نگاه آماری به عملکرد کریستیانو رونالد و و لیونل مسی/رقیب تا ابد


سایت بدون – سن تنها یک عدد است و امثال لیونل مسی و کریستیانو رونالدو شاهد آن. برای دو تا از فوق‌ستاره‌های دنیای فوتبال، تنها اعدادی که اهمیت دارد گل‌هایی است که هر هفته برای تیمشان می‌زنند و رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کنند.
آخرین رکورد
آخرین رکوردی که توسط یکی از این دو اسطوره فوتبال ثبت شد، پنج گلی بود که مسی در بازی تدارکاتی آرژانتین برابر استونی به ثمر رساند. دیگری اما راحت نمی‌نشیند و نگاه نمی‌کند. رونالدو در برد ۴ بر صفر پرتغال برابر سوییس در لیگ ملت‌های اروپا ۲ گل زد تا آمار گلزنی ملی‌اش را به ۱۱۷ گل در ۱۸۸ بازی برساند. او که با عبور از ۱۰۹ گل علی دایی در صدر جدول گلزنان ملی قرار گرفته، با این دو گل دست نیافتنی‌تر شده است.

بدترین فصل
هر دو بازیکن بدترین آمار گلزنی سال‌های اخیر خود را پشت سر گذاشتند. مسی ۱۱ گل برای پاری‌سن‌ژرمن زد که بدترین آمار او بعد از فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ و زدن هشت گل در آن فصل بود. اما او در فصل گذشته فوتبال ۱۴ گل برای تیم ملی آرژانتین زده و برای نخستین بار عملکرد ملی‌اش بهتر از باشگاهی است. البته مسی برای غول فرانسوی ۱۵ پاس گل داده که تا حدی آمار ضعیف گلزنی‌اش را جبران می‌کند. کریستیانو هم ۲۴ گل زد که پایین‌ترین آمار او از فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ است که ۲۳ گل زد.

سن و تیم جدید
اگرچه سن بخشی از دلیل پایین بودن آمار گلزنی این دو نفر است اما انتقال به باشگاه جدید هم مهم بوده و هر دو باشگاه منچستریونایتد و پاری‌سن‌ژرمن نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. پاریس یک قهرمانی دیگر در فرانسه به دست آورد و در لیگ قهرمانان توسط رئال مادرید حذف شد. یونایتد هم با ششمی در لیگ برتر حتی سهمیه لیگ قهرمانان را نگرفت و در رقابت‌های اروپایی توسط اتلتیکومادرید کنار رفت. با وجود این، رکورد گلزنی این دو شبیه است. مسی در بارسلونا و پاری‌سن‌ژرمن ۶۸۲ گل زده و رونالدو در اسپورتینگ لیسبون، منچستریونایتد، رئال مادرید و یوونتوس ۶۹۹ گل به ثمر رسانده. در رده ملی فاصله بیشتر است و رونالدو ۳۱ گل بیشتر زده هرچند ۴۰ گل بیشتر از مسی از روی نقطه پنالتی زده است.

مقایسه بی‌پایان
از نظر جام، مسی ۴۰ به ۳۴ از رونالدو پیش است و قهرمانی لیگ یک فرانسه و قهرمانی جام فینالیسیما بین قهرمان اروپا و امریکای جنوبی را اخیراً اضافه کرده. از نظر جام‌های فردی هم مسی ۳۰ به ۲۶ جلو است. هر دو به‌دنبال افزودن افتخارات در جام جهانی قطر هستند که شاید آخرین فرصتشان برای رسیدن به قهرمانی با تیم ملی باشد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *