همه چیز درباره یک انتقال سرنوشت‌ساز از فیورنتینا به یوونتوس/ولاهوویچ، گوژپشت بلگراد


مثل بقیه جابه‌جایی‌ها میان فیورنتینا و یوونتوس، توهین‌ها قبل از انجام معامله شروع شد. با اعلان پیشنهاد یووه برای دوشان ولاهوویچ، بنرهایی بیرون آرتمیو فرانکی در حمله به مهاجم ویولا آویزان شد و در بیشتر آنها او را «گوژپشت» توصیف کردند؛ در اشاره به یک باور خرافی در میان هواداران یووه که گوژپشت‌ها خوش شانس هستند. بعضی هواداران عصبانی حتی فراتر رفتند و پیام‌های تهدیدآمیز داشتند:«بادیگاردهایت زندگی‌ات را نجات نمی‌دهند.» یا «آشغال، کارت تمام است.» این کارهای معمول اولتراهای تشنه توجه است که در ایتالیا زیاد هستند و البته شدت رقابت بین فیورنتینا و یووه را نشان می‌دهد. مثلاً در سال ۱۹۹۰ وقتی باشگاه بر خلاف میل روبرتو باجو او را به منفورترین رقیبش، یووه داد، در خیابان‌های فلورانس شورش به راه انداختند. متئو رنزی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، در جوانی یکی از معترضان در میدان معروف شهر بود و بعد از انتقال ولاهوویچ، گفت:«امروز روز عزاداری در فلورانس است. چرا باید همه را به یوونتوس بفروشند؟ حداقل یک نفر را به باشگاه دیگری بفرستند.»
روکو کومیسو رئیس جدید بنفش‌ها در سال ۲۰۱۹ وقتی یووه به جذب فدریکو کیه‌زا ابراز علاقه کرده بود، به ماجرای باجو اشاره کرد:«من آن اشتباه را تکرار نمی‌کنم. روبی بهترین بازیکن تاریخ بود و فقط به خاطر پول او را فروختند. کیه‌زا ستاره ما است و او را با صد میلیون یورو هم نمی‌دهم.» این امریکایی البته با تقریباً نصف این مبلغ به شیوه دلخواه یووه، کیه‌زا را فروخت: سه میلیون یورو برای فصل اول قرضی، هفت میلیون یورو برای فصل دوم قرضی به اضافه الزام خرید در سال ۲۰۲۲ با ۴۰ میلیون یورو. ۱۰ میلیون هم برای متغیرها در نظر گرفتند. کومیسو بعداً گفت یووه، کیه‌زا را با پولش دزدید و اینکه در فوتبال مدرن، پول نقش مهمی دارد.
در این شرایط، فروش ولاهوویچ با ۷۵ میلیون یورو تعجب برانگیز نیست حتی اگر به معنی آن باشد که فیورنتینای رده ششمی حالا باید بدون بهترین گلزن فعلی سری A برای سهمیه اروپایی تلاش کند. چاره‌ای نداشتند چون این بازیکن گفته بود قراردادش را که تا ۲۰۲۳ اعتبار دارد، تمدید نمی‌کند و نمی‌خواستند ارزشش کم شود. آنچه باعث تعجب است، این است که این اتفاق الان افتاده.

یک بازیکن گرانقیمت
مهاجم صرب مدت‌ها راه‌حل ایده‌آل برای حل مشکل گلزنی یووه تلقی شده؛ تیم ماسیمیلیانو آلگری در ۲۳ بازی این فصل لیگ تنها ۳۴ گل زده اما همین هفته پیش تصور می‌شد رویای انتقال ولاهوویچ غیرمحتمل است چون برای باشگاهی که زیان مالی شدیدی از کووید ۱۹ متحمل شده و برای فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به ضرر رکوردشکن ۲۱۰ میلیون یورویی رسیده، خیلی گران محسوب می‌شود.
البته افزایش سرمایه ۴۰۰ میلیون یورویی اکسور که ۸/۶۳ درصد مالکیت باشگاه را در اختیار دارد، کمک بزرگی بود. این بزرگترین تزریق مالی تاریخ فوتبال ایتالیا است که برای جبران شرایط بد تیم در نظر گرفته شد ضمن اینکه نباید فراموش کرد یووه پول ولاهوویچ را یکجا نمی‌دهد.
انتقال کریستیانو رونالدو به منچستریونایتد هم مؤثر بود چون او سالانه ۸۷ میلیون یورو برای یوونتوس خرج داشت و مهاجم ۲۲ ساله با حضور رونالدو نمی‌توانست بیاید هر چند یووه باید چند بازیکنش را واگذار کند تا میزان دستمزد پرداختی‌اش را کاهش دهد.

رفتنی‌ها
یووه هیچ وقت مایل به جذب دائمی آلوارو موراتا نبود. بنابراین او با اجازه باشگاه اصلی‌اش، اتلتیکومادرید احتمالاً به بارسلونا می‌رود. می‌خواهند آرون رمزی را هم به تیمی لیگ برتری بدهند، آرتور هم شاید به آرسنال برود اگر ناهیتان ناندس ارزان قیمت از کالیاری بیاید. یووه قصد دادن دژان کولوسفسکی به تاتنهام و رودریگو بنتانکور به استون ویلا را دارد اگر پیشنهاد خوبی دریافت کند. در مورد تمدید قرارداد پائولو دیبالا هم احتیاط می‌کنند چون این آرژانتینی که تا پایان فصل قرارداد دارد، زیاد مصدوم می‌شود. این مذاکرات ادامه پیدا می‌کند اما یوونتوس با ولاهوویچ به روشنی آینده امیدوار شده است.

موضع قدرت
آنها شماره ۹ مورد نظر خود را به دست آورده‌اند و در مورد دیبالا و موراتا از موضع ضعف به قدرت رسیده‌اند. حالا دیگر جدایی دیبالا برای یووه آخر دنیا نیست (اگر با کاهش دستمزدش موافقت نکند) و از شر ۵/۱۳ میلیون یورو دستمزد سالانه او راحت می‌شوند. همچنین یووه با ولاهوویچ یکی از بهترین گلزنان نسل جدید را در کنار ارلینگ هالند و کیلیان امباپه در اختیار گرفته است.
منتقدان البته به این اشاره می‌کنند که ولاهوویچ در لیگ قهرمانان تست نشده اما او می‌تواند به رسیدن بیانکونری به سهمیه لیگ قهرمانان که ارزش زیادی دارد، کمک کند. اینکه یووه توانست در ژانویه کار را تمام کند و اجازه نداد موضوع به تابستان کشیده شود، از همه رقبایش پیش افتاده. در سری A در سال ۲۰۲۱ هیچ کس بهتر از او نبوده و در میان پنج لیگ ممتاز تنها روبرت لواندوفسکی از او عملکرد بهتری داشته است.
برای تیمی که مقابل دروازه حریفان مشکل دارد، ولاهوویچ یک نعمت به حساب می‌آید. البته او مسائل هجومی یووه را به تنهایی حل نمی‌کند. تاکتیک‌های نتیجه‌گرایانه آلگری واقعاً نگران‌کننده است، یک تمام‌کننده مرگبار هم اگر توپی نگیرد، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. بازیکن سابق ایتالیا، دانیله آدانی می‌گوید:«اگر یووه ایده‌اش را تغییر ندهد، ولاهوویچ کافی نیست.»
در عین حال بی‌دلیل نیست که خریدن ولاهوویچ به اندازه خشم فلورانس، در تورین شادی ایجاد کرده. او فقط سرنوشت بازی را برای یووه و فیورنتینا تغییر نمی‌دهد، او می‌تواند سرنوشت فصل را عوض کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *