پس از افشای آزار جنسی تو سط یکی از مقامات بلند پایه /تنیسور چینی از روی زمین محو شد


ستاره تنیس چین فاش کرد، یکی از مقامات بلندپایه حکومت چین به او تجاوز کرده است. کمی بعد، این زن تنیسور گم شد و اکنون هیچ اثری از او نیست

نکتار گان / یونگ ژیونگ
پنگ شوای، خانم تنیسور چینی و ۳۵ ساله که سابقه قهرمانی در قسمت دونفره ویمبلدون و اوپن فرانسه را دارد، معاون نخست وزیر، ژانگ گائولی را متهم کرد که او را مورد تجاوز جنسی قرار داده اما آن چه در ادامه روی داد، دنیا را بهت زده کرده است.

شروع داستان
پنگ شوای در ویبو، شبکه اجتماعی چینی‌ها، نوشت ژانگ -که الان ۷۵ ساله است- او را مورد آزار جنسی قرار داده. ژانگ آدم بانفوذی است و در دوره اول ریاست جمهوری ژی جینپینگ در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۲ به عنوان یکی از اعضای هفت نفره کمیته حاکم حزب کمونیست چین فعالیت می‌کرد و در سال ۲۰۱۸ از سمت خود به عنوان معاون نخست وزیر بازنشسته شد.
پنگ در متنی که شبیه به یک نامه خطاب به ژانگ است، نوشت: «چرا برگشتی و من را به خانه‌ات بردی تا به من تجاوز کنی؟ بله من هیچ شاهدی نداشتم و البته غیرممکن است که شاهد داشته باشم. نمی‌توانم توصیف کنم چقدر حالم از خودم به هم می‌خورد و بارها از خودم سؤال کردم آیا من انسانم؟ مثل مرده‌ها بودم، نمی‌توانستم باور کنم این کارها با من شده.»
جنبش MeToo در چین، دانشگاهی‌ها، کارمندان سازمان‌های غیردولتی و سلبریتی‌ها را هدف قرار داده و نتایج متفاوتی به دنبال داشته اما این نخستین بار است که قلب حزب کمونیست را نشانه می‌گیرد.
لوی پین، فعال مشهور حقوق زنان که خودش چینی است اما در نیویورک زندگی می‌کند، می‌گوید: «باید متوجه شویم چرا پنگ شوای تصمیم گرفته حرف بزند، خیلی‌ها جرأت این کار را ندارند چون ممکن است به قیمت جان خودشان و خانواده‌شان تمام شود.» علاوه بر حساسیت سیاسی، این رسوایی چند روز قبل از جلسه بسیار مهم احزاب در پکن صورت می‌گیرد که می‌تواند راه را برای سومین دوره ریاست جمهوری ژی جینپینگ هموار کند.

سانسور فراگیر
با انتشار پست پنگ، سانسوری بی‌سابقه و همه جانبه رخ داد. پست طولانی او ساعت ۱۰ شب منتشر شد اما بعد از نیم ساعت حذف شد. اسکرین شات‌های آن به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما آنها هم سانسور شدند به علاوه پست‌های دیگری که به این موضوع مربوط می‌شد. اکانت معروف پنگ که بیش از نیم میلیون فالوئر داشت، در ویبو فعال است اما از جست‌وجو خارج شده است، کامنت‌ها در پست‌های قبلی او هم بسته شده.
به عنوان نشانه‌ای از سانسور بی‌سابقه، حتی کامنت‌های یک صفحه بحث درباره تنیس در ویبو هم بسته شده و منابع مخالف با این رسوایی هم حذف شده‌اند.
در «دوبان» وب‌سایت چینی مرور فیلم‌های سینمایی-چیزی مشابه IMDB- صفحه سریال کره‌ای با عنوان «نخست وزیر و من» بسته شد بعد از آنکه کاربران در زیر آن به موضوع پنگ پرداختند.
در کنار همه این سانسورها، از سرنوشت خانم پنگ هم خبری در دست نیست.
اتهامات
حدود سه سال پیش، ژانگ بعد از بازنشستگی‌اش، پنگ را به خانه خود دعوت کرده تا با هم تنیس بازی کنند و همان موقع او را مجبور به برقراری رابطه جنسی کرده است در حالی که این کار با توهین و تحقیر بسیار همراه بوده. همسر ژانگ که در این ماجرا حضور داشته نیز به شدت مورد حمایت حاکمیت است. پنگ نوشته ژانگ در تمام مدت حضور پنگ نگران بوده مبادا او چیزی را ضبط کند.

یک زن قدرتمند
با وجود سانسور شدید، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به تعریف از پنگ پرداخته‌اند. یک بلاگر مشهور با بیش از ۲۰۰ هزار فالوئر نوشته: «پنگ فوق‌العاده قوی است اما در آن موقعیت چقدر ناامید و بی‌پناه بوده، امیدوارم کسی برایش دردسر درست نکند، چیز دیگری نمی‌توانم بگویم.»یک نفر دیگر هم پست گذاشته: «پست پاک می‌شود، حساب مسدود می‌شود و عدالت ناپدید می‌شود فقط درد قربانیان باقی می‌ماند.» هر دو پست حذف شد.قربانیان خشونت جنسی در چین با سختی‌های بسیاری مواجه می‌شوند که در صورت حضور مقامات سیاسی این سختی دوچندان می‌شود هرچند در سال‌های اخیر زنان این جسارت را پیدا کرده‌اند که درد نهان خود را علنی کنند.

نگرانی‌ها بیشتر می‌شود
بعد از حدود دو هفته که از انتشار پست خانم پنگ و گم شدن خود او گذشته، رسانه‌های دولتی چین با ارسال ایمیلی به فدراسیون جهانی تنیس(WTA) از سلامت او خبر داده‌اند که نگرانی‌ها در مورد او را بیشتر کرده است. این در حالی است که عده زیادی از تنیس بازهای طراز اول از جمله نوواک جوکوویچ، سرنا ویلیامز و نائومی اوزاکا نسبت به سلامت پنگ که بعد از انتشار پستش کسی از او خبر ندارد، ابراز نگرانی کرده‌اند.در این پست که گویا از زبان پنگ و به دست او نوشته و توسط شبکه تلویزیونی دولتی CGTN ارسال شده، آمده است: «سلام به همه. من پنگ شوای هستم. اخبار اخیری که در وب‌سایت رسمی فدراسیون جهانی تنیس منتشر شده، صحت ندارد. من گم نشده‌ام، جایم هم خیلی خوب است. من فقط در خانه استراحت می‌کنم و همه چیز روبه‌راه است. خیلی متشکرم که نگران حال من شدید. اگر فدراسیون جهانی تنیس بار دیگر می‌خواهد خبری درباره من منتشر کند، لطفاً با من صحتش را کنترل کند و بعد انتشار دهد. امیدوارم در آینده اگر فرصتی پیش آمد بتوانم به پیشرفت تنیس چین کمک کنم تا هر روز بهتر و بهتر شود. یک بار دیگر از توجه شما سپاسگزارم.»
این ایمیل نگرانی‌ها را بیشتر کرده و فدراسیون جهانی تنیس درباره اصالت آن مشکوک است. استیو سیمون رئیس WTA می‌گوید: «این ایمیل تنها نگرانی من را نسبت به وضعیت پنگ و شرایطی که سپری می‌کند، افزایش داده. برایم باور اینکه او این ایمیل را نوشته باشد و چنین شرایطی را سپری می‌کند، واقعاً سخت است. پنگ شوای در افشای این رسوایی جرأت زیادی به خرج داده اما WTA و سایر جهان به دلایل محکم برای اثبات شرایط خوب او نیاز دارد. من از طرق مختلف تلاش کردم با او تماس بگیرم اما بی‌فایده بود. پنگ شوای باید بتواند آزادانه صحبت کند و ادعایش با شفافیت تمام مورد بررسی قرار گیرد.»تنیس نویس‌های طراز اول مانند ژوزه مورگادو، یون ورتهام و ریم ابواللیل خواستار رسیدگی مجامع جهانی به این موضوع شده‌اند اما مقامات چینی همچنان در این پرونده سکوت پیشه کرده‌اند و فدراسیون تنیس این کشور از پاسخگویی در این مورد خودداری کرده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *