همه احتمالات عبور از مرحله گروهی لیگ قهرمانان/ پرسپولیس با سه امتیاز هم صعود می‌کند؟

سایت بدون – پرسپولیس حالا دو بازی مرگ و زندگی را پیش‌رو دارد. بازی با پاختاکور ۵ امتیازی در خانه این تیم و دیگری با السد که ۷ امتیازی است و هفته آخر باید در آزادی بازی کند. هر چند پرسپولیس با ۴ امتیاز در رتبه آخر گروه قرار گرفته اما یادمان نرود که فاصله این تیم با صدر جدول فقط ۳ امتیاز است. پرسپولیس با دو پیروزی در دو بازی آخر صدرنشین می‌شود. مگر اینکه الاهلی هم هر دو بازی خود مقابل السد و پاختاکور را ببرد. شانس صعود پرسپولیس با یک برد و یک تساوی، ۵۲ درصد است اما در یک حالت خاص، پرسپولیس حتی با پیروزی مقابل پاختاکور و باخت به السد هم صعود می‌کند! به شرطی که السد، الاهلی را ببرد و بازی روز آخر الاهلی و پاختاکور مساوی شود.

چهارمی پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان را پیش از این هیچ کس پیش‌بینی نکرده بود. کسی حدس می‌زد تیمی که با دست‌ خالی غول‌های آسیا را یکی‌ یکی از پیش‌رو برداشته و خودش را به فینال رسانده بود، با این همه ستاره صعودش از مرحله گروهی به اما و اگرها وابسته شود؟
البته فاصله سه امتیازی تا صدر جدول چیزی نیست که قابل جبران نباشد. به ویژه برای تیمی در قواره پرسپولیس. کلا خوبی گروه چهارم این است که هر تیم با تیم بالادستی‌اش تنها یک امتیاز فاصله دارد و در واقع هر چهار تیم، برای صعود به مرحله یک‌هشتم شانس دارند. حالا یکی کمتر و یکی بیشتر. تا روز آخر اما هیچ تیمی را نمی‌توان حذف‌شده به حساب آورد. یادمان نرود که تیم برانکو در لیگ قهرمانان فصل پیش هم روز آخر صدرنشین شد و بازی‌های حذفی‌اش را هم در آخرین دقایق برد.
قرمزها در بازی رفت مرحله یک‌هشتم در امارات، ۳ بر ۲ به الجزیره باخته بودند اما در تهران با گل دیرهنگام سیدجلال حسینی خود را به یک‌چهارم رساندند. آنجا هم در حالی که یک بر صفر در خانه الدحیل شکست خورده بودند و در نیمه اول بازی برگشت هم یک بار دروازه‌شان باز شده بود، در تهران این تیم را شکست دادند. تیمی که آخرین شکست خود را یک سال و چند ماه پیش از آن برابر همین پرسپولیس تجربه کرده و بعد از آن دیگر به هیچ تیمی نباخته بود.
حالا هم مثل همان روزهایی که الجزیره و الدحیل و السد برای دیدار با تیم برانکو صف کشیده بودند، خیلی‌ها ناامیدند از صعود. صدرنشینی که هیچ، آنها حتی حضور پرسپولیس در مرحله یک‌هشتم را هم خیلی محتمل نمی‌دانند. شانس‌های صعود پرسپولیس اما تا آخرین لحظه زنده است و وابسته به نتایجی که این تیم در دو بازی باقی‌مانده‌اش رقم خواهد زد.
پرسپولیس حالا دو بازی مرگ و زندگی را پیش‌روی خود می‌بیند. یکی بازی با پاختاکور ۵ امتیازی در خانه این تیم و دیگری با السد که فعلاً ۷ امتیازی است و هفته آخر باید در آزادی به میهمانی قرمزها بیاید. هر چند پرسپولیس با ۴ امتیاز در رتبه آخر گروه قرار گرفته اما یادمان نرود که فاصله این تیم با صدر جدول فقط ۳ امتیاز است و همین فاصله اندک امیدهای صعود نایب‌قهرمان فصل پیش را تازه نگه می‌دارد.
از این گروه چهار بازی باقی مانده که برد و تساوی و باخت تیم‌ها ۸۱ حالت مختلف را برای صعود به وجود می‌آورد اما در شرایط تساوی امتیازها حالات دیگری هم به این ۸۱ حالت اضافه می‌شود. مثلا پیروزی بیش از یک گل پرسپولیس مقابل السد با پیروزی یک گله‌اش مقابل این تیم به صورت مجزا دو حالت فرض می‌شود و لحاظ کردن این احتمالات مجموع حالات صعود را به ۸۴ حالت افزایش می‌دهد. پرسپولیس از این ۸۴ حالت ممکن، در ۲۱ حالت از گروه خود صعود می‌کند. بنابراین شانس صعود پرسپولیس از گروه چهارم مسابقات معادل ۲۵ درصد محاسبه شده است.
پرسپولیس با دو پیروزی در دو بازی آخر صدرنشین می‌شود. مگر اینکه الاهلی هم هر دو بازی خود (مقابل السد در قطر و پاختاکور در عربستان) را ببرد. شانس صعود پرسپولیس با یک برد و یک تساوی، ۵۲ درصد است اما در یک حالت خاص، پرسپولیس حتی با پیروزی مقابل پاختاکور و باخت به السد هم صعود می‌کند! البته به شرطی که السد، الاهلی را ببرد و بازی روز آخر الاهلی و پاختاکور مساوی شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *