همه آن هایی که حسرت توپ طلای ۲۰۲۰ به دلشان ماند / نوبت لواندوفسکی سوخت

سایت بدون – مجله فرانس فوتبال رسما لغو مراسم توپ طلای ۲۰۲۰ را اعلام کرد تا یکی از مهم‌ترین جوایز انفرادی بازیکنان برای نخستین‌بار در تاریخ اهدا نشود. این جایزه از سال ۱۹۵۶ به بهترین فوتبالیست دنیا اهدا می‌شود و حالا با شیوع کرونا برای اولین‌بار مسئولان این مجله فرانسوی تصمیم به لغو آن گرفته‌اند، چراکه معتقدند فصل فوتبالی امسال به‌صورت عادی و طبق معمول برگزار نشده و برخی پیش‌نیازهای انتخاب بهترین بازیکن سال رعایت نشده است. اگرچه طبق معمول از لیونل مسی و کریس رونالدو به‌عنوان اصلی‌ترین مدعیان فتح این جایزه نام برده می‌شد، اما شانس روبرت لواندوفسکی نیز باتوجه به آمار گلزنی فوق‌العاده‌ای که در این فصل داشت، بسیار بالا بود و او می‌توانست در فصلی که تاثیر زیادی در موفقیت بایرن مونیخ داشت، برای نخستین‌بار فاتح توپ طلا شود.

 فصل غیرعادی

پاسکال فر، سردبیر فرانس‌فوتبال درباره علل لغو این مراسم می‌گوید: «برای نخستین‌بار از سال ۱۹۵۶ توپ طلا به بازیکنی اهدا نمی‌شود و نسخه ۲۰۲۰ این جایزه برگزار نمی‌شود. به‌دلیل شرایطی که درحال حاضر در فوتبال دنیا وجود دارد، نمی‌توان این فصل را فصلی عادی دانست و به‌همین دلیل تصمیم به لغو مراسم گرفتیم. معمولا عملکرد بازیکنان در ۱۱ ماه سال موردبررسی قرار می‌گیرد، اما امسال مدتی را به‌دلیل وقفه در مسابقات از دست دادیم و سایر دیدارها نیز که انجام شده یا قرار است برگزار شوند نیز در شرایط مناسبی انجام نمی‌شود و برخی قوانین غیرعادی (انجام بازی‌ها بدون تماشاگر، افزایش تعداد تعویض‌ها و برگزاری مراحل پایانی لیگ قهرمانان به‌صورت تک‌بازی) در آنها وجود دارد که باعث می‌شود مثل هر سال نباشد. به همین دلیل نمی‌توانیم منصفانه بودن رقابت بین کاندیداها را تضمین کنیم و در چنین شرایط عجیبی بهتر دیدیم تا مراسم را برگزار نکنیم. در بین راهکارهایی که پیش‌رو داشتیم، این بهترین گزینه بود و سال آینده دوباره شاهد رقابت برای کسب این جایزه خواهیم بود.»
فرانس‌فوتبال عملکرد بازیکنان طی سال میلادی را ملاک انتخاب خود قرار می‌دهد، برخلاف جایزه
«The Best»  فیفا که ملاک انتخاب بهترین‌های یک فصل فوتبالی است. به این ترتیب باتوجه به اینکه تقویم مسابقات امسال تغییرات زیادی داشت و بخشی از آن با تعطیلی ناخواسته مواجه شد، این تصمیم چندان غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد. آخرین توپ طلای این مجله سال قبل به لیونل مسی و مگان راپیونه در دو بخش مردان و زنان رسید. فرانس‌فوتبال طی این سال‌ها چندین‌بار تغییراتی را در شکل اهدای آن به‌وجود آورده بود، اما هیچ‌گاه اهدایش را لغو نکرده بود. این جایزه ابتدا به بهترین بازیکن اروپایی اهدا می‌شد، اما از سال ۱۹۹۵ بازیکنان غیراروپایی شاغل در تیم‌های این قاره نیز می‌توانستند در بین کاندیداها قرار گیرند. درنهایت از سال ۲۰۰۷ همه بازیکنان دنیا می‌توانستند در بین نامزدهای نهایی قرار گیرند. فرانس‌فوتبال معمولا ۳۰ کاندیدای نهایی خود را انتخاب می‌کند و سپس روزنامه‌نگاران منتخب از سراسر جهان از بین این فهرست بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند.
خیلی زود و پس از اعلام رسمی این خبر و در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از هواداران فوتبال معتقد بودند درصورتی‌که این مراسم برگزار می‌شد، بازیکن موردعلاقه آنها می‌توانست توپ طلا را کسب کند. در این بین بیشترین شانس به مسی، رونالدو و لواندوفسکی داده شده است. معمولا انتخاب بهترین‌های فوتبال دنیا براساس عملکرد بازیکن، درخشش او در مسابقات و همچنین عناوینی که به‌همراه تیمش کسب کرده سنجیده می‌شود و معمولا در سال‌هایی که رقابت‌های یورو یا جام‌جهانی برگزار می‌شود، موفقیت در این دو تورنمنت نقش مهمی در کسب توپ طلا دارد. در این فصل البته هنوز مراحل پایانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا برگزار نشده است و عملکرد بازیکنان در این تورنمنت نیز تاثیر زیادی روی آرای رای‌دهندگان دارد.

 مدعیان اصلی

مسی با ۶ و رونالدو با ۵ توپ طلا پرافتخارترین بازیکنان در کسب این جایزه هستند، اما امسال را می‌شد سال لواندوفسکی دانست. مهاجم لهستانی بایرن مونیخ یکی از امیدهای اصلی کسب این جایزه در سال‌جاری بود و طبق پیش‌بینی‌ها شانس خوبی در این زمینه داشت. زدن ۵۱ گل در ۴۹ مسابقه برای بایرن مونیخ عملکردی فوق‌العاده برای این ستاره ۳۱ ساله است که البته باتوجه به حضور بایرن در لیگ قهرمانان می‌توانست آمارش را بهبود بخشد. دبل باواریایی‌ها در این فصل و حتی شانس خوب آنها برای کسب سه‌گانه «لوا» را در موقعیت مناسبی برای فتح نخستین توپ طلایش قرار داده بود؛ امیدی که با انتشار خبر لغو مراسم امسال برباد رفت.
هواداران مسی نیز معتقدند فوق‌ستاره آرژانتینی می‌توانست توپ طلای هفتم خود را امسال ببرد و دست‌نیافتنی‌تر از قبل شود. کسب عنوان آقای گلی لالیگا و همچنین ثبت رکورد بیشترین پاس گل در طول یک فصل در تاریخ این مسابقات مهم‌ترین دستاوردهای مسی تا این برهه از فصل بوده است. البته گل‌ها و پاس‌گل‌هایش درنهایت نتوانست قهرمانی دوباره بارسا در لالیگا را به‌دنبال داشته باشد و این رئال‌مادرید بود که بر سکوی نخست ایستاد.
نفر بعدی در فهرست مدعیان کریس رونالدو است که در یوونتوس فصلی موفق را سپری می‌کند. رونالدو رقابت نزدیکی با چیرو ایموبیله، مهاجم لاتزیو برای کسب عنوان آقای گلی سری A دارد و البته تیمش فاصله چندانی با هشتمین قهرمانی پیاپی خود در ایتالیا ندارد. با این‌حال شکست برابر ناپولی در فینال جام حذفی نتیجه‌ای ضعیف برای او و تیمش تلقی می‌شود. یووه در لیگ قهرمانان هم باید شکست در دیدار رفت برابر لیون را جبران کند تا بتواند راهی مراحل نهایی شود. به هرصورت رونالدو برای رسیدن به رکورد مسی در کسب توپ طلا باید حداقل تا سال ۲۰۲۱ صبر کند و البته در ۳۶ سالگی حفظ آمادگی و ماندن در اوج کار بسیار سختی خواهد بود.
کریم بنزمای فرانسوی هم امسال در رئال‌مادرید درخششی عالی داشت و با گلزنی‌های خود نقش مهمی در قهرمانی تیمش در لالیگا ایفا کرد. این مهاجم فرانسوی با ۲۱ گل زده اگرچه کورس آقای گلی را به مسی باخت، اما در فصلی که عناصر تهاجمی رئال ازجمله لوکا یوویچ و ادن هازارد با مشکلات مختلفی روبه‌رو بودند، فراتر از انتظار ظاهر شد و به زیدان کمک کرد تا رئال را پس از سه سال به قهرمانی در لیگ برساند.
در بین سایر مدعیان نیز می‌توان از کوین دی‌بروینه، توماس مولر، کیلیان امباپه و البته سرخیو راموس نام برد که فصل خوبی را در تیم‌های خود سپری کردند، اما به‌نظر نمی‌رسد باتوجه به معیارهایی که معمولا در اهدای توپ طلا وجود دارد، این نفرات شانس زیادی برای فتح آن داشتند و احتمالا تنها در بین ۱۰ نفر نهایی جای می‌گرفتند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *