هر آنچه باید درباره فرمت ProRAW اپل بدانید/پخته ولی خام

سایت بدون – قابلیت تصویربرداری با فرمت ProRAW، برگ برنده دوربین پرچمدارهای جدید آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرومکس است. به زبان ساده، ProRAW فرمت اختصاصی اپل است که برای ثبت تصاویر با کیفیت بسیار بالا طراحی شده است و اطلاعات استاندارد یک تصویر با فرمت RAW را با داده‌های پردازش تصویر آیفون ترکیب می‌کند و به کاربران آزادی عمل بسیار بیشتری در ویرایش تصاویر می‌دهد. قابلیتی فوق‌العاده که به صاحبان این گوشی‌ها امکان می‌دهد تصاویری حرفه‌ای با حفظ قابلیت‌های دیگر ویرایش تصویر اپل ثبت کنند، اما تقریبا ناشناخته مانده است. به‌همین دلیل نگاهی سریع به این فرمت و ویژگی‌های آن می‌اندازیم تا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آن آشنا شوید.  ProRAW چیست؟
فرمت RAW به استاندارد جهانی عکاسان حرفه‌ای تبدیل شده، چرا که اطلاعات بیشتری از تصویر اولیه را در خود نگه می‌دارد، تصویر باکیفیت‌تری ثبت می‌کند و امکان دستکاری و ویرایش پارامترهای بیشتری را به آنها می‌دهد. فرمت ProRAW را می‌توان قابلیت نرم‌افزاری دانست که به کاربران آیفون اجازه می‌دهد با گوشی خود با فرمت RAW عکاسی کنند. درواقع قابلیت تصویربرداری با فرمت ProRAW که تابستان سال پیش با iOS 14.3 به کاربران عرضه شد، ترکیبی از فرمت شناخته‌شده و استاندارد RAW و یک لایه از اطلاعات تصویربرداری عددی است که به‌لطف پردازنده‌های قدرتمند A14 آیفون ۱۲ و ۱۲ پرومکس امکان‌پذیر شده است. همان‌طور که اشاره کردیم تصاویر این فرمت حاوی اطلاعات استاندارد فایل‌های RAW هستند که به شما اجازه می‌دهد خصوصیاتی از جمله میزان نوردهی، اشباع رنگ‌ها و بالانس نور سفید را به صورت اختصاصی برای عکس موردنظر تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از دیگر قابلیت‌های ویرایش تصویر اپل مثل HDR، Deep Fusion یا تصویربرداری در شب در کنار این قابلیت استفاده کنید که یک برگ برنده مهم برای آیفون‌های مجهز به پردازنده A14 است.
چگونه از ProRAW استفاده کنیم؟
احتمالا پس از آشنایی با ویژگی‌های جالب این فرمت تصویر، به‌فکر استفاده از آن روی آیفون خود افتاده‌اید. متاسفانه این فناوری نیازمند توان پردازشی قابل‌ توجهی است، درنتیجه فعلا تنها کاربرانی که مدل‌های آیفون ۱۲ یا آیفون ۱۲ پرومکس دارند از آن بهره‌مند هستند. هرچند در آینده احتمالا شاهد تبدیل شدن این قابلیت به استاندارد برای تمام مدل‌های مجهز به تراشه A14 و نسل‌های بعدی آن خواهیم بود. برای استفاده از این قابلیت هیچ دکمه اختصاصی مانند HDR در دوربین تعبیه نشده و وقتی این قابلیت فعال باشد هیچ تغییر محسوسی در عملکرد یا روند عکاسی کاربر ایجاد نمی‌شود. درواقع این قابلیت یک ویژگی کلی است که باید برای فعال‌سازی آن به قسمت تنظیمات دستگاه خود بروید تا آن را برای تمام تصاویر ثبت شده دوربین فعال یا غیرفعال کنید. برای انجام این کار کافی است قدم‌های زیر را دنبال کنید:
 وارد بخش تنظیمات (settings) دستگاه خود شوید.
 حالا گزینه Camera  options را یافته و آن را لمس کنید.
 در این قسمت روی گزینه دوربین کلیک کنید تا گزینه Formats برای شما نمایش داده شود.
 در زیرگروه بخش Photo capture می‌توانید گزینه‌ای به نام ProRAW را مشاهده کنید که یک دکمه مقابل آن وجود دارد. باید این دکمه را روشن کنید تا قابلیت تصویربرداری در فرمت ProRAW برای شما فعال شود.
حالا وقتی وارد اپلیکیشن دوربین خود شوید، می‌توانید گزینه جدیدی به‌نام RAW را در گوشه بالای تصویر و کنار دکمه تنظیمات دوربین مشاهده کنید. برای خاموش یا روشن کردن این قابلیت کافی است این دکمه را لمس کنید. در مواقعی که این فرمت برای تصویربرداری استفاده نمی‌شود، یک خط روی RAW مشاهده خواهید کرد.
چند نکته مهم
وقتی با فرمت ProRAW عکسبرداری می‌کنید، آنها با فرمت فایل RAW در سیستم شما ذخیره خواهند شد. این یعنی برای نمایش این فایل‌ها در کامپیوترهای خانگی باید نرم‌افزار مناسب برای پردازش تصویرهایی با این فرمت در اختیار داشته باشید. این معمولا به‌معنی نیاز به نصب نرم‌افزارهای طرف‌ سوم خواهد بود، چرا که نرم‌افزارهای پیش‌فرض سیستم معمولا فاقد این توانایی هستند.
آیفون عکس‌های گرفته شده با دوربین را با فرمت JPEG ذخیره می‌کند که یک فرمت فشرده‌سازی شده است. این یعنی برای کاهش حجم بخش‌های غیرضروری اطلاعات تصویر حذف می‌شوند، بدون آن‌که به کیفیت تصویر خدشه قابل‌توجهی وارد شود. ولی عکسبرداری با فرمت ProRAW به این معنی است که نیازی نیست کاربران هیچ بخشی از کیفیت تصویر را فدای کمتر کردن حجم فایل کنند و می‌توانند تنها روی ثبت بهترین تصویر ممکن تمرکز کنند. هرچند با توجه به حجم بالای این نوع تصاویر و ارتقا ناپذیر بودن حافظه داخلی آیفون، ممکن است همین کیفیت زیاد به یک دردسر تبدیل شود. اگر قصد دارید از این قابلیت استفاده کنید، بهترین کار این است که دائما حافظه داخلی خود را کنترل کرده و برای مدیریت بهتر به صورت منظم فایل‌های برداشت شده با فرمت ProRAW را به یک حافظه جایگزین خارج از تلفن خود انتقال دهید. در پایان باید به این اشاره کنیم که فعال‌سازی قابلیت عکسبرداری با فرمت ProRAW به هیچ عنوان تاثیری بر عملکرد خود دوربین گوشی شما ندارد و استفاده از آن تنها امکان ویرایش بهتر تصاویر ثبت شده با حداکثر کیفیت ممکن را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *