١٠ دلیل برای این‌که تلگرام بهتر از واتس‌اپ است


سایت بدون -تلگرام و واتس‌اپ تنها در دریافت و ارسال پیام که عملکرد اصلی یک برنامه پیام‌رسان است، قابل مقایسه نیستند. اما جهان رشد کرده و نیازهای ما افزایش یافته است و تلگرام خیلی بیشتر از واتس‌اپ می‌تواند به ما کمک کند. در این‌جا ١٠ دلیل قوی وجود دارد که به نظر می‌رسد واتس‌اپ یک رده از تلگرام پایین‌تر قرار می‌گیرد.
  علت شماره ١: کانال‌ها و گروه‌ها
قبل از این‌که بتوانید از آن استفاده کنید، نیاز دارید دوستان‌تان در تلگرام حضور داشته باشند. هزاران موضوع مفید برای کسب درآمد در آن وجود دارد. هر چیزی که به آن علاقه دارید را می‌توانید در گروه‌ها و کانال‌ها پیدا کنید. مثلا گروه‌هایی وجود دارد که بیش از ١٠‌هزار کاربر دارند و دانشجوهای پزشکی به هر سوال پزشکی که داشته باشید، پاسخ می‌دهند و راهنمایی‌تان می‌کنند، به نظرتان جذاب نیست؟
تلگرام هم کانال دارد و هم گروه؛ شما در گروه‌ها می‌توانید نظر بدهید، اما در کانال‌ها فقط باید بیننده و خواننده باشید. واتس‌اپ کانال ندارد و تنها یک ویژگی پخش دارد، اما نمی‌توان آن را با کانال در تلگرام مقایسه کرد.
گروه‌ها و کانال‌های موجود در تلگرام آن‌قدر زیادند که برای هر سلیقه‌ یا علاقه‌ای می‌توان یک یا ده‌ها کانال پیدا کرد. مثلا اگر اهل کتاب و کتابخوانی هستید، عضو یکی از کانال‌های کتاب‌های الکترونیک یا معرفی کتاب شوید. حالا این شمایید و هزاران کتابی که می‌توانید از بین‌شان انتخاب کنید.
یا مثلا اگر اهل ورزش هستید، بفرمایید. من طرفدار توپچی‌ها هستم، شما هم تیم آن را انتخاب کنید. اگر فوتبالی هستید، حتما اطلاعات کانال‌ها و گروه‌های ورزشی زمان کل‌کل کردن به کارتان می‌آید.
فیلم، موسیقی، کمیک، تاریخ و … همه دارای کانال‌ها و گروه‌ها هستند، فقط کافی است بهترین را برای خودتان انتخاب کنید. کار خیلی سختی هم نیست، اگر حوصله سرچ در تلگرام را ندارید، گوگل در خدمت شماست. کافی است بنویسید بهترین کانال برای… .
علت شماره ٢: مقایسه گروه‌ها
در تلگرام و واتس‌اپ
تاریخچه چت: می‌توانید تمام تاریخچه چت را هنگام پیوستن به گروهی در تلگرام ببینید و این خیلی مهم است، اما این امکان در واتس‌اپ وجود ندارد. فکر کنید گروهی آموزشی وجود دارد که به آن پیوستید، شما به‌عنوان فرد جدید نیاز دارید آموزش‌های قبلی را بدانید، تا سوالات تکراری نپرسید، همه آنها در تاریخچه وجود دارد و حتی با یک ترفند ساده می‌توانید تمام چت‌ها را به صورت PDF درآورید و به‌راحتی بخوانید.
مدیریت گروه: تلگرام ویژگی‌هایی برای مدیریت گروه فراهم کرده است. یک نفر می‌تواند بدون این‌که چالشی داشته باشد، یک گروه ۵هزار نفری را مدیریت کند. برای همه ما پیش آمده که در گروهی باشیم و شخص یا اشخاصی پیام‌های نامربوط به موضوع گروه ارسال کنند. مدیر گروه به سادگی می‌تواند فعالیت‌های فرد یا افرادی را در گروه محدود کند. مثلا اجازه ندهد کسی پیامی با لینک به گروه بفرستد یا شخص دیگری را در گروه عضو کند یا حتی می‌تواند او را برای مدت زمانی محدود کند. برای گروه‌های بزرگ، تلگرام روبات‌هایی دارد که می‌توانند به مدیریت گروه کمک کنند. آنها می‌توانند به صورت خودکار هشدار دهند، اعضای گروه را محدود یا ممنوع کنند و به کاربران خوشامد بگویند. کنترل ربات‌ها در دستان شماست، آنها را هدایت کنید.
تعدا اعضای گروه: تلگرام ١٠٠ هزار، واتس‌اپ ٢۵۶؛ بله تلگرام از ١٠٠‌هزار کاربر در یک گروه پشتیبانی می‌کند.
آمار گروه: کسانی که بیشترین کمک را می‌کنند، روزها و ساعت‌های فعالیت، ماه‌های فعال بودن، اجرای نظرسنجی (شما می‌توانید به مسائل رأی دهید یا سوالی مطرح کنید و پاسخ‌‌ها را ببینید). درواقع می‌توان گفت به اندازه کافی ویژگی در تلگرام برای گروه‌ها وجود دارد، اما واتس‌اپ نمی‌تواند این امکانات را در اختیار شما قرار دهد.
علت شماره ٣: نام کاربری
شما نمی‌توانید با کسی بدون نام کاربری خود چت کنید، حتما باید یک نام کاربری داشته باشید تا در گروه‌ها و کانال‌ها عضو شوید یا با دیگران چت کنید و در عین حال شماره موبایل شما از چشم کلاهبرداران و سوءاستفاده‌گران مخفی می‌ماند، البته این تصمیم با شماست، اگر بخواهید می‌توانید آن را در اختیار دیگران قرار دهید.
علت شماره ۴: گفت‌وگوی مخفی
(Secret Chat)
اگر می‌خواهید با کسی چت کنید، اما هیچ اثری از آن باقی نماند، می‌توانید از سکرت چت استفاده کنید. البته هر دو طرف باید با سکرت چت موافقت کنند، تا ارتباط برقرار شود. شما می‌توانید یک تایمر تنظیم کنید و تاریخچه چت در آن تایم برای هر دو نفر حذف خواهد شد.
علت شماره ۵: ویرایش و حذف
اگر در تلگرام چیزی را به اشتباه تایپ کنید، می‌توانید به سادگی آن را اصلاح یا حذف کنید و وقتی آن را حذف می‌کنید، هیچ ردی از آن باقی نمی‌ماند.  اما در واتس‌اپ اگر اشتباهی مرتکب شوید، امکان اصلاح آن وجود ندارد و حتی اگر بخواهید آن را حذف کنید، همه می‌توانند ببینند که پیامی از شما حذف شده است.
علت شماره ۶: دسترسی به سیستم‌عامل‌های دیگر
یک مورد آزاردهنده در واتس‌اپ این است: تلفن شما قبل از این‌که بتوانید از نسخه وب یا دسکتاپ خود استفاده کنید، باید به اینترنت دسترسی داشته باشد. اما تلگرام این‌طور نیست. به این فکر کنید که به محل کارتان رسیده‌اید و تلفن‌تان را جا گذاشته‌اید یا خاموش شده‌ است، در عین حال به یکی از پیام‌رسان‌های‌تان نیاز دارید، باید بی‌خیال واتس‌اپ شوید و فقط اگر روی سیستم محل کارتان تلگرام داشته باشید، می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید یا حتی تصور کنید شما تلفن همراه هوشمند ندارید، اما می‌توانید تلگرام داشته باشید. اما در واتس‌اپ این‌گونه نیست، شما علاوه بر این‌که باید تلفن همراه هوشمند داشته باشید، باید آن را به اینترنت هم وصل کنید تا روی دسکتاپ‌تان واتس‌اپ داشته باشید.
علت شماره ٧: ادغام
تلگرام می‌تواند با بسیاری از سیستم‌های دیگر ادغام شود، زیرا دارای قابلیت API Open است. شما می‌توانید حساب تلگرام خود را به اسکایپ، توییتر، فیس‌بوک و … متصل کنید، اما این امکان برای واتس‌اپ وجود ندارد.
علت شماره ٨: نمایش فوری
فکر کنید کسی برای شما لینکی در تلگرام فرستاده باشد، به محض این‌که روی آن لینک می‌زنید، کمتر از یک ثانیه لینک برای شما باز می‌شود، اما واتس‌اپ چنین توانایی ندارد.
علت شماره ٩: ذخیره‌سازی کلود
در تلگرام تمام چت‌ها، تصاویر، فایل‌ها و همه‌چیز در رایانه‌های آنها ذخیره می‌شود، اما نه آن‌طور که فکر کنید اطلاعات شما را برای خودشان نگه می‌دارند، درواقع اطلاعات شما روی سرورها ذخیره می‌شود.
اما واتس‌اپ آنها را روی گوشی شما ذخیره می‌کند و گزینه‌ای برای ذخیره آنها در درایو گوگل یا کلود وجود دارد که آنها هم معمولا ظرفیت محدودی دارند، مگر آن‌که با پرداخت هزینه، ظرفیت بیشتری برای خود بخرید، به این معنی که خودتان مسئول هستید تا اطمینان حاصل کنید تاریخچه چت شما ذخیره و امن است. به این فکر کنید که ممکن است گوشی خود را از دست بدهید، در تلگرام هر چیزی که تا به آن روز داشته‌اید، برای‌تان می‌ماند، اما در واتس‌اپ باید به این فکر کنید که حافظه گوگل‌درایو یا آی‌کلودتان چقدر بوده و تا چه میزان را برای شما ذخیره کرده است. در تلگرام هر چند بار که در طول سال‌ها موبایل‌تان را تغییر دهید، هیچ نیازی ندارید تاریخچه چت‌تان را منتقل کنید یا نگران ذخیره‌کردن آنها باشید، هر بار که در موبایل جدیدتان، شماره‌تان را وارد می‌کنید، همه چت‌های‌تان را می‌توانید ببینید.
علت شماره ١٠: حجم فایل پشتیبانی‌شده
حداکثر اندازه فایل که می‌توانید به شخص دیگری در واتس‌اپ بفرستید ١٠٠ مگابایت است، اما در تلگرام ١,۵ گیگابایت است!
البته که دلایل دیگری هم وجود دارند، مثل ایموجی‌های تلگرام، سرعت بسیار بالای تلگرام و پیش‌نویس‌هایی که در آن وجود دارد. با همه این دلایل به نظرتان نباید تلگرام را به جای واتس‌اپ انتخاب کرد؟ به نظر من واتس‌اپ فقط به این دلیل محبو‌ب است که زودتر از تلگرام به دنیا آمده است، به‌طور طبیعی افراد هم راحت نیستند تا آن را با تلگرام عوض کنند، این دشواری مثل دشواری تغییر باشگاه محبوب است، به همین دلیل هم واتس‌اپ ١,۵‌میلیارد کاربر دارد و تلگرام ٢٠٠ میلیون. تنها چیزی که درباره واتس‌اپ لازم به ذکر است، تماس ویدیویی است که در تلگرام وجود ندارد، گرچه مردم در دنیا خیلی هم از این قابلیت استفاده نمی‌کنند.
و آخرین نکته این‌که کدام یک امن‌تر است، در بین دلایل به آن اشاره‌ای نشد، اما بهتر است که اعتماد کنید تلگرام در این زمینه برنده خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *