ولاسکو چرا این زن را به والیبال ایران معرفی کرد؟

شرق: این روزها خبرهای خوب زیادی از والیبال زنان ایران شنیده می‌شود. از لژیونرشدن آنها در تیم‌های اروپایی تا نشستن روی نیمکت مربیگری باشگاه معتبر پورتوی پرتغال. اما اتفاق تازه‌تری برای اهالی این رشته در‌ حال رخ‌دادن است؛ خبر مربوط به استخدام یک سرمربی خارجی طراز‌اول برای تیم ملی بزرگسالان است؛ تیمی که به دنبال گرفتن مجوز شرکت در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ است و می‌خواهد بعد از نیم قرن، طلسم حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی قاره را بشکند. فدراسیون والیبال بعد از مدت‌ها پیگیری و رایزنی با گزینه‌های مختلف، حالا با یکی از مربیان شناخته‌شده ایتالیایی وارد مذاکره شده و به توافقات اولیه دست یافته است. نام این بانوی ایتالیایی «الساندرا کمپدلی» است که به «آله» معروف است. او قرار است‌ دوم دی‌ماه (۲۳ دسامبر) به تهران بیاید تا ضمن بازدید از امکانات والیبال ایران، صحبت‌های نهایی را با مسئولان فدراسیون انجام دهد.
«آله» دستیار   خولیو   ولاسکو    بوده
اینکه چه شده که فدراسیون والیبال «الساندرا کمپدلی» را به‌عنوان گزینه اصلی هدایت تیم ملی والیبال زنان انتخاب کرده هم در جای خود جالب است. «آله» در گذشته دستیار «خولیو ولاسکو» بوده است؛ مردی که همواره جزء پرافتخارترین مربیان والیبال جهان است و ۱۰ سال پیش تحولی شگرف در تیم ملی مردان ایران رقم زد. ولاسکو که همیشه گفته‌ همکاری با تیم ملی والیبال ایران جزء بهترین سوابق کاری‌اش بوده، همچنان به این تیم تعلق‌خاطر دارد و ارتباطش را با فدراسیون والیبال قطع نکرده است. البته که این احساس دو‌سویه است و در طرف مقابل فدراسیونی‌ها هم هیچ نمی‌خواهند تا هم‌فکری با خولیو را از دست بدهند. با توجه به این موضوع ولاسکو، «آله» را که از نزدیک با او کار کرده و در دوران حضورش در تیم ملی مردان ایتالیا دستیارش بوده، به‌عنوان سرمربی والیبال زنان ایران پیشنهاد داده است.
امضای   قرارداد «آله»  بدون   دغدغه  مالی
این را که ورزش زنان ایران با چه محدودیت‌هایی مواجه است، دیگر همه می‌دانند و خیلی نیاز به تفسیر ندارد. نمونه بارز این محدودیت‌ها، بحث جذب مربی خارجی برای تیم‌های ملی است. از آنجا که اکثر مربیان حرفه‌ای ورزش در سراسر دنیا همواره مرد هستند، هیچ‌وقت این شرایط وجود نداشته که بانوان ورزشکار ایرانی به دلیل رعایت شئونات اسلامی از این امتیاز بهره ببرند. در مواقع انگشت‌شماری هم که این مانع برطرف شده، دستمزد مربیان مرد آن‌قدر بالا بوده که فدراسیون‌ها تمایلی به صرف هزینه دلاری برای تیم‌های بانوان نشان نداده‌اند. خوشبختانه در شرایط فعلی این مشکلات پیش‌روی تیم ملی والیبال زنان نبوده و فدراسیون والیبال توانسته همه‌جوره امکانات را برای آن مهیا کند. هم مربی کاربلد زن را برای این تیم استخدام کند و هم از پس هزینه‌های قرارداد آن بربیاید. فدراسیون جهانی والیبال باتوجه به درنظر‌گرفتن این موانع و مهم‌تر از همه اصل برابری جنسیتی در این رشته، بودجه‌ قابل‌توجهی برای کشورهای عضو این فدراسیون در نظر گرفته تا بدون دغدغه‌های مالی به رشد والیبال زنان کمک کنند. براساس‌این فدراسیون والیبال ایران نیز با بهره‌مندی از همین امتیاز، خیال آسوده‌ای برای عقد قرارداد با «الساندرا کمپدلی» خواهد داشت.
«آله»،  مربی   زنی   با   قابلیت‌های بسیار
الکساندرا کمپدلی سال ۱۹۷۴ در میلان ایتالیا به دنیا آمد. او از بازیکنان سابق تیم ملی والیبال ایتالیا به‌شمار می‌آید که سابقه کاپیتانی تیم ملی کشورش را نیز دارد. «آله» در رشته تربیت بدنی تحصیل‌کرده و فوق‌لیسانس این رشته را از دانشگاه میلان گرفته است.
او همچنین دارای گواهینامه آموزش استثنائی از دانشگاه رم است. مدرکی که باعث شده او را از سایر مربیان هم‌رده خودش متمایز کند. جدای از اینکه با تیم والیبال مردان و زنان افراد سالم همکاری دارد، در تیم‌های والیبالیست‌های افراد استثنائی از جمله ناشنوایان فعالیت نزدیکی دارد. جالب اینجاست او دو فرزند پسر دارد که هر‌دوی آنها ناشنوا هستند. گفته می‌شود دلیل اینکه «آله» علاقه بسیاری به مربیگری در تیم‌های والیبال ناشنوایان دارد، به خاطر حس عمیق مادرانه در برخورد با فرزندانش است. مدال نقره سه رویداد بازی‌های المپیک ترکیه ۲۰۱۷، مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ سال اروپا ۲۰۱۸ و مسابقات جهانی ۲۰۲۱ از جمله عناوین این مربی با ناشنوایان است. او همچنین مدال طلای مسابقات قهرمانی ناشنوایان اروپا ۲۰۱۹ و عنوان بهترین تیم زنان پارالمپیک ایتالیا ۲۰۱۹ را کسب کرده است. «آله» از سال ۲۰۱۷ که خولیو ولاسکو مسئولیت فنی تیم‌های رده‌های پایه ایتالیا را بر عهده گرفت، با او در تیم‌های ملی نوجوانان دختر و پسر ایتالیا همراه بود. همچنین در سال‌های اخیر در سری آ ایتالیا با مربیان بزرگی چون برناردی، مائورو بوروتو، گربیچ و لاوارینی و… همکاری کرده است. گزینه ایتالیایی تیم ملی والیبال زنان ایران در جام جهانی نوجوانان ایتالیا (تورنمنت بین‌المللی) دستیار رناتو در تیم ملی نوجوانان ایتالیا بوده و در رده بزرگسالان نیز در تیم ورونا با گربیچ همکاری کرده و همچنین در تیم ورونا با خولیو ولاسکو همکاری کرده است.
مایدا    اولین   مربی خارجی   والیبال   زنان   ایران
والیبال زنان ایران پیش از این در سال ۹۵، برای اولین بار سرمربی خارجی را تجربه کرده بود. مایدا چیچیچ از اسلوونی، گزینه‌ای بود که به‌عنوان سرمربی تیم ملی والیبال بانوان ایران انتخاب شد تا هدایت تیم‌های پایه را بر عهده بگیرد‌ اما بعد از چند جلسه حضور هدایت تیم ملی بزرگسالان نیز به این مربی داده شد تا همه‌کاره تیم‌های ملی بانوان در رده‌های مختلف سنی شود. مایدا آن زمان بر خلاف آله رزومه قوی‌ای در زمینه مربیگری نداشت و به‌عنوان یک بدنساز در صربستان دستیار یک مربی ایتالیایی بود. چیچیچ اما از پیشنهادی که ایران به او داد استفاده کرد تا به نوعی رزومه‌اش را سنگین کند. مایدا چیچیچ با تیم ملی بزرگسالان ایران و در ادامه با تیم ملی نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد‌ اما نتیجه همان بود (هشتم آسیا) که قبلا نیز با مربیان داخلی کسب شده بود، همین نکته باعث شد بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در چین، مایدا به کشورش بازگردد.
والیبال  زنان   و   سودای   حضور   در   بازی‌های   آسیایی
تیم ملی والیبال زنان ایران از بعد انقلاب و تحولات آن دوران برای مدتی طولانی تعطیل شد، طوری که بعد از وقفه‌ای ۳۰‌ساله کار خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا آغاز کرد. سال ۲۰۰۷ اولین دوره بود که زنان کشورمان در این رقابت‌ها به میدان رفتند. از آن زمان تاکنون این زنان هر دو سال یک‌ بار(در مجموع هفت بار) در پیکارهای قهرمانی آسیا حضور پیدا کرده‌اند. بهترین عنوانی که زنان والیبالیست ایرانی در این رویداد به دست آورده‌اند، هفتمی است که به سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد. حالا اما با جهش رضایت‌بخش دختران و زنان ایرانی و لژیونرشدن آنها در باشگاه‌های اروپایی، مسئولان فدراسیون والیبال به دنبال این هستند که شرایط حضور آنها را در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو فراهم کنند. بازی‌هایی که هر چهار سال یک ‌بار و با حضور برترین‌های قاره برگزار می‌شود. فدراسیون والیبال اگر‌چه این روزها در تلاش است تا در فاصله کمتر از یک سال مانده به این بازی‌ها تیمی قدرتمند را برای شرکت در میدان آماده کند اما ستاد عالی بازی‌های ۲۰۲۲ فعلا واکنشی به این موضوع نشان نداده است. ستاد عالی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ به‌تازگی اعلام کرده فقط رشته‌هایی در اولویت اعزام به این رقابت‌ها قرار دارند که شانس صد‌در‌صد مدال هستند یا احتمال مدال‌گرفتنشان زیاد است. درصورتی‌که ستاد مجوز حضور زنان والیبالیست را برای این مسابقات صادر کند، آنها بعد از ۴۷ سال راهی این بازی‌ها خواهند شد. آخرین حضور والیبال زنان ایران به بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران بر‌می‌گردد که تیم وقت پنجم شد. به هر شکل باید منتظر ماند و دید مسئولان جدید وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک که دو طیف مختلف هستند و باهم اختلاف‌نظر زیادی دارند، چه تصمیمی در‌باره حضور والیبال زنان در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ می‌گیرند. فارغ از همه اینها اگر تیم ملی والیبال زنان به بازی‌های آسیایی هم اعزام نشود، باید نمره قابل‌قبولی به این اقدام پسندیده فدراسیون والیبال در‌خصوص جذب مربی خارجی داد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *