چرا امباپه در پاریس ماند؟/ داغ دل مادریدی ها

۱ داغ امباپه بر دل مادرید!
پنج سال و دو ماه قبل یعنی در مارس ۲۰۱۷ ماجرای کیلیان امباپه شروع شد، وقتی ستاره وقت موناکو مورد توجه رئال مادرید قرار گرفت. او در ترکیب موناکو می‌درخشید و تیمش را تا مراحل پایانی لیگ قهرمانان هدایت می‌کرد؛ او پتانسیل کهکشانی شدن را داشت. چند ماه بعد مارکا در گزارشی اختصاصی خبر داد دو باشگاه در کلیات به توافق رسیده‌اند که امباپه با ۱۸۰ میلیون یورو به رئال برود، در کتاب اخیر امباپه این گزارش تأیید شده اما همان‌طور که خود امباپه گفته او به این نتیجه رسیده که رفتن به رئال مادرید زود بود و در آخرین لحظه این انتقال منتفی شد. آن موقع او می‌خواست در فرانسه بماند و از اینکه در تیمی مثل رئال مادرید چه فرصتی به دست می‌آورد، مطمئن نبود.

۲ اولین تلاش بی‌نتیجه
در تابستان ۲۰۱۷ رئال نتوانست امباپه را بگیرد اما در پنج سال بعد از آن هم تمام تلاششان را برای آوردن ستاره پاری‌سن‌ژرمن به اسپانیا کردند. راهی طولانی و سخت طی شد، رئال بارها در سایه فعالیت کرد، صبر کرد و از نظر اقتصادی وضعیت را سنجید تا یک معامله بی‌سابقه را ترتیب دهد تا در کورس رقابت برای داشتن امباپه عقب نیفتد. بعد از آنکه با پاری‌سن‌ژرمن قرارداد بست، امباپه از صفحه اول روزنامه‌ها رفت اما از برنامه‌های رئال نه. فلورنتینو پرس همیشه می‌گفت کهکشانی بعدی امباپه است؛ رئال به طراحی پروژه ورزشی بعدی خود ادامه داد اما همیشه امباپه را زیر نظر داشت.

۳ کارهای خاموش در سال‌های اول
بعد از مدتی فعالیت خاموش و اقدامات رسانه‌ای، امباپه دوباره در تابستان ۲۰۱۹ مقصد اول رئال شد. آن موقع پاریس تلاش برای تمدید قرارداد مهاجم فرانسوی را آغاز کرده بود و برای اولین بار جواب منفی شنید. نقشه راه مادرید در حال عملی شدن بود، آنها نیاز داشتند امباپه در برابر پیشنهاد تمدید قرارداد پاری‌سن‌ژرمن مقاومت کند. در اثنای تقویت احتمال رفتن امباپه به رئال مادرید، وادیم واسیلیف، رئیس موناکو از صحبتش با امباپه پرده برداشت:«او به من گفت رئال مادرید منتظرش می‌ماند. زین‌الدین زیدان او را بتدریج به خودش نزدیک می‌کند. خودش باید درباره آینده تصمیم بگیرد. کسی خبر ندارد، الان بازیکن پاریس است اما گفته آرزویش همیشه بازی در رئال مادرید بوده.»

۴ نقطه اوج داستان
در تابستان ۲۰۲۱، داستان امباپه به نقطه اوج می‌رسد. انتظار می‌رود به رئال مادرید برود و پاریس زیر فشار قرار می‌گیرد. یا باید او را بفروشند یا ریسک از دست دادن باارزش‌ترین سرمایه‌شان در برابر هیچ را به جان بخرند. رئال مادرید به پیروزی نزدیک است. سفیدها جواب مثبت امباپه و پول لازم برای خریدن او را دارند اما تنش میان دو باشگاه به خاطر پروژه ناکام سوپر لیگ اروپا افزایش یافت. لئوناردو گفت:«باید محروم شوند. دو سال است که درباره امباپه حرف می‌زنند و این بی‌احترامی است.» تابستان تمام شد و پاریس تصمیم گرفت او را نفروشد. امباپه خودش اعتراف کرد آماده جدایی و رفتن به مادرید بوده است.

۵ ژانویه ۲۰۲۲
تاریخ رؤیایی رئال مادرید که خیلی وقت منتظرش بود، رسید آن هم همان‌طور که آنها می‌خواستند: ژانویه ۲۰۲۲ رسید در حالی که امباپه قراردادش را امضا نکرد و اجازه داشت با هر باشگاهی که می‌خواهد، مذاکره کند. در این چند ماه اتفاقات زیادی افتاد اما هر دو طرف کاملاً حواسشان جمع بود. حتی در بازی پاری‌سن‌ژرمن با رئال مادرید در لیگ قهرمانان، امباپه اجازه بازی در سانتیاگو برنابئو را به دست آورد و در همان بازی اختلاف مدیران دو باشگاه به تصویر کشیده شد. بعد مادر امباپه به قطر رفت و خبر تمدید قرارداد با ارقامی نجومی لو رفت. امباپه دوباره به مادرید رفت اما این بار برای استراحت و به همراه دو هم‌تیمی‌اش که سابقه بازی برای رئال مادرید را داشتند: اشرف حکیمی و سرخیو راموس. مجموعه‌ای از اتفاقات، تعادل این موازنه را به ضرر یکی و به نفع دیگری به هم زد. پایان غیرمنتظره‌ای برای این داستان رقم خورد که برای رئال مادرید ناامیدکننده و برای پاری‌سن‌ژرمن افتخارآمیز بود.

کیلیان شبیه مسی و رونالدو نیست
امباپه ترجیح داد نیمار باشد
کیلیان امباپه کاری کرد که ۹۹درصد آدم‌ها می‌کنند، او پول را انتخاب کرد اما نه فقط پول بلکه پیشنهادی که رد کردنش واقعاً سخت است؛ این تحلیل نویسنده روزنامه اسپانیایی مارکا است. این روزنامه که حامی تیم مادریدی به حساب می‌آید در مقالات مختلفی به انتقاد از تصمیم امباپه در نپیوستن به رئال مادرید پرداخت.
این مقاله این‌طور ادامه پیدا می‌کند:؟«امباپه در فهرست ورزشکارانی که بالاترین دستمزد را می‌گیرند، صدرنشین می‌شود با اختلاف زیاد ضمن اینکه می‌تواند در همه سطوح باشگاه پاری‌سن‌ژرمن اعمال نظر کند. تا اینجای کار قابل قبول و البته کاملاً قابل درک است.
از نظر ورزشی اما تصمیم او توجیهی ندارد. او انتخاب کرد نیمار باشد، سر موش، به جای اینکه کریستیانو رونالدو یا لیونل مسی باشد که دندان شیر هستند.
جای تعجب دارد که بازیکن برزیلی کنار دستش است و او متوجه نشده مسی که اسطوره تاریخ باشگاه بارسلونا شد در آغاز سال‌های بازنشستگی به پارک دو پرنس آمده. یا سرخیو راموس که چهار قهرمانی اروپا با رئال مادرید به دست آورده، بازنشستگی طلایی خود را در پاریس سپری می‌کند. الگوی امباپه، رونالدو مدتی به پاری‌سن‌ژرمن جواب منفی داده اما بعد از پنج قهرمانی اروپا و پنج توپ طلا شاید میلش بکشد به آنجا برود.
امباپه اما نمی‌تواند. او ترجیح داده در یک پروژه معمولی بماند، با برج ایفل عکس بگیرد یا برادرش، رئیس‌جمهور مکرون و با پول‌های نفتی زندگی کند. باید قبول کرد که امباپه دیگر برای رئال مادرید بازی نمی‌کند یا به عبارت بهتر، رئال دیگر برای او پیشنهاد نمی‌دهد و در این صورت می‌توان گفت امباپه با جام‌های اروپایی کمتری نسبت به ناچو فرناندس از دنیای فوتبال خداحافظی می‌کند که می‌تواند هفته آینده در پاریس پنجمین قهرمانی‌اش را جشن بگیرد. شاید امباپه فرصت لازم برای رسیدن به خسوس وایخو را هم نداشته باشد.
او در لیگ یک می‌ماند و با متز، آنژه، برست و لوریان بازی می‌کند. کاملاً قابل احترام هستند اما هرگز نمی‌توانند رویای بزرگ او را محقق کنند که بهترین در جهان بودن
است.
به نظر نمی‌رسد پاری‌سن‌ژرمن بهترین باشگاه برای نیل به آرزوها باشد، هر چند امتیازات جدیدی از جمله قدرت تصمیم‌گیری و اعمال نظر در انتخاب مربی و هم‌تیمی‌ها به دست آورده و از این جهت پاریس بهترین جا است.
رئال مادرید قطعاً جای بزرگتری برای رسیدن به آرزوها است. در واقع شنبه آینده که امباپه از پای تلویزیون فینال لیگ قهرمانان اروپا را تماشا می‌کند، شاید فاصله‌اش با افتخارات اروپایی رئال به ۱۴ جام قهرمانی برسد و آن موقع شاید پشیمان شود از تصمیمی که گرفته است.»

امباپه در فهرست ورزشکارانی که بالاترین دستمزد را می‌گیرند، صدرنشین می‌شود با اختلاف زیاد ضمن اینکه می‌تواند در همه سطوح باشگاه پاری‌سن‌ژرمن اعمال نظر کند.

اثرات تمدید قرارداد امباپه
پاری‌سن‌ژرمن در آستانه تحول
پاری‌سن‌ژرمن برنده جنگ بر سر کیلیان امباپه شد. تقریباً یک سال پیش تصمیم گرفتند پیشنهاد ۲۰۰ میلیون یورویی رئال مادرید را رد کنند و این خطر را به جان خریدند که در این تابستان به‌عنوان بازیکن آزاد او را از دست بدهند.
شنبه شب اما او قراردادش را سه سال تمدید کرد تا انتقال به سفیدها منتفی شود.
تمدید قرارداد امباپه علاوه بر انگیزه‌های مالی دو عامل دیگر داشت: یکی جنبه احساسی است و اینکه او نسبت به این شهر و این تیم و البته کشورش تعصب دارد و به خاطر اینکه نتوانسته با پاریسی‌ها قهرمان اروپا شود، خود را مدیون هواداران تیم می‌داند. علاوه بر آن، برادر کوچکتر او، اتان قراردادش را تا سال ۲۰۲۴ با پاری‌سن‌ژرمن تمدید کرده.
اما از طرف دیگر مهاجم ۲۳ ساله پاریس با پروژه ورزشی جدیدی که از سوی باشگاه در حال انجام است، متقاعد شده.

تغییرات بزرگ
واقعیت این است که تمدید قرارداد امباپه به معنای تغییرات بزرگ در پارک دو پرنس است. او می‌خواهد یک چیزهایی در باشگاه عوض شود و به نظر می‌رسد هیأت مدیره هم موافق است. شاید از همین هفته آینده، تغییرات با پست مدیر ورزشی تیم، لئوناردو آغاز شود. هنوز در مورد اینکه او پست دیگری در باشگاه بگیرد یا استعفا کند، تصمیمی گرفته نشده است.
موضوع دیگر مائوریسیو پوچتینو است که اعلام کرده می‌خواهد سال آخر قرارداد خود را سپری کند. این یعنی پاری‌سن‌ژرمن در صورت اخراج او باید غرامت سنگینی بپردازد. جانشین رؤیایی، زین‌الدین زیدان است و اگر امکانش فراهم شود، باید اقدامات لازم صورت بگیرد، هر چه باشد. چند روز قبل رسانه‌های فرانسه نام او را مطرح کرده‌اند و اینکه آمدن زیدان یکی از کلیدهای ماندن امباپه در باشگاه است.

بازیکنانی که می‌روند
بازیکنانی در ترکیب تیم هستند که با پایان فصل قراردادشان تمام می‌شود، مانند آنخل دی‌ماریا که با هوداران خداحافظی کرد. آینده نیمار هنوز مشخص نشده. باشگاه به فروش او فکر کرده اما این کار آسان نیست با توجه به دستمزد بالایی که دریافت می‌کند، ستاره برزیلی سالانه ۳۷ میلیون یورو خالص دستمزد می‌گیرد.
البته مقامات تصمیم‌گیرنده باشگاه می‌دانند پرداخت دستمزد امباپه مستلزم اقداماتی برای ایجاد تعادل در دخل و خرج باشگاه است و خلاص شدن از دستمزد نیمار یکی از راه‌حل‌ها است.
لیونل مسی و سرخیو راموس را فراموش نکنید. شایعاتی درباره جدایی هر دو مطرح شده، هر چند در مورد فوق‌ستاره آرژانتینی باید گفت او یک خرید استراتژیک محسوب می‌شود که در زمین و بیرون آن سود زیادی برای تیم دارد.
کیلور ناواس هم می‌تواند برود چون نه او و نه جان‌لوییجی دوناروما حاضر به ادامه رقابت برای یک سال دیگر نیستند.
اورلین شومنی مورد توجه پاریسی‌ها است به همراه پل پوگبا که بزودی بازیکن آزاد می‌شود؛ احتمالاً در تابستان یکی از این دو راهی پاریس می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *