هالیوود ریپورتر می پرسد/آیا اصغر فرهادی به سومین موفقیت در اسکار می‌رسد؟

سایت بدون – نشریه آمریکایی «هالیوود ریپورتر» با اشاره به خبر انتخاب فیلم «قهرمان» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار نودوچهارم نوشت: اصغر فرهادی شانس سومین موفقیت در اسکار یا هتریک را دارد.

در مطلب هالیوود ریپورتر آمده است: ایران، فیلم قهرمان یعنی درام اصغر فرهادی درباره صداقت، آبرو و بهای آزادی را به عنوان نماینده خود برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی در اسکار ۲۰۲۲ انتخاب کرده است.

این فیلم که محصول مشترک ایران و فرانسه است و اولین بار در بخش رقابتی جشنواره کن اکران و با تحسین منتقدان روبرو شد، فیلمی بود که کارگردان مولف ایرانی را پس از ساخت همه می‌دانند در اسپانیا به وطنش بازگرداند. این فیلم در جشنواره کن امسال هم جایزه بزرگ را از آن خود کرد و هم جایزه فرانسوا شاله را.

قهرمان حتی قبل از آن که توسط کمیته فیلم ایران به عنوان نماینده این کشور در اسکار انتخاب شود به لطف استقبالی که در جشنواره‌های سینمایی از آن شده و دو اسکار قبلی که فرهادی برده بود، به عنوان یکی از پیشگامان رسیدن به فهرست نامزدهای نهایی اسکار شناخته می‌شد. فرهادی یک بار در سال ۲۰۱۱ با فیلم جدایی نادر از سیمین برنده اسکار شد و یک بار در سال ۲۰۱۶ برای فیلم فروشنده. این کارگردان ایرانی یکی از معدود فیلمسازانی است که دو جایزه اسکار در کارنامه دارد. اگر در مراسم اسکار پیش رو سومین اسکار خود را دریافت کند پس از فدریکو فلینی، اسطوره سینمای ایتالیا که چهار جایزه اسکار در کارنامه دارد، دوم خواهد شد.

قهرمان که با بازی امیر جدیدی و محسن تنابنده در شهر شیراز فیلمبرداری شده است، داستان کاراکتری به نام رحیم را دنبال می‌کند که از همسرش جدا شده و به علت بدهی در زندان است. در یک مرخصی دوروزه، سرنوشت ۱۷ سکه طلا را سر راه رحیم می‌گذارد اما وی پس از پی بردن به آن که این سکه‌ها برای بازپرداخت بدهی و آزادی از زندان کافی نیستند تصمیم می‌گیرد آنها را به صاحب اصلی شان برگرداند. این اقدام فداکارانه از رحیم در شبکه‌های اجتماعی یک ستاره می‌سازد اما… .

هالیوود ریپورتر افزود: اگرچه شکی نبود قهرمان نماینده سینمای ایران در اسکار خواهد بود، کمیته فیلم ایران می‌گوید ۴۴ فیلم را برای این انتخاب بررسی کرده و سه فیلم قهرمان، دشت خاموش (ساخته احمد بهرامیبندر بند (ساخته منیژه حکمت) به رقابت نهایی راه یافتند اما سرانجام قهرمان انتخاب شد.

فهرست کوتاه اسکار ۲۰۲۲ در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آذر ۱۴۰۰) اعلام و از نامزدهای این مراسم در روز ۸ فوریه ۲۰۲۲ (۱۹ بهمن ۱۴۰۰) رونمایی می‌شود. نودوچهارمین مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۷ مارس ۲۰۲۲ (۷ فروردین ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.

در همین ارتباط بخوانید

آیا اصغر فرهادی در اسکار هت تریک می کند؟/ قهرمان پاییز

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *