پدیده تازه بازار کار ایران که به شما مشاوره می‌دهد جذاب‌تر باشید / استایلیست ها

سایت بدون -جلوی عنوان شغل‌شان نوشته‌اند:  «استایلیست». پدیده جدید بازار کار ایران. آنها درواقع ‏مشاوره‌هایی هستند که به شما می‌گویند چطور جذاب‌تر به نظر برسید! چه لباسی بپوشید؟ استیل ‏نشستن‌تان چطور باشد؟ کدام قسمت حرف زدن و فن‌بیان‌تان مشکل دارد؟ ژست‌های‌تان چگونه باشد و ‏‏… بعضی از آنها دفترکار دارند و در خانه‌های مد و زیبایی یا آتلیه‌های گرانقیمت عکاسی فعالیت ‏می‌کنند و برخی دیگر مشاوره‌های آنلاین و غیرحضوری می‌دهند. مشتریان استایلیست‌های ایرانی ‏فقط بازیگران و ورزشکاران نیستند، آنها به «شهروند» می‌گویند که عده زیادی از جوانان و نوجوانان ‏ایرانی که دوست دارند در فضای مجازی چهره شوند، مشتریان استایلیست‌ها هستند. به جز این، ‏بسیاری از مدیران برندها و بیزنس من‌ها و حتی افرادی که می‌خواهند جلوی دوستان و آشنایان‌شان ‏جذاب و بااعتماد به نفس برسند، مشتریان استایلیست‌ها هستند.‏
استایلیست‌ها دستمزدهای متفاوتی دارند که از جلسه دو ساعته استایلیست‌های ارزان با ٢٠٠‌هزار ‏تومان حق مشاوره شروع می‌شود تا استایلیست‌هایی که دستمزدهای ٣ تا ۴‌میلیون تومانی دارند. ‏
مشاوره استایل با ویدیو چت ‏
جلسه مشاوره دارند و سی‌دی‌ها و جزوه‌های آموزشی تهیه می‌کنند و می‌فروشند. مشاوره‌های‌شان می‌‏تواند حضوری یا از طریق ویدیوچت باشد. کسب و کار تازه‌ای که این روزها در ایران جای ‏خود را باز کرده و به سرعت رایج می‌شود. ‏
حالا با زیر و رو کردن شبکه‌های اجتماعی، کلی استایلیست پیدا می‌کنید که چند صد‌هزار فالوور هم ‏دارند و هر روز با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ خودشان را به‌عنوان استایلیست معرفی می‌کنند. ‏استایلیست‌هایی که آموزش خاصی ندیده‌اند و ارزان هستند. ‏
یکی از همین استایلیست‌های دنیای مجازی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «من دوره آموزشی ‏خاصی را سپری نکرده‌ام، اما وقتی می‌بینم سبک لباس پوشیدنم مورد توجه فالوورهایم قرار گرفته، این ‏شغل را برای خودم انتخاب کرده‌ام. به همین دلیل چند وقتی می‌شود که به کسانی که متقاضی هستند ‏مشاوره می‌دهم. در واقع افراد برایم عکس می‌فرستند و من به آنها می‌گویم بهتر است چه لباسی و چه ‏مدلی بپوشند. یا این‌که برای نحوه رفتار و صحبت کردن در مناسبت‌ها و مراسم‌های مختلف بهشان ‏مشاوره می‌دهم. مشاوره‌هایم هم از ٢٠٠‌هزار تومان شروع می‌شود و بالاتر می‌رود. اتفاقا مشتریان ‏زیادی هم دارم، اما فعلا به صورت مجازی فعالیت می‌کنم.» این روزها افراد زیادی در اینستاگرام به ‏همین شکل فعالیت می‌کنند و به اسم استایلیست کسب درآمد می‌کنند.‏
مزون‌هایی با استایلیست‌های گرانقیمت
این ماجرا فقط منحصر به فضای مجازی نمی‌شود. این روزها مزون‌های زیادی هم هستند که در آنها ‏افرادی با عنوان استایلیست را استخدام می‌کنند. استایلیست‌ها با طراحان تفاوت دارند. در واقع ‏استایلیست‌هایی که این روزها در مزون‌های شمال شهر فعالیت می‌کنند نقشی در طراحی لباس‌ها ‏ندارند، بلکه فقط به مشتریان مشاوره می‌دهند که چه انتخابی برای آنها مناسب‌تر است.‏
م.روشندل یکی از استایلیست‌هایی است که در خانه مدی در فرمانیه فعالیت می‌کند. او می‌گوید یک ‏سال در انگلیس دوره مد و طراحی گذرانده و به مشتریان این مزون که از معروف‌ترین و گرانقیمت‌‏ترین مزون‌های تهران است مشاوره می‌دهد. او درباره نحوه کارش می‌گوید: «سال‌هاست در اروپا ‏سوپراستارها و حتی مردمان عادی برای این‌که چطور لباس بپوشند و چطور رفتار کنند از استایلیست‌ها ‏کمک می‌گیرند، اما این موضوع در ایران هنوز خیلی جا نیفتاده است. اگرچه افراد عادی هم در اروپا از ‏استایلیست‌ها برای بهتر شدن ظاهر و حتی رفتارشان کمک می‌گیرند، اما در ایران این موضوع فعلا ‏بین سوپراستارها رواج پیدا کرده. بعضی‌ها فکر می‌کنند کار استایلیست‌ها صرفا این است که به ‏مشتریان خود بگویند چه لباسی و چه رنگی بپوشند، اما واقعیت اینجاست که کار اصلی ما این است که ‏افراد بتوانند از ظاهر و حتی باطن خود لذت ببرند و خودشان را دوست داشته باشند. ما به آنها می‌گوییم ‏با چه رنگ و چه مدل لباسی می‌توانند حال بهتری داشته باشند و چه پوششی برای‌شان مناسب‌تر ‏است.»‏
خانم استایلیست درباره قیمت‌های مشاوره‌اش می‌گوید:  «قیمت‌ها متفاوت هستند. بعضی‌ها قرارداد می‌‏بندند و بعضی‌ها هم به مشاوره‌های یک ساعته رضایت می‌دهند. در کل قیمت مشاوره‌های من از یک ‏میلیون تومان شروع می‌شود. یعنی اگر بخواهم برای یک مراسم استایل طراحی کنم بیشتر از یک ‏میلیون تومان می‌گیرم. قیمت‌ها بسته به این‌که مشتری چه چیزی می‌خواهد، تفاوت دارد. اگر فقط ‏طراحی استیل ظاهری باشد بین یک و نیم تا دو‌میلیون تومان دستمزد می‌گیرم و اگر قرار به آموزش‌‏های دیگر باشد هم دستمزدم بیشتر می‌شود. اگر هم قرار باشد که به صورت دایم به کسی مشاوره بدهم و ‏برایش طراحی کنم، قرارداد می‌بندیم.» این خانم که از استایلیست‌های معروف تهران است می‌گوید که ‏یک استایلیست باید امضایش پای کارهایش باشد.‏
مشتری بیزنس من داریم
م.آ هم یکی از خانم‌های استایلیست معروف در تهران است که به همراه همسرش در خانه مدی کار می‌‏کند که اغلب سوپراستارهای سینما لباس‌های خود را از آن خریداری و با استایلیست‌های آن همکاری ‏می کنند. این خانه مد که با شرکت‌های مد خارجی هم همکاری می‌کند نام آشنایی برای استارهای ‏ایرانی است. یکی از استایلیست‌های این خانه مد از وضع این روزهای به ظاهر استایلیست‌های ‏ایرانی انتقاد کرده و می‌گوید:  «این روزها هرکسی که فکر می‌کند خوش‌تیپ است خودش را ‏استایلیست معرفی می‌کند. در صورتی که برای استایلیست شدن باید دوره‌های آموزشی زیادی را ‏گذراند. دوره‌هایی که علاوه بر دانش مد و طراحی، شامل دانش روانشناسی و جامعه‌شناسی هم می‌‏شود. ‏
او می‌گوید دانش مشتریان ایرانی این روزها نسبت به استایلیست‌ها بیشتر شده و درحال حاضر ‏مشتریانی هم داریم که مثلا بیزنس من هستند و برایشان اهمیت دارد هر روز چه لباسی بپوشند. ما نه ‏تنها به آنها مشاوره می‌دهیم که برای هر مناسبت و شرایطی چه لباسی بپوشند، بلکه می‌گوییم چطور ‏رفتار کنند و چه سبک زندگی را برای خود انتخاب کنند.» این استایلیست درباره قیمت مشاوره و ‏طراحی‌هایش هم می‌گوید:  «این طور نیست که بگوییم مثلا یک کت و شلوار برای شما طراحی می‌کنیم ‏و هزینه‌اش می‌شود فلان قدر. ما با افراد قرارداد امضا می‌کنیم که مبلغ قراردادها براساس مواردی که ‏قرار است برایشان طراحی کنیم و بهشان مشاوره دهیم، مشخص می‌شود.»‏

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل«نگاه به دست ننه کن مثل ننه غربیله کن»

سایت بدون – غربیله کردن همان غربال کردن است و به به فرآیند الک کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *