پرسوناها چه هستند و چگونه می‌توانیم آنها را بسازیم؟/خلق مشتریان خیالی

سایت بدون – پیش از شروع طراحی یک محصول، این نکته خیلی مهم است که بدانید نیازهای کاربران چه هستند. سر زدن به اکانت‌های کاربران می‌تواند به ارزیابی درستی از نیازمندی‌های کاربران و سن آنها و در زمینه نابرابر، کمک زیادی کند. با ساخت پرسونا می‌توانید به این اهداف به‌راحتی دست پیدا کنید. آلن کوپر از پیشگامان توسعه نرم افزار، اولین پرسونا را با همکاری شریکش در دهه ۸۰ ساخت. در این گزارش به شما خواهیم گفت چگونه می‌توانید پرسونای مرتبط با کسب و کار خود را تهیه کنید. پرسونا، یعنی یک یا چند شخصیت خیالی که کاربران بالقوه محصول را با خواسته‌های معمولی کاربران نشان می‌دهد. این پرسوناها از طریق جست‌وجوهای کمی و کیفی به‌وجود آمده‌اند. پرسونا پاسخگوی سؤال: «ما برای چه کسانی طراحی شده‌ایم؟»است. این ابزار، ابزاری قدرتمند مبتنی بر یافته‌های تحقیقاتی است که با بهینه‌سازی تحقیقات ux به ایجاد عملکرد محصول کمک می‌کند و البته فقط نشان دهنده یک کاربر نیست، بلکه نشان دهنده تمام کاربران است. می‌توان آن را به‌عنوان شخصیت‌معمولی از ویژگی‌های رفتار، نگرش، مهارت و زمینه‌هایی کاربران بالقوه درک کرد.  چگونه پرسونا بسازیم؟
روش‌های جست‌وجو را تعیین کنید: اولین گام این است که بدانید مشتری‌ها یا کاربران بالقوه شما چه کسانی هستند و بعد از آن کاری که باید بکنیم این نیست که از هیچی بخواهیم فکر کنیم، بلکه افراد مختلف را در زمینه‌هایی مانند سن، سطح تحصیلات، جنسیت و … بررسی کنیم.
روش‌های معمول تحقیق شامل پرسشنامه آنلاین یا آفلاین و مصاحبه‌های حضوری است. البته پرسشنامه سریع‌تر است و می‌تواند داده‌های بیشتری را جمع آوری کند اما انتزاعی‌تر است. در عوض مصاحبه‌ها زمان زیادی می‌برند اما اطلاعات بیشتر و ارزشمندتری را به شما می‌دهند.
پیدا کردن کاربران: گروه طراحی یا دسته‌بندی محصول می‌تواند سوالاتی را مطرح کند یا موضوعات و پیشنهاداتی درباره اطلاعات بدهند تا مشخص کنند کاربران آنها چه کسانی هستند.
پس از انجام تمام کارهایی که در بخش قبلی گفته شد، باید داده‌هایی که به‌دست آمده را آنالیز کنید تا بفهمید کاربران چه کسانی هستند و تعدادشان چه قدر است.
ساخت نظریه: در این بخش، کار اصلی این است که تفاوت بین همه کاربران بالقوه را براساس نتایج تحقیقات به‌دست آورید. بعد از آن‌ که یادداشت کردید چه تفاوت‌هایی ممکن است باشد، باید نظریه‌ای بسازید که چرا چنین نامعادلاتی بین آن کاربران بالقوه وجود دارد. پس از آن باید تصویر انتزاعی آن دسته از کاربران مشخص را بسازید.
اعتبارسنجی‌ها: کارهای مورد نیاز عبارت است از این که بفهمید پرسوناها از چه چیزی خوش‌شان می‌آید و از چه چیزی خوش‌شان نمی‌آید و نیازهای داخلی او را بفهمید. همچنین متوجه شوید در چه موقعیتی کاربر از آن محصول به‌خصوص استفاده می‌کند.
                    الگوهای کاربران: با دسته بندی اطلاعاتی که در بخش‌های قبلی به‌دست آمد، گروه طراحی می‌تواند بررسی کند که آیا اعضا توانسته‌اند رفتار صحیح کاربران را پیدا کنند یا نه و با پایگاه داده بررسی کنند که آیا کاربر دیگر یا نیازهایی هست که وجود داشته باشد.
پایه و اساس داده‌های پرسونا: همان‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد، پرسونا مدل مشخصی از تصویر معمول مشتریان است که با اضافه کردن توضیحات بیشتر این تصویر از پرسونا را ارزشمندتر و غنی‌تر می‌کنیم. این توضیحات براساس داده‌های به‌دست‌آمده جمع آوری می‌شود و همزمان هم باید اطلاعات شخصی دیگری را هم ارزیابی کنیم. این اطلاعات شامل تشخیص جنسیت، کار و عادت‌های روزانه کاربر است که می‌تواند استفاده کاربر را از محصول تحت تأثیر قرار بدهد. پس با کل این فرآیند در آخر، پرسونا هم می‌تواند در فرآیند طراحی و وجود آن مشارکت داشته باشد. تیم کسب و کار شما هم می‌تواند سؤالات نزدیک‌تری نسبت به عادات کاربر بپرسد، مانند «پرسونا به چیزی فکر می‌کند…؟» و «نظر شما درباره این عملکرد چیست؟»
طراحی سناریوی کاربرد و استفاده: در مرحله پایانی طراحی پرسونا، باید چند سناریو طراحی کنیم که در آن پرسونا نیاز داشته باشد از محصول استفاده کند تا محیط ساخته شده قابل قبول‌تر و واقعی‌تر باشد.
ویژگی‌های یک پرسونای خوب: یک پرسونای خوب می‌تواند از تحقیق تجربه کاربر گروه‌تان حمایت کند. مقصد نهایی پرسونا، ایجاد محصولی با تجربه عالی کاربر است. علاوه بر این، با ساخت پرسوناها زمانی که کاربر نیازمند تغییر است، گروه شما می‌تواند واکنش‌های سریع‌تری از خود نشان دهد. ابزار سریع و حرفه‌ای طراحی نمونه هم می‌تواند به گروه طراحی کمک کند تا نمونه فوق‌العاده‌ای با طراحی عالی تجربه کاربر ساخته شود اما پرسونا باید بتواند تیم شما را به طراحی عملکرد از توسعه داخلی هدایت کند. گرچه ساخت یک پرسونای عالی کار آسانی نیست اما ویژگی‌های پرسونای خوب شامل موارد زیر است:
بازتاب کافی از داده‌ها و نتایج تحقیقات داشته باشد.
وضعیت فعلی مصاحبه‌کنندگان را به جای انتظارات آنها از آینده را نشان دهد.
بیشتر از ایده آلیست بودن، واقعگرا باشد.
چالشی را به گروه پیشنهاد کند (البته ناممکن هم نیست)
کمک کند تا گروه بهتر بتواند کاربران را بفهمد.
نکات کلیدی هنگام ساخت پرسونا: پرسوناهاهم محدودیت‌های خود را دارند. مثلا به‌خاطر ویژگی‌هایی که براساس نیازهای کاربران ساخته شده، نمی‌تواند کیفیت کاربران جذب شده را بازتاب دهد و وقتی به اندازه کافی داده‌های پرسونا معمولی نباشد، می‌تواند از هدفی که داشته، دور شود. این نکته  خیلی مهمی است که باید هنگام ساخت پرسونای کاربران به آن توجه داشت.
در آخر، فقط یک تحلیل از توسعه محصول در جست‌وجوی تجربه کاربر وجود ندارد و ساخت پرسونا یکی از تحلیل‌ها و بررسی‌های ممکن است. اگر گروه‌تان نیاز داشته باشد یا تصمیم بگیرد تا پرسوناهای خاص خود را بسازد، باید فکر کنید چگونه باید پرسوناها را با تصویر واقعی‌تر و رایج‌تر کاربر بسازید و اجازه دهید تا این تصویر در تمام مراحل وجود داشته باشد.
علاوه بر این، جمع‌آوری بیشتر اطلاعات درمورد کاربر یکی از توانایی‌های مهم طراحان است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *