چرا انتقال مسی به پی.اس.جی یک شکست کامل بود؟/ به خاطر یک مشت دلار


سایت بدون – لیونل مسی آخرین بازی خود برای پاری سن ژرمن را مقابل کلرمون انجام داد و با این تیم خداحافظی کرد، یک خداحافظی سرد و بدون احساس، چه از سوی او، چه از سوی هواداران تیم پاریسی.
کریستوف گالتیه سرمربی پی.اس.جی در صحبت‌های خود قبل از بازی از اینکه به گفته خودش فرصت کار کردن با بهترین بازیکن تاریخ فوتبال را داشته ابراز خوشحالی کرد. شاید بسیاری از هواداران پاری سن ژرمن هم از این نظر با او هم‌عقیده باشند اما آنها از اینکه روی دیگری از مسی را در تیم‌شان دیدند ناخشنود بودند.
از نظر طرفداران تیفوسی پاریس، مسی نمادی از مشکلات این فصل پاری سن ژرمن بود، بدترین تجلی وسواس مالکان قطری باشگاه در خرید فوق‌ستاره‌هایی که به جز پول برای چیز دیگری به پارک دوپرنس نمی‌آیند.
درست است که مسی ۳۲ گل در دو فصل برای این تیم به ثمر رساند و نبوغش را بارها در ترکیب پی.اس.جی نشان داد اما بسیاری از طرفداران این تیم احساس می‌کنند که آنها هیچ نشانه‌ای از بهترین بازیکن تاریخ را در لباس تیم‌شان ندیدند، آنها احساس می‌کنند که تیم‌شان و خودشان مورد سوء‌استفاده این فوق ستاره قرار گرفته‌اند و او همه انرژی خود را برای تیم خرج نکرده است.
در چشم آنها این موضوع اصلاً اتفاقی نیست که مسی هیچ شباهتی به فوق‌ستاره‌ای که تیم ملی آرژانتین را به قهرمانی جام جهانی ۲۰۲۲ رساند، نداشته است. احساس فراگیر میان هواداران این است که پی.اس.جی فقط به‌عنوان یک سکوی پرتابی برای مسی بوده که به او اجازه داده با آمادگی کامل بدنی به جام جهانی قطر برسد.
 
احترام بگذار آقای مسی
ژروم روتن بازیکن سابق پی.اس.جی که یکی از منتقدان سرسخت مسی و نیمار به شمار می‌رود بعد از حذف ناامیدکننده پاری سن ژرمن از یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان گفت: «جوک ماجرا اینجاست که ما بازی‌های او را در قطر دیدیم؛ حرکات او، اینکه چگونه خودش را خرج تیم می‌کرد. این موضوع البته ایرادی از نظر من ندارد چون پیراهن تیم ملی چیز دیگری است اما یادتان باشد شما باید به باشگاه خود نیز احترام بگذارید، باشگاهی در پایتخت فرانسه، جایی که به شما اجازه داد تا جایگاه و دستمزد بالای خودت را حفظ کنی!»
 
قهرمانی‌های بی‌ارزش در لیگ
پاری سن ژرمن با مسی دو فصل متوالی قهرمانی لیگ یک فرانسه را به دست آورد اما صادقانه باید گفت، آیا این قهرمانی‌ها اهمیت زیادی دارند؟ فقط کافی است که به بردهای تیم در رقابت‌های لیگ و واکنش هواداران نگاه کنید. تیفوسی‌های طرفدار تیم به‌شدت بابت حذف مقابل رئال مادرید در فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا در مادرید ناراحت بودند، آنقدر که از گرفتن جشن قهرمانی لیگ در ورزشگاه پارک دو پرنس خودداری کردند.
برخی بازیکنان این موضوع را نوعی بی‌احترامی از سوی هواداران تلقی کردند و ناراحت شدند اما کسی جرأت نداشت امسال بابت حذف تحقیرآمیزی که در لیگ قهرمانان این فصل رقم خورد از هواداران گلایه کند.
بازیکنان خودشان هم بخوبی می‌دانند که باشگاهی با این همه هزینه باید در استانداردهای بالاتری قرار داشته باشد و بازی کند. موفقیت پاری سن ژرمن در یک فصل با عملکرد این تیم در لیگ قهرمانان اروپا رابطه مستقیمی دارد و همین رابطه در مورد موفق بودن انتقال لیونل مسی به پاریس نیز صادق است. البته ملاحظات تبلیغاتی زیادی نیز در مورد انتقال مسی و درآمدزایی از چهره و شهرت او وجود داشت اما هدف اصلی خریدن او این بود که به پی.اس.جی کمک کند تا اولین قهرمانی اروپایی خود را تجربه کند، اتفاقی که هرگز رخ نداد. در واقع پاری سن ژرمن فقط تیمی در سطح بالا بود که می‌توانست خواسته‌های مالی مسی را بخوبی برآورده کند.
 
به دنبال پول
باید به ماجرا از این زاویه هم نگاه کرد که مسی می‌توانست به تیمی بهتر با ستاره‌های بهتر که برای کسب جام‌های زیادی می‌جنگند برود، اما او ترجیح داد که به خواسته‌های مالی خود فکر کند و هواداران پاری سن ژرمن نیز این موضوع را از همان ابتدا فهمیدند. آنها متوجه شدند که تنها باری که مسی بعد از بازی به سمت تماشاگران آمد تا از آنها تشکر کند به خاطر اصرار دوست و هم‌تیمی‌اش نیمار بود.
آیا بعضی از انتقادها از او غیرمنصفانه و بیش از حد بوده است؟ بدون شک همین‌طور است. بعضی هواداران پا را فراتر گذشته و خشم خود از مسی و نیمار را با هم ابراز کردند. این در حالی است که پاری سن ژرمن هرگز پولی را که برای نیمار خرج کرد، در مورد مسی هزینه نکرد.
 
تأثیر مسی
پاری سن ژرمن مسلماً درآمد شگفت‌انگیز تبلیغاتی بابت مسی به دست آورد. مدیر بازرگانی باشگاه در سال ۲۰۲۱ گفت: «ما واقعاً این تأثیر را در همه حوزه‌های تجاری خود حس کردیم، از اسپانسرینگ و فروش کالاهای تجاری گرفته تا گردشگری و بلیت فروشی. در شبکه‌های اجتماعی نیز مخاطبان باشگاه به شگل شگفت‌انگیزی افزایش یافتند. «این آمار نشان می‌دهد که چرا پاری سن ژرمن به‌شدت مشتاق شد که مسی را یک فصل دیگر در تیمش نگه دارد. او برای برندسازی تیم پاریسی نقشی مهم داشت و از این نظر نقش خود را بخوبی ایفا کرد.

آمار جذاب لئو

مسی در حالی با پی‌اس‌جی وداع کرد که بعد از دو فصل، ۷۵ بازی، ۳۲ گل زده، ۳۵ پاس گل و ۳ جام، صدای سوت و هو هواداران دو آتشه پاریسی بدرقه راهش شد. شاید فصل اول حضور او در پاریس به آن خوبی که امید می‌رفت، نبود؛ با این حال ۱۱ گل زد که شش تای آن در لیگ بود و ۱۵ پاس گل داد. کریستف گالتیه در دفاع از او گفت: «نمی‌خواهم درباره فصل قبل حرف بزنم. فقط می‌توانم درباره فصلی که امسال با هم تجربه کردیم حرف بزنم؛ او بی‌عیب و نقص بوده. به انتقادات گوش می‌دهم ولی مسی آمار خیلی جذابی داشته.» طبق آمار، لئو مسی امسال ۲۱ گل زده (۱۶ تا در لیگ) و ۲۰ پاس گل (۱۶ تا در لیگ) در ۴۱ بازی داشته است. همچنین از ابتدای فصل ۲۲-۲۰۲۱ تاکنون هیچ بازیکنی بیش از او پاس گل نداده است. ستاره ۳۵ ساله آرژانتینی این فصل را به‌عنوان بهترین پاسور لیگ یک فرانسه به پایان برد. نتیجه‌اش هم در نمره‌های روزنامه ورزشی اکیپ دیده می‌شود. او ۱۲ بار در تیم منتخب هفته اکیپ بوده، که بیش از هر بازیکن دیگری است و از این منظر بهترین بازیکن فصل بوده است. همچنین میانگین نمره‌هایی که گرفته ۳/۶ از ۱۰ است که بالاترین میانگین در بین بازیکنان لیگ محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *