همه کارمندان این را بخوانند/ یک رژیم غذایی خاص برای پشت میز نشین ها

https://www.fiber.net/wp-content/uploads/2015/04/7-foods-to-dramatically-improve-staff-productivity-diet-and-concentration.jpg

سایت بدون -یکی از چالش‌هایی که همواره پیش روی کارمندان قرار دارد، این است که زندگی کارمندی و پشت‌میزنشینی، آنها را با عوارضی مانند چاقی، فشارخون بالا، چربی‌ خون بالا و حتی دیابت مواجه کرده است. از این‌رو، داشتن الگوی غذایی سالم در محل کار می‌تواند کمک بزرگی به حفظ سلامت و تناسب اندام کارمندان عزیز برساند. این برنامه غذایی سالم می‌تواند شامل موارد زیر باشد.
۱٫ استفاده از غذای خانگی
زندگی کارمندی، یکی- ‌‌دو روزه نیست که شما بخواهید از خوردن غذای سالم خانگی در طول آن چشمپوشی کنید. یکی از بزرگ‌ترین خطاها و معضلاتی که باعث افزایش وزن و به خطر افتادن سلامت کارمندان می‌شود، این است که آنها به غذاهای آماده، فست‌فودها و هله‌هوله‌ها به‌جای غذای خانگی رومی‌آورند. برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی توصیه می‌شود حتما وعده‌های غذایی اصلی مانند صبحانه و ناهار را از خانه آماده کنید و در ظرف‌های مخصوص غذا بچینید تا بتوانید آنها را به‌سادگی با خود به محل کارتان ببرید.
اگر فرصت کافی برای خوردن صبحانه در منزل ندارید، اکیدا توصیه می‌شود عادت به مصرف کیک، کلوچه یا بیسکویت‌های صنعتی در محل کار به‌عنوان صبحانه را کنار بگذارید و به‌جای آن یک لقمه نان و پنیر ساده همراه خود ببرید.
۲٫ مصرف فراوان میوه‌ها و سبزی‌ها
خیلی از کارمندان به‌دلیل کم‌تحرکی و یک‌جانشینی‌های مداوم، کنار داشتن الگوی غذایی نامناسب، دچار یبوست مزمن می‌شوند. از این‌رو، به این افراد توصیه می‌شود هنگام چیدن ظرف غذای خود حتما نصف ظرف را به انواع سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند سبزی خوردن، کاهو، گوجه، خیار، فلفل دلمه‌ای، انواع فلفل شیرین و… اختصاص بدهند. ضمن اینکه حتما هنگام آماده کردن غذا یا صبحانه محل کار، ۲ میوه فصل را هم در ظرف غذای خود بگذارند تا آنها را در میان‌وعده صبح‌ میل کنند.
۳٫ جایگزین کردن اسنک‌های سالم با هله‌هوله‌ها
یکی از عادت‌های غذایی بسیار نادرست که شیوع فراوانی میان کارمندان دارد، مصرف مرتب و روزانه انواع کیک، بیسکویت، کلوچه،‌ شکلات و تنقلات شور است. تمام این هله‌هوله‌ها می‌توانند علاوه بر افزایش وزن، خطر ابتلا به فشارخون بالا، دیابت،‌ چربی ‌خون بالا و حتی سکته قلبی را میان افراد کارمند بیشتر کنند. عادت نامطلوب دیگر میان کارمندان هم خریدن و خوردن شیرینی، شکلات یا بستنی در مواقعی است که می‌خواهند جشن کوچک اداری بگیرند. به همین دلیل به تمام کارمندان توصیه می‌شود برای پیشگیری از ایجاد مشکلات ناشی از مصرف هله‌هوله‌های چرب، شور و شیرین، همیشه در کشوی میز کار خود مقداری تنقلات سالم مانند برگه انواع میوه‌ها، انواع آجیل‌های خام و انواع دانه‌های خام را داشته باشند تا اگر احساس گرسنگی کردند، این تنقلات سالم را مصرف کنند. البته کارمندان باید حواسشان باشد آنها هم مانند سایر افراد جامعه، نیاز به دریافت کالری مشخصی در طول روز دارند و اگر در خوردن همین تنقلات سالم هم زیاده‌روی کنند و حد اعتدال را نگه ندارند، دچار افزایش وزن و عوارض ناشی از آن خواهند شد.
۴٫ نوشیدن آب کافی
همان‌طور که گفته شد یبوست مزمن، بیماری شایع میان افراد کارمند و پشت‌میزنشین است. از طرف دیگر، گاهی این افراد با خشکی و چروک‌های پوستی، گودی زیر چشم یا آسیب‌پذیری مو نیز مواجه می‌شوند. همه این مشکلات می‌توانند ناشی از بی‌توجهی کارمندان به نوشیدن آب کافی در طول روز باشند. ضمن اینکه برخی کارمندان عادت به مصرف بیش از اندازه چای یا قهوه در طول زمان کاری خود دارند که خود کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها نیز به‌عنوان یک ماده ادرارآور می‌تواند بدن آنها را در معرض کم‌آبی قرار دهد. از این‌رو، به این افراد توصیه می‌شود همیشه یک قمقمه آب خنک روی میز کار خود داشته باشند و هر یک ساعت یکبار حداقل یک استکان آب بنوشند.
۵٫ داشتن فعالیت فیزیکی
هرچند شرایط کارمندی معمولا با یکجانشینی همراه است، توصیه می‌شود کارمندان برای پیشگیری از ابتلا به چاقی‌های موضعی، یبوست و حتی در مواردی واریس یا سلولیت، از یکجا نشستن‌های طولانی‌مدت در زمان کار خودداری کنند. این افراد می‌توانند در ازای هر یک ساعت نشستن، حدود ۱۰ دقیقه کار خود را ایستاده انجام بدهند، در زمان استراحت سرپا بایستند و درجا بزنند، بخشی از زمان ناهار را همراه همکاران خود به‌صورت ایستاده و با تکان دادن گروها و پاها سپری کنند و برای صدا زدن همکاران خود به‌جای استفاده از تلفن‌های داخلی پیش آنها بروند. خلاصه از هر زمانی که می‌توانند برای بلند شدن از جای خود کمک بگیرند.
۶٫ مصرف لبنیات‌
متاسفانه در برخی کشورهای جهان، ابتدا ابتلا به بیماری‌های استخوانی، پوسیدگی دندان، پوکی استخوان یا حتی بیماری‌های مفصلی میان افراد کارمند شایع است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند کمبود دریافت کلسیم در بدن کارمندان باعث ایجاد چنین مشکلاتی در آنها می‌شود. از این‌رو، بهتر است حتما مصرف شیر را در میان‌وعده صبح یا عصر خود داشته باشند و در صورت امکان همراه با وعده ناهارشان، یک پیاله ماست که با سبزیجات مخلوط شده، مصرف کنند.
منبع: Health
ترجمه: راضیه فیضی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « کار نباشه زرنگه »

سایت بدون – این ضرب‌المثل ایرانی به طنز و کنایه اشاره دارد و معمولاً زمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *