پیشنهادهای جدید برای ستاره ایرانی زنیت/سردار آزمون، راه خروج پراندلی از بحران است؟

سایت بدون – در نخستین روز آغاز مهلت نقل‌وانتقالات زمستانی دوباره بحث جابه‌جایی آماده‌ترین لژیونر کنونی فوتبال ایران داغ شده و این بار هم مجددا تیمی از ایتالیا خواستار به خدمت گرفتن سردار آزمون از زنیت سن‌پترزبورگ شده است. فیورنتینا تازه‌ترین مشتری این مهاجم گلزن ایرانی است که تلاش دارد تا در ژانویه او را به ترکیب خود اضافه کرده و خط حمله خود را با حضور او تقویت کند. تیمی که این روزها در نیمه‌پایینی جدول سری A حضور دارد و آمارش در فاز تهاجمی اصلا خوب نیست. با توجه به پیشنهادهایی که آزمون در تابستان داشت به نظر می‌رسد توافق با فیورنتینا نمی‌تواند چندان منطقی باشد و این ستاره ایرانی با توجه به درخششی که در دو فصل اخیر داشته می‌تواند به گزینه‌های بسیار بهتری فکر کند.

بررسی کارنامه آزمون

این خبر نخستین بار در صفحه توئیتر پائولو بارجیجیا، خبرنگار ایتالیایی منتشر شد و او از تمایل باشگاه فیورنتینا برای به خدمت گرفتن آزمون خبر داد. پس از آن سایت‌های هواداری بنفش‌ها نیز به این خبر پرداختند و آزمون را گزینه‌ای مناسب برای این باشگاه معرفی کردند. سایت «توتی‌تلنتی» ایتالیا در گزارشی از احتمال این جابه‌جایی و شرایط آزمون می‌نویسد: «فیورنتینا برای تقویت خط حمله خود به سراغ یک گزینه ایرانی رفته و می‌خواهد سردار آزمون را به ترکیب خود اضافه کند. این مهاجم ملی‌پوش که متولد ۱۹۹۵ است پیش از این مورد توجه تیم‌های میلان، ناپولی و لاتزیو نیز قرار گرفته بود. این مهاجم ۱۸۶ سانتی‌متری و ۷۹ کیلوگرمی متولد ایران است و هم‌اکنون در زنیت روسیه عضویت دارد که قراردادش تا تابستان ۲۰۲۲ نیز دارای اعتبار است.


آزمون فوتبالش را در تیم سپاهان کشورش آغاز کرد اما خیلی زود در مسیر پیشرفت قرار گرفت و راهی روسیه شد تا برای رابین‌کازان بازی کند. نخستین حضور او در ترکیب این تیم به سال ۲۰۱۳ و دیدار مرحله انتخابی رقابت‌های لیگ اروپا بود که با برتری یک بر صفر این تیم برابر جاگودینا همراه بود. در آن فصل او در مجموع ۱۴ بازی در لیگ روسیه برای کازانی‌ها انجام داد و ۴ گل نیز زد. فصل بعد اما در ۱۳ بازی تنها یک گل زد تا با انتقالی قرضی راهی روستوف، دیگر تیم روسی شود. حضور در این تیم برای او خوب بود و در طول یک سال‌ونیم حضورش در این باشگاه ۳۵ بار پیراهن تیمش را به تن کرد و ۱۲ گل نیز به ثمر رساند.
این درخشش باعث شد تا روستوف قرارداد این مهاجم ایرانی را در ازای ۳/۲ میلیون یورو دائمی کند. فصل بعد آزمون با ۲۷ بازی و ۷ گل زده عملکرد خوبی برای روستوف داشت اما در پایان این فصل دوباره به رابین‌کازان برگشت که در یک فصل‌ونیم حضور دوباره در این باشگاه ۹ گل در ۴۰ بازی به ثمر رساند. در فوریه سال ۲۰۱۹ زنیت سن‌پترزبورگ او را با پرداخت ۱۲ میلیون یورو به خدمت گرفت و این مهاجم آماده در نیم‌فصل دوم برای این تیم ۹ گل به ثمر رساند و در قهرمانی تیمش تاثیرگذار بود. فصل گذشته بهترین فصل فوتبالی او بود و موفق شد با زدن ۱۷ گل در ۲۸ مسابقه عنوان آقای‌گلی لیگ را تصاحب کند.

سردار همچنین در لیگ قهرمانان نیز دو گل زد اما تیمش درنهایت نتوانست از مرحله گروهی این مسابقات صعود کند. او در این فصل هم عملکرد خوبی در ترکیب تیمش داشته و در ۱۵ مسابقه موفق شده ۱۱ بار دروازه حریفان را باز کرده و مدعی اصلی عنوان آقای‌گلی در این فصل هم محسوب می‌شود.»


این سایت در ادامه درباره حضور او در فوتبال ملی و درخشش در این رده نوشته است: «آزمون در سال ۲۰۱۲، ۳ بازی برای تیم زیر ۱۹ سال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا انجام داد اما نخستین حضورش در ترکیب تیم ملی بزرگسالان ایران به ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵ برمی‌گردد. او پس از حذف ایران از مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه از تیم ملی ایران خداحافظی و اعلام کرد که دیگر قصد پوشیدن پیراهن این تیم را ندارد. دلیل این تصمیم انتقاداتی بود که از او در جریان این تورنمنت شد اما مدتی بعد تصمیمش را عوض کرد و دوباره دعوت به تیم ملی ایران را پذیرفت.

به این ترتیب او در ترکیب ایران برای رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۱۹ قرار گرفت و در جریان این تورنمنت ۴ گل هم برای این تیم به ثمر رساند اما نتوانست به موفقیت تیمش در این مسابقات کمک کند. هم‌تیمی‌های او در نیمه‌نهایی مغلوب ژاپن شدند و از دور مسابقات کنار رفتند. او هم‌اکنون ۵۰ بازی ملی در کارنامه دارد و ۳۲ گل نیز برای تیم ملی ایران به ثمر رسانده است.»

همبازی ریبری و شاگرد پراندلی

آزمون در این فصل درحالی توانسته آمار گلزنی خوبی را از خود به جا بگذارد که در مقطعی از فصل مصدوم شد و در ۴ مسابقه لیگ و همچنین دو دیدار مهم اروپایی زنیت نتوانست تیمش را همراهی کند. با این حال او با ۱۱ گل زده در کنار آرتم زیوبا، زوج خود در خط حمله زنیت صدرنشین جدول گلزنان لیگ است. عملکرد درخشان این مهاجم جوان باعث شده تا مورد توجه باشگاه‌های بزرگی قرار بگیرد اما ظاهرا دل‌کندن از لیگ روسیه برایش بسیار دشوار است و تاکنون به هیچ پیشنهاد خارج از لیگ این کشور جواب مثبت نداده است.
عملکرد عالی او در فصل قبل باعث شد تا در تابستان باشگاه‌های زیادی به سراغ او بروند که مهم‌ترین آنها میلان، ناپولی و البته آرسنال انگلیس بودند. سردار پیش از این با پیشنهاد خوب تیم لاتزیو مواجه شده بود و پس از آن نیز دو تیم میلان و ناپولی به‌صورت جدی خواستار خرید او بودند. البته به نظر می‌رسید او در لیست نفرات مدنظر رالف رانگنیک قرار دارد اما پس از اینکه استفانو پیولی در سمت خود ابقا شد، تمایل روسونری به خرید آزمون کمرنگ شد. ناپولی هم درنهایت ویکتور اوسیمن را برای تقویت خط حمله خود به خدمت گرفت و به نوشته رسانه‌های ایتالیایی بر سر مبلغ قرارداد با زنیت به توافق نرسید.
آرسنال، وستهام و حتی اورتون در لیگ جزیره از دیگر تیم‌هایی بودند که در ماه‌های گذشته بحث پیشنهاد آنها برای خرید آزمون مطرح شد اما درنهایت هیچ‌کدام خیلی جدی نشد و البته به نتیجه‌ای هم نرسید تا آزمون فصل جدید را هم با زنیت آغاز کند. حالا با باز شدن پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی بار دیگر پرونده جابه‌جایی این مهاجم ایرانی گشوده شده و بار دیگر تیمی از ایتالیا خواهان خرید اوست. فیورنتینا که در سال‌های دور ستاره‌هایی چون گابریل باتیستوتا و روبرتو باجو را در ترکیب خود داشت در این فصل نتوانسته تا پایان هفته چهاردهم عملکرد خوبی در سری A داشته باشد.
بنفش‌ها فصل پیش با به خدمت گرفتن فرانک ریبری، ستاره فرانسوی سابق بایرن مونیخ موفق شدند در پایان رتبه دهم را کسب کنند و با ۵۱ گل زده عملکرد نسبتا خوبی در خط حمله داشتند. با این حال این تیم امسال در ۱۴ بازی خود تنها ۱۴ امتیاز به دست آورده و در رتبه چهاردهم جدول قرار دارد. شاگردان چزاره پراندلی، سرمربی سابق تیم ملی ایتالیا در این فصل یکی از ضعیف‌ترین خطوط حمله لیگ را در‌اختیار دارند و در این مدت تنها ۱۶ بار موفق به گلزنی شده‌اند.
این تیم اگر‌چه در خط حمله خود نفراتی چون ریبری، دوسان ولاهوویچ و کریستین کوامه و پاتریک کورتونه را در اختیار دارد اما به وضوح در این بخش دچار مشکل است و هواداران این تیم معتقدند هر چه زودتر باید فکری برای حل این معضل انجام شود. پراندلی در دیدارهای اخیر تیمش بیشتر از زوج ریبری و ولاهوویچ در خط حمله استفاده می‌کند که ترکیبی از تجربه و جوانی است. مهاجم صربستانی و ۲۰ ساله فیورنتینا به‌تازگی به تیم ملی کشورش نیز دعوت شده و به نظر می‌رسد آینده درخشانی پیش رو داشته باشد. با این حال فیورنتینا نیاز به خریدهای تازه در این قسمت دارد تا بتواند خود را از منطقه خطر دور کند. بهترین نتیجه پراندلی و تیمش در آخرین دیدار آنها در لیگ به‌دست آمد که موفق شدند در زمین یوونتوس قدرتمند و قهرمانی ۹ دوره گذشته لیگ با سه گل به برتری برسند و شرایط خود را در جدول بهتر کنند. آنها امشب در ادامه رقابت‌های لیگ میزبان بولونیا هستند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *