همه توصیه های پزشکی درباره استفاده از لنز /بگذار روی چشم

Close-up of blue woman eye with contact lens applying macro lens

سایت بدون – چشم‌ها همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. آدم‌ها با آن عاشق می‌شوند؛ اشک می‌ریزند و حتی با چشم‌هایشان می‌خندند. خلاصه حکایت عجیب و غریبی دارند این چشم‌ها. بعضی افراد چشم‌سیاه هستند، اما دوست دارند چشم‌هایشان سبز یا آبی باشد. یکی چشم‌عسلی و دیگری چشم‌های طوسی رنگ را می‌پسندد. بعضی‌ها هم که عینکی هستند و از دستش خسته شده‌اند، می‌خواهند تنوعی را تجربه کنند و به همین دلیل سراغ استفاده از لنز می‌روند. اما حواستان باشد هر لنزی به درد هر چشمی نمی‌خورد. دکتر علی میرزاجانی، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره استفاده از لنز و رعایت بهداشت این وسیله شخصی می‌گوید. اصول بهداشتی لنز خیلی پیچیده نیست و اغلب زمانی که چشم‌پزشک یا اپتومتریست برای بیمارش لنز طبی، لنز مخصوص زیبایی یا ترکیبی از این دو نوع لنز را تجویز می‌کند، همه موارد بهداشتی را لحاظ می‌کند و انجام آنها را هم به بیمار آموزش می‌دهد، اما زمانی که بیماران لنز را از مراکز متفرقه و غیرمجاز تهیه می‌کنند، آنجاست که زنگ خطر به صدا درمی‌آید. حتی فروش لنزهای رنگی در داروخانه‌ها هم صلاح نیست، زیرا افراد بدون داشتن شرایط لازم اقدام به فروش لنز می‌کنند که خرید و استفاده از آنها ممکن است به چشم‌ها آسیب وارد کند.
 لنز از عینک کارآمدتر است
لنز یک کالای پزشکی و پروتز اصلاح بینایی است و نیاز به مشاوره‌های تخصصی دارد. گاهی پیش می‌آید که با عینک نمی‌توان دید خوبی به بیمار داد و باید ۱۰۰ درصد از لنز استفاده کرد، اما برای افرادی که هم می‌توانند از لنز و هم از عینک استفاده کنند، گاهی لنز را توصیه می‌کنیم، چرا که به مراتب میدان بینایی بیشتری را نسبت به عینک در اختیار بیمار قرار می‌دهد، اما در کنار این محاسن رعایت بهداشت لنز اهمیت بالایی دارد و باید بدرستی روی چشم فیکس شود. یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در مورد لنزها وجود دارد، این است که لنزهای غیراستاندارد و تقلبی متعددی در سطح شهر به فروش می‌رسند که هیچ‌کدام از آنها مورد تایید نیستند. شاید لنز در ظاهر یک تکه پلاستیک باشد، اما باید قابلیت عبور اکسیژن را داشته باشد. قرنیه چشم اگر در زیر لنز غیراستانداردی قرار گیرد که اکسیژن‌رسانی مطلوبی ندارد، بافت آن دچار مشکل می‌شود، بنابراین اگر بدرستی از لنز استفاده نشود، ممکن است به آلودگی‌ها و آسیب‌های ساختاری چشم منجر شود. بروز عفونت‌ها طی یکی دو روز شاید فقط باعث التهاب و قرمزی شود، اما آسیب‌های ساختاری در طول زمان و بتدریج اتفاق می‌افتند. بنابراین توصیه می‌کنیم، لنز را به هر منظوری که استفاده می‌کنند، تنها از چشم‌پزشک یا اپتومتریست دریافت کنند. در حال حاضر، داخل مترو، داروخانه‌ها، مراکز غیرمجاز فروش عینک یا حتی به صورت فروش اینترنتی هم شاهد خرید و فروش انواع لنز 
هستیم.
 بهداشت لنز را دریابید
قبل از قراردادن لنز داخل چشم یا خارج کردن آن باید دقت کنید که ابتدا دست‌ها را با آب و صابون مایع بشویید و با دستمال یا حوله‌ای که پرز نمی‌دهد، خشک کرده و سپس لنز را داخل چشم قرار داده یا خارج کنید. ناخن‌ها نباید بلند باشد و در صورتی که ناخن‌های بلندی دارید، باید یاد بگیرید چگونه با قسمت نرمی لبه انگشت، لنز را برداشته یا درون چشم بگذارید.
ورود با لنز به مکان‌های آلوده و دارای گرد و خاک؛ حمام و استخر ممنوع است. آغشته کردن لنز با آب شیر هم مشکل‌زاست، اما شست‌وشوی صورت در حالی که لنز داخل چشم‌ها باشد، مشکلی ندارد. اگر شش ماه از باز کردن محلول می‌گذرد، دیگر قابلیت استفاده ندارد و باید آن را دور بریزید.
 خوابیدن با لنز ممنوع
اغلب لنزها هنگام خواب باید از چشم خارج شوند و فقط در موارد نادر و با اجازه و نظر چشم‌پزشک یا اپتومتریست، فرد مجاز به استفاده از لنز موقع خواب است. این کار به این دلیل اهمیت دارد که هنگام خواب که پلک‌ها بسته می‌شوند، اکسیژن‌رسانی به چشم قطع می‌شود و این کار می‌تواند به چشم آسیب وارد کند. در واقع با پلک زدن، اشک پشت لنز مدام تجدید و اشک تازه جایگزین می‌شود. حتی خوابیدن‌ها و چرت زدن‌های کوتاه‌مدت در منزل هم ممکن است خطرناک باشد چون فرد ممکن است به جای نیم ساعت، مثلا سه ساعت بخوابد و در این مدت، اکسیژن‌رسانی به چشم مختل می‌شود.
 لنزهای اجاره‌ای
گاهی پیش می‌آید که آرایشگاه‌ها لنزهای خود را به مشتریان اجاره می‌دهند . این کار بسیار اشتباه است، چرا که امکان دارد در محیط چشم یک فرد آلودگی یا میکروبی وجود داشته باشد که به چشم خود فرد کاری نداشته باشد، اما با ورود به چشم فردی دیگر بسرعت آن چشم را آلوده کند. این کار، هم از نظر بهداشتی اشتباه است و هم این که لنز به اندازه گردی سطح جلوی چشم هر فرد ساخته می‌شود، اما لنزهایی که از دستفروش و مکان‌های متفرقه خریداری می‌شود، غالبا بدون سایز بوده، به این معنا که به گونه‌ای ساخته شده که به چشم همه افراد اندازه باشد و برای خود فرد شخصی‌سازی نشده‌اند.
 لنز نامناسب با چشم‌هایتان چه می‌کند؟
اگر افراد بهداشت لنز را به خوبی رعایت نکنند، ممکن است از قرمزی چشم شروع شود تا عفونت‌های ملتحمه و قرنیه یا گاهی عفونت‌های شدید قرنیه‌ای که اغلب این موارد آخر را تنها در افرادی مشاهده می‌کنیم که لنزها را از آرایشگاه‌ها گرفته یا از دستفروش‌ها یا مراکز غیر مجاز تهیه کرده‌اند و معمولا در افرادی که طبق اصول از لنز استفاده می‌کنند، چنین مواردی دیده نمی‌شود. استفاده‌کننده‌های لنز باید توجه داشته باشند که در صورت رعایت نکردن بهداشت، هنگام استفاده از لنز و ایجاد عفونت‌های خاص، ممکن است شخص بینایی خود را از دست بدهد. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *