همه آن چیزی که در مورد دمنوش «به لیمو» باید بدانید/برگ های آرامش

سایت بدون – این برگ های خشن که به هیچ لطافتی در آن ها دیده نمی شود، داستانی غریب دارند ، آن ها مسافرند و از قلب آمریکای جنوبی به اینجا رسیده اند.درقرن هفدهم اروپایی ها این گیاه را به اروپا آوردند تا از روغن آن استفاده کنند.

این گیاه را نخستین بار دریاسالاری فرانسوی در حدود سال ۱۷۶۷ میلادی به اروپا وارد کرد و گیاه شناسی فرانسوی به نام فیلیبرت کامرسون این گیاه به افتخار ماریا لویزا ترزا دپارما (۱۸۱۹-۱۷۵۱) همسر پادشاه کارلوس چهارم و ملکه ی اسپانیا Aloysia triphylla نامید به همین دلیل این گیاه در اسپانیا به نام یربا لویزا و در پرتغال به نام لوسیا- لیما شناخته می شود. این اسامی نخستین بار در سال ۱۷۸۴ در جلد اول کتاب گیاه شناسی به زبان اسپانیایی چاپ شدند.

به لیمو درختچه ای کوچک است که ارتفاع آن به ۳ تا ۵ متر می رسد. این گیاه از خانواده شاهپسند است. برگ های این گیاه به رنگ سبز کمرنگ و به صورت کشیده هستند. برای رشد گیاه به لیمو باید هوا گرم باشد، سرما این گیاه را از بین می برد.

به لیمو گیاهی است که بوی خوشایند لیمو از آن متصاعد می‌شود درختچه‌ی این گیاه یک تا دو متر است که گاهی بزرگتر هم می‌شود.دارای برگ‌های ساده سرنیزه‌ای به طول ۷تا ۱۰ سانتی متر است و گل‌های آن کوچک و دارای جامی است که از خارج سفید و از داخلی آبی مایل به بنفش ا‌های آن نیز ظاهر هرمی شکل در حول یک محور دراز به وجود می‌آورد.برگ‌ها بخش دارویی این گیاه هستند و بویی شبیه لیمو دارند. برگ‌ها را در اواخر تابستان جمع آوری می‌کنند . پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر است و طعم آن تند و کمی تلخ می‌باشد .

خواص به لیمو

از به‌لیمو در درمان تشنج، سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود بعلاوه در تقویت حافظه و ایجاد آرامش و درمان بی خوابی نیز مفید است. همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. اسانس به‌لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش بوده و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می‌شود.

دم‌نوش به‌لیمو فوق‌العاده آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب است. اسانس این گیاه در صنایع غذایی و در تهیهٔ انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد. برای تقویت حافظه می‌توان از عرق به‌لیمو استفاده کرد. به‌لیمو برای تقویت معده در ردیف بهترین داروها قرار می‌گیرد که برای این منظور بهتر است همیشه به صورت دم کرده مانند چای مصرف شود. این دمنوش به رفع تپش قلب کمک می‌کند. این دمنوش آرام بخش است، استرس و خستگی‌های روحی را کاهش داده و برای درمان بی خوابی مناسب است. مناسب برای درمان سرماخوردگی و سرفه است. به‌لیمو یکی از بهترین داروها جهت تقویت معده است و همچنین خاصیت ضد نفخ دارد. این دمنوش جهت التیام سر درد و میگرن مناسب است.

https://www.motherearthliving.com/in-the-garden/~/media/images/mel/editorial/blogs/in%20the%20garden/the%20herbal%20harvest%203%20lemon%20verbena%20recipes/dscn4189

برای این موارد دمنوش به لیمو بنوشید

هضم بهتر غذا

شما می توانید چای به لیمو را به راحتی برای آرامش معده و هضم بهتر غذا میل کنید. به لیمو برای گوارش بسیار مفید می باشد چرا که باعث کاهش نفخ شکم و مشکلات دستگاه گوارش می شود. شما می توانید برای کاهش اشتها از به لیمو بهره بگیرید و همچنین چای به لیمو برای کاهش وزن نیز موثر است.

رژیم لاغری و کاهش وزن

اگر با خواص به لیمو آشنا شوید قطعا برای کاهش وزن از آن استفاده می کنید چرا که شما می توانید به راحتی با مصرف به لیمو وزن کم کنید. این نوشیدنی دارای ۲ واحد کالری می باشد که سرشار از ترکیبات ارگانیک بوده و اشتهای شما را کاهش می دهد.

اگر بخواهید چربی سوزی کنید بهتر است از خواص به لیمو بهره مند شوید. برای این منظور بهتر است از چای به لیمو استفاده کنید ، چای به لیمو باعث می شود تا سوخت و ساز بدن شما زیاد شده و شما بتوانید به راحتی چربی سوزی کنید.

سلامت دستگاه تنفسی

یکی دیگر از خواص بی نظیر چای به لیمو می توان به خروج خلط از دستگاه تنفس اشاره کرد. وجود خلط در دستگاه تنفس باعث رشد باکتری ها می باشد. شما می توانید با مصرف به لیمو به راحتی دستگاه تنفس خود را پاکیزه کنید. بهتر است در مصرف چای لیمو زیاده روی نکنید. دقت کنید کسانی که دچار بیماری های کلیوی هستند از چای به لیمو به مقدار زیاد مصرف نکنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

استرس باعث می شود تا رادیکال های آزاد در بدن انسان افزایش پیدا کند. این امر باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و بیماری ها بتوانند به سیستم ایمنی بدن حمله کنند. شما می توانید با مصرف به لیمو به راحتی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

کاهش التهابات بدن

آسیب پذیری مفاصل در افراد مختلف متفاوت می باشد ، این امر برای سالمندان و سالخوردگان بیشتر می شود. شما می توانید از ترکیب به لیمو برای کاهش التهابات خود استفاده کنید. به لیمو سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که به کاهش التهاب بدن کمک می کند.

تقویت ماهیچه های بدن

یکی از خواص بی نظیر به لیمو تقویت ماهیچه ها می باشد که نباید آن را دست کم بگیرید. به لیمو باعث می شود تا ماهیچه های آسیب دیده بدن شما تقویت شود چرا که دارای آنتی اکسیدان می باشد. عضله سازی توسط به لیمو به درستی انجام می شود. نوشیدن چای به لیمو باعث می شود تا شما عضله سازی را به درستی انجام دهید.

کاهش استرس و اضطراب

اضطراب و استرس بخشی از زندگی روزمره ما ایرانی ها شده است. دلایل مختلفی برای استرس و اضطراب وجود دارد. خواص به لیمو به خاطر آنتی اکسیدان هایی است که در خود جای داده است ، این خاصیت باعث تعادل هورمونی می شود. شما می توانید برای کاهش استرس و اضطراب از چای به لیمو استفاده کنید.

کاهش دادن تب

در طب قدیم از به لیمو برای پایین آوردن تب انسان استفاده می شده است چرا که این گیاه تعریق آور بوده و باعث می شود تا درجه ی تب کاهش پیدا کند. شما می توانید برای کاهش بیماری های التهابی از به لیمو استفاده کنید.

مضرات به لیمو

مصرف متعادل

به لیمو خواص درمانی بسیار دارد البته در صورتی که مصرف آن از حالت تعادل خارج شود می تواند مشکلاتی مثل کاهش ضربان قلب و مشکلاتی برای دستگاه گوارش به وجود آورد. ضمن اینکه خانم های باردار باید با مشورت پزشک از به لیمو استفاده کنند.

مقدار و نحوه مصرف:

برای تهیه جوشانده به لیمو، ۳ تا ۱۰ گرم برگ این گیاه را در نیم لیتر آب جوش دم کرده و هرروز چند استکان آن را مصرف کنید. همین طور میتوان یک قاشق چایخوری از برگ خشک آن را در نیم لیتر آب جوش دم کرده و مثل چای بنوشید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *