارس بیندازند تا بتوانند پس از کشته شدن مسافران، از بیمه دیه و خسارت آنها را بگیرند.

***

زیر نظر ژانر: کمدی بازیگران: رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی و آزاده صمدی

مجید صالحی در نخستین تجربه کارگردانی خود در سینمای ایران همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد سراغ اثری طنز رفت و سعی کرد به دنبال موفقیت مادی در گیشه باشد که در نهایت این فیلم توانست با فروش بیش از ۸ میلیارد تومانی خود به عنوان دهمین فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۹۸ معرفی شود. در فیلم می‌بینیم که محسن پس از خرید به خانه بازمی‌گردد و متوجه می‌شود مبلی که امید روی آن نشسته است سوراخ شده و امید را مقصر می‌داند. مهشید همسر محسن به این مبل بسیار علاقه دارد و او در حال برگشتن از سفر است. محسن و امید تمام تلاش خود را می‌کنند تا این مشکل را حل کنند…

***

اگر بخواهیم نگاهی کلی به نقش‌آفرینی بازیگران در ۱۰ فیلم پرفروش سال ۹۸ داشته باشیم به اسامی یکسانی در فیلم‌های پرفروش می‌رسیم. از این میان چهره‌هایی چون مهران مدیری، محمدرضا گلزار، جواد عزتی، امیر جعفری، پریناز ایزدیار، بهرام افشاری، پژمان جمشیدی و مهران احمدی هر کدام با ایفای نقش در ۲ فیلم از ۱۰ اثر پرفروش سال، بیشترین سهم را در میان سایر بازیگران داشته‌اند اما در این میان باید نقش نوید محمدزاده و الناز شاکردوست را پررنگ‌تر از سایر بازیگران در پرفروش‌های سال دانست، زیرا این دو هنرمند به عنوان ۲ بازیگر نقش اصلی در ۲ فیلم متفاوت ایفای نقش کرده‌اند. نوید محمدزاده به عنوان بازیگر اصلی فیلم‌های «متری شیش و نیم» و «سرخ‌پوست» و الناز شاکردوست نیز به عنوان نقش اصلی زن در فیلم‌های «مطرب» و «شبی که ماه کامل شد» تاثیرگذارترین بازیگران در آثار پرفروش سال ۹۸ بودند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *