چرا برونو فرناندس در پرتغال خوب بازی نمی‌کند؟/زیــر سایــه کریــس



یورو ۲۰۲۰ برای برونو فرناندس ناامیدکننده بوده است. با نمایش‌هایی که از او برابر مجارستان و آلمان دیدیم، این بازیکن در پرتغال سایه‌ای از چهره‌ای است که در منچستر یونایتد به نمایش می‌گذارد.
او ۱۸ ماه پیش از اسپورتینگ لیسبون به یونایتد پیوست و از همان لحظه ورود، بازیکن اصلی تیمش شد. او نیروی محرکه خلاقیت تیمش شد و از نظر تأثیرگذاری، پل پوگبا را زیر سایه خود برد.
او در فصل گذشته لیگ برتر، ۱۸ گل زد و ۱۲ پاس گل داد. این بازیکن در یک فصل و نیم حضور در یونایتد، ۲۶ گل در ۵۱ بازی لیگ برتر زده و ۱۹ گل هم ساخته است. او در قلب هر چیزی در یونایتد است و این تیم در هر مسابقه به او متکی است.
اما ماجرا در پرتغال فرق دارد. این یک دلیل بزرگ دارد: کریستیانو رونالدو. همه چیز حول محور مهاجم و کاپیتان پرتغال شکل می‌گیرد. کریس در یورو ۲۰۲۰ در دو بازی سه گل زده است و با عبور از رکورد میشل پلاتینی، حالا بهترین گل‌زن تاریخ جام ملت‌های اروپا است. رونالدو حالا تنها دو گل با رسیدن به رکورد ۱۰۹ گل ملی علی دایی فاصله دارد.
فرناندس باید بپذیرد که در تیم ملی نقش مکمل را دارد و باید تمام تلاش‌اش را روی حمایت از رونالدو بگذارد. برناردو سیلوا، ژوائو فلیکس و دیوگو ژوتا هم همین هستند.
اما فرناندس ۲۶ساله اولین بازیکنی نیست که باید خود را فدای رونالدو کند. سرالکس فرگوسن در منچستر یونایتد اغلب از وین رونی می‌خواست که در کناره‌های میدان بازی کند و وظایف دفاعی را به عهده بگیرد تا رونالدو بتواند به حملاتش بپردازد. رونی این کار را بدون گله و شکایت انجام می‌داد. فرناندس باید در پرتغال همین نقش را داشته باشد.
اما برای او سخت است که در باشگاهش چهره اصلی باشد و در پرتغال نه. او در جریان برد سه بر صفر پرتغال مقابل مجارستان و باخت چهار بر دو این تیم برابر آلمان، ۱۵۳ دقیقه بازی کرد و در هر دو دیدار، به‌سختی می‌شد او را در زمین پیدا کرد. او در این دو بازی تنها دو شوت زد که برابر مجارستان در بوداپست بود.
در سیستم امتیازدهی یوفا، رونالدو با ۳۲۹۹۴ امتیاز در رده دوم است و مانوئل لوکاتلی از ایتالیا با ۳۸۱۳۴ امتیاز در رده نخست قرار دارد. فرناندس که این فصل در لیگ برتر در صدر آمار بود، تنها با ۴۵۳۷ امتیاز رده ۲۵۴ام را به خود اختصاص داده است. او در میان بازیکنان پرتغال سیزدهم است.
در یونایتد، فرناندس اکثر ضربات ایستگاهی و پنالتی‌ها را می‌زند اما ضربات ایستگاهی حساس را در پرتغال، رونالدو می‌زند. پرتغال مقابل مجارستان صاحب یک پنالتی شد و مشخص بود که چه کسی پشت توپ می‌ایستد. رونالدو آن ضربه را به گل تبدیل کرد تا بار دیگر نشان دهد که مرکز ثقل تیم ملی است.
فرناندس هرچند در تیم ملی جایگاهی پایین‌تر از تیم باشگاهی‌اش دارد اما شکایت نمی‌کند. او ناراحت است که نمی‌تواند طبق انتظاری که داشت، برای تیم ملی خوب بازی کند اما خبری از اعتراضات همیشگی او در تیم ملی نیست. او در یونایتد وقتی که یک بازیکن پاس اشتباه می‌دهد، عصبانی شده و دستانش را در هوا تکان می‌دهد اما در پرتغال، او از این کارها نمی‌کند. شاید او می‌داند که تنها رونالدو است که می‌تواند اعتراض کند و مشکلی پیش نیاید. شاید هم فرناندس تمرکزش را روی این گذاشته که اشتباهی نداشته باشد تا رونالدو را عصبانی نکند.
فرناندس در چهار سال گذشته، در اسپورتینگ و در یونایتد مهم‌ترین بازیکن تیمش بوده است. او حالا در تیمی حضور دارد که فرد دیگری شماره یک است. فرناندس نقش رونالدو را در یونایتد دارد اما در پرتغال، وقتی که رونالدو باشد، او نمی‌تواند این نقش را به عهده بگیرد. با اینکه انتظارات از او در تیم ملی متفاوت است اما اگر پرتغال بخواهد از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند، نیاز به فرناندس بهتری دارد.
شکست شنبه مقابل آلمان باعث شده که پرتغال در خطر حذف از یورو قرار بگیرد. اگر آنها برابر فرانسه در بوداپست ببازند، احتمال حذفشان می‌رود.
البته پرتغال حتی در صورت باخت هم می‌تواند امیدوار به این باشد که به عنوان یکی از چهار تیم سوم برتر صعود کند اما این امیدی خطرناک است. پیروزی یا تساوی مقابل قهرمان جهان پرتغال را به مسیرش برمی‌گرداند. آنها نیاز دارند فرناندس در یورو ۲۰۲۰ هم اثرگذار باشد تا به این تیم کمک کند.

مارک آگدن
منبع: ESPN

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *