هالیوود دوباره به ساختن فیلم وسترن روی آورده است/بازگشت ششلول بندها

سایت بدون-ششلول‌بندها و گاوچران‌ها همیشه از شخصیت‌های مورد علاقه فیلمسازان و بازیگران بوده‌اند. کسانی چون جان وین، جیمز استوارت، کلارک گیبل و خیلی‌های دیگر، بخش عمده شهرت‌شان را مدیون حضور در وسترن‌هایی بوده‌اند که در صحراهای خشک و کوه‌های تک‌افتاده اتفاق افتاده‌اند. گونه وسترن تا مدت‌ها مورد علاقه انبوه تماشاگران بوده و فیلم‌های آن، با استقبال بالای عموم مردم روبه‌رو شده‌اند. در چند دهه اخیر البته فیلم‌های این گونه کمتر تهیه و تولید شده و آن عظمت و اهمیت دوران سابق خود را ندارند. با این حال، صنعت سینما هر چند وقت یک بار گریزی به گذشته‌ها زده و فیلم‌های وسترن تازه‌ای تولید می‌کند. به نظر می‌رسد که این روزها تهیه‌کنندگان و فیلمسازان نظر لطف تازه‌ای به گونه وسترن پیدا کرده و قرار است چند فیلم وسترن با حال و هواهایی متفاوت وارد مرحله تولید شود. آیا گونه وسترن به دنبال احیای خود و تولدی دوباره است؟ به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، خیلی‌ها «آواتار» جیمز کامرون را هم فیلمی وسترن ارزیابی می‌کنند. اما فیلمساز خودش چنین چیزی را قبول ندارد، اما جدای از این درام آینده‌نگرانه علمی – تخیلی که این روزها سه قسمت دوم تا چهارم آن در دست تولید است، صنعت سینما در تدارک ساخت چند وسترن تازه است که صددرصد در فهرست فیلم‌های این گونه قرار می‌گیرد. سام وورتینگتن، بازیگر اصلی مجموعه آواتار، بازیگر یکی از این وسترن‌هاست که با نام «آخرین پسر ایساک لمی» جلوی دوربین خواهد رفت. بازیگر می‌گوید: «به نظر می‌رسد که بازار فیلم‌های وسترن دوباره داغ شده است. این روزها در کنار انواع و اقسام فیلم‌هایی که در ژانرهای مختلف تولید می‌شوند، محصولات وسترن هم همچنان مورد توجه هستند.» وورتینگتن درست می‌گوید. بازیگران و فیلمسازان معروفی هم پشت و جلوی دوربین این فیلم‌ها قرار خواهند گرفت.
وورتینگتن علیه پسرش
وسترن اکشن آخرین پسر ایساک لمی را دیوید وون انکن کارگردانی می‌کند و وورتینگتن در آن نقش یک تک‌تیرانداز تنها و تک‌افتاده به نام ایساک لمی را به‌عهده دارد. او از طریق یک فالگیر متوجه می‌شود طلسم شده و به‌زودی توسط فرزندانش به قتل خواهد رسید.
برای جلوگیری از به واقعیت پیوستن این نفرین و پیش‌بینی، ایساک راه فرار را در پیش می‌گیرد. اما دوری جستن از فرزندان هم نمی‌تواند مانع از به تحقق پیوستن این نفرین شود. به‌زودی ایساک متوجه می‌شود باید راهی پیدا کند تا با آن، مانع از اقدام پسر ‌بزرگش شده و به نفرین پایان دهد. هنوز زمانی برای شروع کار فیلمبرداری این وسترن پرتنش اعلام نشده، اما وورتینگتن باید در فاصله حضور جلوی دوربین آواتارهایش زمانی هم برای بازی در آخرین پسر ایساک لمی پیدا کند.
تحقق یک رویا
ادریس البا هم علاقه بسیار زیادی برای بازی و حضور در فیلمی وسترن دارد و به نظر می‌رسد با تولید «سخت‌تر زمین می‌افتند» این رویا تحقق پیدا می‌کند. این وسترن درام را جیمس ساموئل کارگردانی خواهد کرد. او فیلمنامه غیر‌اقتباسی و اصیل فیلمش را با همکاری باز یاکین نوشته است. البا در داستان فیلم، نقشی ویژه دارد. اما جاناتان ماجورس هم که در سخت‌تر زمین می‌افتند بازی دارد، آخرین مرد سیاهپوست شهر سان‌فرانسیسکو به نام نت لاو است. نت لاو که متوجه شده شخصیت البا قاتل والدینش است، به دنبال انتقام‌گیری است. دو دهه از این اتفاق گذشته و حالا البا از زندان آزاد شده است. اما نت لاو نمی‌تواند به تنهایی دست به انتقام بزند و به همین دلیل، دار و دسته‌ای برای خودش راه می‌اندازد. با این وجود، برای لاو کشتن قاتلان والدینش کار چندان ساده و راحتی نیست. البا که نقش شخصیت منفی داستان را بازی خواهد کرد، همزمان از کار در یک وسترن و حضور در نقشی منفی ابراز خشنودی می‌کند.
از درام تاریخی تا وسترن؟
اما اعلام خبر ساخت درامی وسترن توسط کارگردان تحسین‌شده و اسکاری «محبوب»، چیزی است که حتما تعجب منتقدان و تماشاگران حرفه‌ای را برمی‌انگیزد. یورگوس لانتیموس که با محبوب خود غوغایی در بین منتقدان و مراسم اهدای جوایز سینمایی به راه انداخت، با «هیولای هاوکلین» کار در گونه وسترن را هم تجربه می‌کند. جالب این‌که فیلمساز در گفت‌و‌گویی به علاقه وافرش به این گونه سینمایی صحبت کرده است. فیلمنامه اقتباسی هیولای هاوکلین با نگاهی به بسیار موفق و پرخواننده ریچارد براتیگان نوشته می‌شود. احتمالا برای تماشاگران سینما و دوستداران گونه وسترن جالب خواهد بود، که بدانند قبل از این فیلمسازان معتبری چون هال اشبی و تیم برتن تلاش‌هایی برای تبدیل این داستان به یک فیلم سینمایی داشته‌اند.
شرکت مستقل فیلمسازی نیو ریجنسی، تهیه‌کننده این درام دوره‌ای و روی لی، تهیه‌کننده اصلی آن است. لی همان کسی است که درام ترسناک و دلهره‌آور بسیار پرفروش «این» را تهیه کرده است و حالا باید دید با تولید یک وسترن هم می‌تواند موفقیت کلان مالی و انتقادی برای خودش فراهم کند یا نه. لی از وراث براتیگان اجازه ساخت فیلم را گرفته است، اما از آنجا که هال اشبی هم امتیاز برگردان سینمایی اثر را خریداری کرده بود، او مجبور شد با وراث این فیلمساز کلاسیک هم سروکله بزند! اشبی در دو دهه
 ۷۰ و ۸۰ میلادی تلاش زیادی کرد تا هیولای هاوکلین را بسازد. اما هیچ وقت نتوانست این رویای بزرگ زندگی‌اش را محقق کند. بار اول اشبی جک نیکلسن و داستین هافمن را برای بازی در فیلمش انتخاب کرد و بار دوم، جف و بو بریجز را.
داستان براتیگان اولین بار در سال ۱۹۷۴ روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت. دو تیرانداز غیردوست‌داشتنی، از سوی دختری ۱۵ ساله اجیر می‌شوند تا هیولایی را به قتل برسانند که در غاری یخی در زیرزمین خانه خانم هاوکلین زندگی می‌کند. بعد از مرگ اشبی، تیم برتون در سال ۱۹۸۸ تلاش کرد فیلم را با بازی کلینت ایستوود و جک نیکلسن بسازد. منتقدان می‌گویند بی‌صبرانه منتظر اقتباس سینمایی لانتیموس هستند. محبوب او نامزد دریافت جوایز اسکار بهترین فیلم و کارگردانی سال شد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *